Boeven worden gretiger en gehaaider. Volgens de RDW zijn er vorig jaar meer auto’s gestolen en minder auto’s teruggevonden. Zoals elk jaar zijn Toyota’s, Volkswagen en BMW’s het meest in trek bij de dieven, maar er zijn ook auto’s die bijna niet gejat worden. Dit zijn vaak auto’s van merken die hier toch voor geen ene meter verkopen, maar er zitten ook wat opvallende merken tussen. Het lijkt er sterk op dat de transitie naar elektrisch rijden bij de boevengilde nog niet is ingezet.

Volgens de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VBV) gingen boeven er vorig jaar met 6.499 personenauto’s vandoor. In totaal verdwenen er 899 Volkswagens en ongeveer de helft werd teruggevonden. Er verdween precies één Toyota minder en het terugvindpercentage is ongeveer gelijk. Het aantal BMW’s valt dan weer mee met 446 gestolen exemplaren. Traditiegetrouw is de Toyota RAV4 het populairst met 377 gestolen exemplaren. De Polo (319) en Golf (299) volgen daarna.

Welke auto’s worden bijna niet gestolen?

Er zitten wat merken bij die je wel kunt voorspellen. Het merk Aiways wordt hier mondjesmaat verkocht en daarvan is er maar één gestolen. Hetzelfde geldt voor Nio. Het Chinese BYD wist bijna 5.000 auto’s te verkopen in Nederland, maar geen enkele dief nam er eentje mee. Of zijn ze zo goed beveiligd? Slechts één Ferrari werd er gestolen en dat was een FF. Daarnaast verdween maar één Lamborghini en dat was een Urus.

De merken waarvan je het minder snel verwacht

Opvallender vinden we bijvoorbeeld Cupra. Het merk is al een paar jaar actief, je ziet ze regelmatig rijden en in totaal zijn er al zo’n 8.000 van verkocht. Slechts drie keer kwam het voor dat er in de ochtend eentje weg was. Dit was twee keer een Formentor en één Ateca. De elektrische Born lieten ze staan. Van MG zijn er door de jaren best wat verkocht en van dit merk zijn slechts zeven auto’s gestolen.

Nog opvallender is wat ons betreft Polestar. Het zustermerk van Volvo verkocht in totaal ruim 11.000 auto’s in Nederland en volgens de cijfers van VBV werd er vorig jaar maar één Polestar gestolen. Van Volvo – met dezelfde techniek – werden er 133 gejat. Ook verdwenen er slechts elf Tesla’s. Het lijkt er haast op dat boeven geen elektrische auto willen of kunnen jatten – dit hebben we nog even nagevraagd bij de VBV.

Er zijn nog wel wat meer theorieën te bedenken. Behalve dat de auto’s veelal elektrisch zijn, zijn het ook auto’s met ingewikkelde software. Dit betekent dat ze lastiger zijn om te jatten, maar ook om te verkopen. Bovendien heb je kans dat ze verbonden zijn met het internet en zo getraceerd kunnen worden. Daarnaast is er nog een kwestie van vraag en aanbod: zijn deze auto’s (of de onderdelen ervan) wel in trek bij mensen?

Dacia was ook niet in trek

Het is bovendien opvallend hoe weinig Dacia’s er gejat zijn. De Sandero is in Europa de bestverkochte auto en in Nederland verkoopt het merk jaarlijks duizenden auto’s. Genoeg te jatten en genoeg landen om de boel aan te verkopen, maar toch bleef de teller van gestolen Dacia’s hangen op 14 stuks. Misschien is dit financieel niet de moeite waard voor boeven? Er zijn bijvoorbeeld al meer Porsches (34) gejat dan Dacia’s.

5 reacties op “Auto’s van deze merken hoef je (vreemd genoeg) niet op slot te zetten, want dieven willen ze toch niet”

  1. Het zou mooi zijn alser een tabel wordt toegevoegd waarin staat hoeveel auto’s er per merk of type gestolen zijn, hoeveel auto’s van dat merk of type er in Nederland zijn en welk %-age er gestolen is.
    Idealiter ook eenzelfde tabel met het totaal van de afgelopen paar jaar.

  2. Is dit geschreven door een kind met een iq van 30 of zo.
    Alle elektrische auto’s kunnen worden getraceerd via GPS dus zijn ze makkelijk op te sporen dus niet interessant om te stelen.

    • Aziatische auto’s zijn echt niet slechter gebouwd dan westerse
      Misschien soms een beetje gedateerde vormgeving maar gaan jaren mee onder vaak slechtere omstandigheden
      Bezoek als je het kunt betalen maar eens een paar landen aan de andere kant van De Bol
      Maar onze overheden en autofabrikanten willen graag dat wij blijven geloven dat het daar allemaal slechte kwaliteit is, want hier in het westen gaat het vooral om de accijnzen, winsten en een beetje werkgelegenheid
      De rijdende melkkoe is al zeker vijftig jaar een kip met gouden eieren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear