We hadden als kop ook ‘Minst Nederlandse Auto’s’ kunnen gebruiken, want hier kopen we graag grote (of vooral hoge) auto’s kopen voor niet teveel geld. Laten we het eens van de andere kant bekijken. Zie deze auto’s niet als een voordeelmenu bij de Mac, maar een prijzige amuse in een vijfsterrenrestaurant. Dit zijn negen auto’s waarbij je weinig auto krijgt voor veel geld.
Mini Cooper Electric Cabrio
Elektrische SUV’s? Massa’s zijn ervan. Kleinere EV’s? Zat. Maar elektrische cabrio’s? Niet veel, tot nu toe. Daar gaat Mini niet veel aan veranderen: slechts 30 van deze in Nederland gebouwde softtops blijven hier. Prijzen beginnen bij 62.990 euro. Veel geld, zeker voor 201 (!) kilometer bereik…
Aston Martin Cygnet
Blijft een bizar verhaal: een Toyota iQ met nieuwe koplampen, bumpers en veel leer vanbinnen, en dan op de markt gezet als heuse Aston Martin. Er werden er maar 150 verkocht, wat niet zo gek is bij een prijs van 41 mille – dik drie keer zoveel als de mechanisch identieke iQ toen kostte.
Fiat Abarth 695 Tributo Ferrari
Dit was Fiats poging iets mee te pikken van de markt voor dure stadsautootjes: een Abarth 500 in de kleur Rosso Corsa, met flippers achter het stuur, 20 pk extra en wat stukjes koolstofvezel. Een officieel eerbetoon aan Ferrari, waarvan er 500 werden gemaakt voor 34.900 euro per stuk.
Audi A1 Quattro
Vóór de S1 deed Audi een poging de chique A1 om te toveren in iets dat de naam Quattro verdiende. Daartoe kreeg hij 256 pk, vierwielaandrijving, -wielen met turbolook en een WRC-achtervleugel. Er werden er 333 gebouwd waarvan er maar elf naar Nederland kwamen, voor elk 65k.
Mini Inspired by Goodwood
Deze samenwerking tussen Mini en Rolls-Royce verscheen in 2012. Er werden er 1.000 gemaakt, waarvan er maar 100 (voor 41.000 pond) in het Verenigd Koninkrijk bleven. Een walnotenhouten dashboard, het zachtste leer in de geschiedenis van de mensheid en lamswollen tapijten sierden de Mini Cooper S.
Aston Martin Cygnet V8
Eén anonieme koper poogde het imago van de Cygnet op te porren door hem te bestellen met de 4,7-liter V8 van de Vantage S. Het betaalde bedrag is een goed bewaard geheim, maar er is ons verteld dat het tussen de 300.000 en 600.000 euro zou kosten om er nóg een te bouwen. Is dit het toppunt van weinig auto voor veel geld?
Smart Brabus Ultimate E
Benz-tuner Brabus voegt graag meer power en stoerheid toe aan Smarts. De Ultimate E cabrio is goed voor 92 pk en 0 naar 100 km/u in 10,9 seconden, wat niet heel ‘Brabus’ is. De prijs maakte wat dat betreft een hoop ‘goed’. In 2020 betaalde je er slechts een kleine 50.000 euro voor…
Honda e
Op de gelimiteerde Mini Cabrio hierboven na is de Honda e de enige van deze negen die je nu nog nieuw kunt kopen. Erg leuk ding – lollig om te rijden, schattig om te zien, comfortabel om in te zitten en goed gebouwd. Maar voor slechts 220 kilometer bereik is 36 mille wel een hoop geld.
Peel P50
De kleinste auto ter wereld kost je een berg geld, als je een van de slechts 192 originele exemplaren wilt. Er bestaan er nog maar 30, waarvoor ze op veilingen doodleuk prijzen van 140.000 tot 160.000 euro vragen. Je kunt een ‘opnieuw gecreëerde’ oppikken voor ongeveer een tiende daarvan.
Dave heeft op 4 juli 2023 geschreven:
De prijs van de Abarth Tributo Ferrari klopt zeker niet voor Nederland.
De Esseesse versie van de 500 kostte in die tijd al zo’n 33k met wat opties, een Tributo zat toen op minimaal 45k.