Vandaag werpen we een blik op de saaiste auto’s van ons land. Een auto kan veel zijn: sportief, luxe, goedkoop, functioneel, lelijk of mooi. In de meeste gevallen is een auto natuurlijk een compromis, waarbij diverse afdelingen het eens moeten worden over het eindproduct. Het ergste dat er dan kan gebeuren is dat het ontwikkelingsteam vooral niemand tegen het hoofd wil stoten. Als iedereen zijn zegje mag doen, wordt het een brij van meningen door elkaar.
Het resultaat is dan iets dat veel erger is dan een slechte auto: een saaie auto. Een Fiat Multipla is lelijk, maar is mede dankzij die lelijkheid enorm functioneel en daardoor briljant. En de BMW XM is niet moeders mooiste (of meest functionele), maar je wordt er wel een beetje baldadig van. Nee, erger is het als een auto onbedoeld een muurbloempje is. Om te voorkomen dat de lijst vol komt te staan met middelmatige crossovers, verbreden we onze horizon ietsje. De volgorde is alfabetisch én lexicografisch. Je mag zelf je top 10 samenstellen. Voorwaarde: het zijn auto’s die je nieuw kunt bestellen.
Audi A8
Saai betekent niet dat een auto niet goed is. Dat bewijst de Audi A8. Het is een bijzonder puike toplimo. Koop er eentje en je kunt er tot in lengte van dagen plezier van hebben. Maar niet om ernaar te kijken of om ermee te rijden. Met name het uiterlijk is zo ontzettend ‘meh’. Nu is een Audi A8 altijd ingetogen geweest, maar had íe nog wel iets chiques. Dat is nu niet meer het geval. Met de plug-in aandrijflijnen is het een verstandige en zelfs zuinige auto, maar ook slaapverwekkend saai. Het is helemaal erg omdat dit het vlaggenschip is van de Audi-range. Een BMW 7 Serie is niet moeders mooiste, maar wel een opvallende verschijning en technologisch uithangbord.
BMW 2 Serie Gran Coupé
Toegegeven, er zijn NOG saaiere auto’s, maar die zijn niet zo pretentieus. Een BMW-badge en de benaming ‘Gran Coupé’ doen vermoeden dat je een sportieve en elegante auto krijgt. Dat is het niet. Het is een soort grote Mini, maar dan zonder het kwikzilverige rijgedrag. Als 216i of 218i is deze absoluut niet inspirerend om te rijden. De M235i xDrive – het topmodel – heeft misschien wel de meest misplaatste ///M-badge ooit. Ook oogt die achterkant veel te iel en zijn alle verhoudingen in esthetisch opzicht helemaal zoek. Laat deze rijdende marketingexercitie links liggen en kies voor een 2 Serie Coupé of gewoon een 3 Serie. Kost bijna hetzelfde.
Hyundai i30
Hyundai is op dit moment heel erg goed bezig. Luc Donckerwolke mag lekker losgaan op het design en dat is te merken. Bijna elke auto ziet er compleet anders uit, terwijl je kunt herkennen dat het een Hyundai is. Bij de i30 is dat overduidelijk nog niet het geval. Dat is nog een overblijfsel uit een periode dat Hyundai gewoon goede auto’s bouwde. De i30 is dat ook. De i30 N is zelfs heel erg leuk, maar die leveren ze hier niet meer. Nee, wij hebben gewoon de hatchback en die is, eh, ja, nog te bestellen. Het is gewoon een hatchback en verder niet zoveel. Daarmee dus een van de saaiste auto’s van ons land. Grappig: de liftback is dan wel weer leuk, evenals de sedan (niet voor onze markt helaas).
Mazda 2 Hybrid
Vroeger gold de regel dat alle kleine auto’s op een bepaald vlak leuk zijn om te rijden. Een laag gewicht en een benaderbare grens zorgen ervoor dat je overal volgas kunt rijden. De Mazda 2 is een van de leukste ‘gewone’ kleine autootjes. Natuurlijk is íe wat krap en lawaaiig, maar de ‘2’ ziet er funky uit en heeft een puppy-esque energie. De Mazda 2 Hybrid heeft dat allemaal niet. Deze is ineens slaapverwekkend om te zien en nog erger: tergend saai om in te rijden. De motor staat afgesteld op efficiency. Volgas rijden kost moeite en beloont nauwelijks. Ook heb je ineens bakken onderstuur en non-communicatieve besturing. Onbegrijpelijk dat ze beide dezelfde naam hebben.
Mercedes EQE SUV
Mercedes was destijds met de ML pionier als het gaat om middelgrote SUV’s die voornamelijk excelleren op het asfalt. De opvolger van die auto – de GLE – is nog altijd een topper. De vertaalslag naar een volledig elektrisch model is een lastige, want de EQE SUV weet op geen enkel vlak begeerte op te wekken. Het is allemaal niet zo excessief luxe als de EQS SUV. Qua vormgeving begrijpen we dat het een EV is (dus spelen de wetten van de luchtweerstand een rol). Het is een vormloos geval. Qua rijden is het heel comfortabel en voor zijn afmetingen nog redelijk efficiënt, maar absoluut niet inspirerend. Sterker nog, hij behoort tot de saaiste auto’s van het moment.
