Tuurlijk, er zijn genoeg SUV’s om uit te kiezen. Futuristische styling, geavanceerde techniek en hoogstaande interieurs; vet lifestyle allemaal. Maar als dat je allemaal niet aanspreekt? Dan is er nog altijd de Toyota FJ Cruiser. Juist: dat retro-ding dat sinds 2005 ‘s werelds wegen opfleurt. In Nederland is het icoon nooit geleverd door de importeur; toch wisten meer dan 200 exemplaren hun weg hiernaartoe te vinden.
Toyota FJ Cruiser Final Edition
Wil jij via de grijze import een nieuw exemplaar bemachtigen, dan moet je snel zijn. Toyota vindt het na twaalf jaar mooi geweest. Als afscheid introduceert het merk een finale editie met de toepasselijke naam Final Edition. Net als zijn mede-icoon, de Lada 4×4, is de Final Edition leverbaar in nekkendraaiend-beige en met 20-inch wielen. Onder de hoge motorkap ligt een 4,0-liter V6 met een automatische vijfbak.
Het enige nadeel: het stuur van de Toyota FJ Cruiser Final Edition zit rechts. De FJ Cruiser begon zijn carrière in Amerika, maar sloeg daar nooit echt aan. Vooral omdat ie technisch identiek was aan de Toyota 4Runner, maar dan langzamer, duurder en slechter gebouwd. De linksgestuurde variant stierf daarom al een stille dood in 2014. En om aan te tonen hoe dramatisch hij verkocht: er is nog nieuwe voorraad te koop in de VS (voor zo’n 40.000 dollar). Gelukkig staan er ook nog wat gebruikte modellen te koop in Nederland.
De laatste retro-Toyota
Met de FJ Cruiser sterft helaas de laatste retro-Toyota. Gelukkig pakt Honda het bijltje op met de Honda Urban EV. Voor ons scheelt het dat dit malle karretje zich een stuk beter leent voor de Nederlandse markt.
Reacties