De motor in de vorige M550d werd geblazen door maar liefst drie turbo’s. Met 740 Nm had je al het koppel dat je ooit nodig zou hebben in de normale wereld. Hoe maak je de nieuwe BMW M550d xDrive dan nog beter? Je stopt er natuurlijk nog een extra turbo in. Dat is precies wat BMW heeft gedaan.
De zes-in-lijn quadturbomotor gooit nu 760 Nm naar alle wielen. Al heeft de motor wel een voorkeur voor de achterwielen, dus daar gaat de meeste kracht naartoe, want BMW. Ook het vermogen in de nieuwe BMW M550d xDrive is toegenomen. Waar de oude versie het moest doen met 381 pk, heb je nu 400 pk tot je beschikking. Dit alles zorgt ervoor dat deze diesel je in 4,4 seconden naar de 100 km/u katapulteert.
Door de grotere hoeveelheid gebakken lucht verbruikt de nieuwe BMW M550d ook nog eens minder brandstof dan zijn voorganger. Je zult elke 100 kilometer een kleine halve liter diesel kunnen besparen door de extra turbo.
Op de prijs van de nieuwe BMW M550d xDrive moeten we nog even wachten. Wie wil er in de tussentijd een potje touwtrekken?
i-dtec 3 heeft op 26 april 2017 geschreven:
Uit een zes cilinder met 4 turbo’s moet toch meer te halen zijn dan 400pk?
De newton meters zijn prima om een flinke caravan mee te trekken, al zal iemand met een M550D liever een luxe hotelkamer bij Dorinth boeken op Spa of Nürburg.