Renault Espace
Iemand kreeg bij Renault een memo waarop stond: niemand koopt nog echte auto’s, alleen crossovers hebben toekomst. De Fransen hebben er gehoor aan gegeven, want in zeer korte tijd zijn er alleen maar crossovers. De Espace – ooit een zeer vooruitstrevende auto – volgt de meute met een bestaand concept: een SUV. De basis is de Rafale, ook al een crossover-dinges-geval. Ook hier is de Espace niet zozeer lelijk en zullen er mensen heel erg blij mee zijn. Maar het is niet de auto die je pakt om even een rondje te rijden voor de lol. Gelukkig is íe er als zevenzitter. Dan heb je in elk geval vijf keer iets gedaan dat spannender is dan in een Espace rijden.
Koffietijd!
Gefeliciteerd! Je bent halverwege het artikel vaqn de saaiste auto’s van ons land! Wij van TopGear begrijpen dat het heel slaapverwekkend is om al deze saaiheid in één keer te verwerken. Daarom is dit het uitgelezen moment om een kopje koffie te pakken. Muziektip: Bomber van Motörhead zal je zeker wakker houden.
We gaan verder:
Seat Leon Sportstourer
Een auto die je aan iedereen aanraadt op feestjes kan heel erg saai zijn. Het probleem aan de Seat Leon is dat hij niet te uitbundig mocht zijn. De Volkswagen Golf, Audi A3 én Skoda Octavia staan immers hoger in de pikorde. Sterker nog, er is ook een Cupra-derivaat die beter moet zijn dan de Seat Leon om de hogere prijs te rechtvaardigen. Alle leuke motoren, sportieve uitvoeringen, aparte kleurtjes: het is eigenlijk allemaal voorbehouden aan de duurdere modellen. Bedenk dat bovenstaand model de sportieve topuitvoering is, de FR. beter wordt het niet.
Subaru Solterra
Exclusief kan ook enorm saai zijn. Subaru is een kleine doch eigenwijze fabrikant. Ze hebben een eigen designafdeling en veel unieke techniek, denk aan de boxermotoren en het permanente vierwielaandrijvingssysteem. Bij de Solterra heb je dat allemaal niet. Het is een generieke en vormloze rijdende zetpil. Om te rijden is het al helemaal drama voor mensen die wakker willen blijven. Het gaat niet snel in een rechte lijn, het communiceert niet tijdens bochtjes en alles is afstandelijk. Tel daarbij op dat íe schreeuwend duur is en het elektrische aspect niet competitief en je begrijpt waarom je ze nooit ziet. Natuurlijk, de Mazda MX-30 is ook niet perfect, maar die ziet er origineel en funky uit. Er is nog één ding erger dan lelijkheid zonder functie en dat is saaiheid.
Toyota Yaris Cross
We hebben plechtig beloofd om de lijst met saaiste auto’s van ons land niet vol te stouwen met Aziatische crossovers, maar we kunnen het niet laten. De Yaris Cross en de Honda E=MC2 (of hoe dat ding ook heet) waren aan het vechten om een felbegeerde plaats in dit overzicht. De Yaris Cross won, want die gekke (en veel te dure) Honda rijdt bijzonder prettig. Deze extra hoge Yaris is niet oncomfortabel, maar wel heel erg non-descript. Alles doet wat je mag verwachten, maar nergens excelleert deze. Natuurlijk, betrouwbaarheid zal op een hoog peil liggen, maar dat betekent dat je in 2040 nog steeds naar de Yaris Cross staat te gapen. De aandrijflijn is allesbehalve dynamisch. Goed voor de zuinigheid, maar niet voor de lol. Koop voor dit geld gewoon een Corolla. Beter en minder pretentieus.
Tesla Model Y
Natuurlijk moet er een Tesla in. Het exterieurdesign is een Model 3, maar dan opgeblazen. Dit zorgt ervoor dat íe er veel minder fraai uitziet. Ergens doet het wat denken aan de BMW 3 Serie Gran Turismo en dat is beslist geen compliment. Het interieur is kaal. En zeker in een ruimere crossover is het nog erger dan in de Model 3, wat de sedanversie is. Op dynamisch vlak is het ook saai tot en met. De Tesla Model Y is trager en stuurt minder goed dan de gelijkwaardige Model 3. Waar die Model 3 nog best leuk is om mee te sturen, is al die lol eruit gehaald bij de Model Y. Tel daarbij op dat het land er helemaal vol mee staat (logisch, gezien de vraagprijzen) en het is een van de saaiste auto’s op de weg.
Volkswagen ID.3
We besluiten dit overzicht met de saaiste auto’s met deze topper. Een van de eerste keren dat we erg teleurgesteld waren over hoe een auto rijdt. De ID.3 moest de derde topper worden na de Kever en de Golf. Als compacte EV is het een prima ding, maar zelden reed een auto zo slaapverwekkend. De besturing is extreem gevoelloos en bij het minste of geringste grijpt het ESP in. Ze zijn vlotjes, maar dat is niet genoeg om de rijbeleving naar een hoger plan te tillen. Dan is er de styling, die na de facelift zo mogelijk nog generieker is dan voorheen. Het allerergste is dat je de leuker uitziende en prettiger rijdende Cupra Born voor minder kunt krijgen.
Bigot Michael heeft op 30 augustus 2024 geschreven:
De vraag is: is een auto in de huidige tijd nog spannend? De halve wereld staat vol met dit blik en voor de meeste mensen is het gewoon iets om van A naar B te geraken. Elektrische fietsen genieten tegenwoordig meer belangstelling……..
Barend heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Saai hoeft niet onprettig te zijn. Een ruime auto zonder al te veel pk’s is veruit te preferen boven een spannend hok met een nerveus motortje, waarin je de benen in de nek moet leggen om fatsoenlijk te kunnen zitten.
Arie heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Ik rijdt zelf een ID3 van de baas. Inderdaad niet de meest spannende auto. En eerlijk is eerlijk, ik zag er tegenop om in te gaan rijden, en moest er enorm aan wennen. Maar de ID3 is wel egelijk lekker comfortabel en soepel.
Op dit moment zit ik zelfs met het apparaat in de Oostenrijkse bergen bij Serfaus-Fiss-Ladis. En wat schertst mijn verbazing? Waar ik eerst een hard hoofd in had en mijn vraagtekens zette bij zijn prestaties in de bergen, het is een ideale en zuinige auto in de bergen. Oh wat rijdt het heerlijk een steile bergpas op. En wat stuurt hij lekker gemakkelijk door de haarspeldbochten van een bergpas. Zelfs mijn wagenziekte dochter geeft aan dat ze er in deze auto geen last van heeft. Waarschijnlijk omdat een elektromotor niet schakelt (zoals andere automaten dat wel doen) en dus een traploze acceleratie heeft. Allemaal voordelen voor het rijden in de bergen. En doordat de ID3 een regeneratief-rijden heeft kost het rijden in de bergen minder energie. Sterker nog, en ik zal een voorbeeld geven:
We gingen een route rijden van ca 50 km. Bij het vertrek had ik een bereik van 280 km met de energie in de accu. Na een enkele reis van 50 km zat er nog maar 170 km aan energie in de accu. Door het bergop rijden hadden we dus veel extra energie (meer dan 2 x de hoeveelheid werkelijke kilometers) verbruikt. In eerste instantie viel .e dat best tegen. Maar nadat ik de identieke route terug naar het hotel had gereden kwam ik bij ons hotel aan met in de accu, jawel het is echt waar, voor 310 km energie. Het regenereren in de bergen betekent dus dat je met zo’n rit meer stroom opwekt dan verbruikt.
Ben nu toch wel een beetje van mijn ID3 gaan houden.
P.S. wel jammer dat ik hier in Nederland niets aan heb, hahaha
Björn heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Eigenlijk mag het hele gamma van Tesla hier in de lijst staan. Nu zullen de Tesla fanboys wel weer op hun teentjes getrapt zijn.
Erik heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Vooral de ID3, moet er helaas zelf in rijden voor het werk. Een ID3 voelt zich het prettigst in een schredder. Hopeloze Flinstone auto.
@erik heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Behoorlijk snel en inmiddels één van de beste EV’s in zijn klasse geworden na de facelift. Misschien niet de spannendste auto, maar wel gewoon goed. Klinkt als een Golf, toch?
Maar als je dit liever in de shredder ziet ben ik benieuwd waar je wel vrolijk van wordt. Heb je suggesties?
Arie heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Helemaal mee eens Erik. Vooral indexatie tot zijn concurrenten in dezelfde prijsklasse gewoon een goede auto. Ook de stoelen zijn meer dan prima voor het rijden van lange afstanden. Zelfs voor een man van 130 kg+, zoals ik.
Toch ben ik wel benieuwd naar de concurrenten Renault megane E-tech en de Cupra Born
Duck it heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Haha veel duffe Duitsers in het lijstje…
Stef heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Over kleur en smaak kan je nooit discuteren
Johan heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Klopt, smaak heb je, of je hebt het niet 🙄😉
Ton heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Ik mis de Golf
Humberto heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Haha, leuk artikel, saai! Inderdaad, karakterloos, knoploos en geluidloos is de nieuwe norm. Derhalve, koop niets nieuws, maar houdt de puike youngtimer in topconditie!
Conclusie heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Clickbait avant le lettre. Alles om reacties uit te lokken. Het zal wel komkommertijd zijn.