Toyota is momenteel bezig met de ontwikkeling van een compleet nieuwe generatie benzinemotoren. Het merk gelooft er heilig in dat de toekomst niet uitsluitend elektrisch moet zijn. Er komt een nieuwe 1,5-litermotor die vooral heel zuinig moet zijn en lief moet samenspelen met de hybridecomponenten, maar ze komen daarnaast ook met een krachtigere 2,0-liter viercilinder. Die produceert momenteel zo’n 400 pk, maar in een gesprek met Auto, Motor und Sport verklapt Toyota wat de motor echt kan.

‘Met een grotere turbo is meer dan 600 pk gemakkelijk mogelijk’, zegt iemand van Toyota tegen AMS. Dit zou betekenen dat het de krachtigste viercilinder ooit is. Dat record staat momenteel op naam van Mercedes. AMG heeft een 2,0-liter viercilinder met 421 pk. Met dit vermogen zal ie waarschijnlijk in raceauto’s komen liggen, maar een straatauto met 600 pk is lastiger. In Nederland zou ie sowieso onbetaalbaar worden vanwege de uitstoot.

Je mag zelf het vermogen uit de motor halen

Daar houdt Toyota ook rekening mee: ‘We hebben voldoende ruimte tussen de cilinders gelaten, zodat de motor flink uitgeboord kan worden.’ Het lijkt erop dat ze graag willen dat mensen zelf nog aan de slag gaan om nog veel meer vermogen uit de motor te halen. Je hoeft natuurlijk niet gelijk de hele motor uit elkaar te plukken om er grote zuigers in te doen (want dat kost een klein fortuin) maar kennelijk is er meer dan genoeg potentie om de standaardmotor naar de 600 pk te brengen met eenvoudige ingrepen.

Door de motor in de fabriek wat minder vermogen te geven, voldoet Toyota netjes aan alle uitstoot-eisen en in Nederland blijft de aanschafprijs lager vanwege de lagere BPM. Vervolgens kun jij de auto daarna wegbrengen om de volle potentie van de motor te benutten. Overigens kun je nu al in het Verenigd Koninkrijk naar de Toyota-dealer voor meer vermogen voor je GR Yaris. Of Toyota van plan is om verdere tuning via de dealers aan te bieden, is nu nog niet bekend.

Wat gaat er met de viercilinder gebeuren?

Overigens zegt Toyota niet wat ze met de motor gaan doen. AMS noemt zelf een mogelijke opvolger van de Toyota Supra die de krachtige viercilinder zou krijgen. Grappig genoeg zou het grote publiek dit waarschijnlijk weer stom vinden: daar hoort dan weer een zes-in-lijn in, ondanks dat die ook verkocht is met een viercilinder. Momenteel ligt de nieuwe 2,0-liter viercilinder achterin een Toyota Yaris. Dit is nog een conceptauto en er zijn geen productieplannen voor een Yaris met de motor achterin. Nog niet.

Sowieso wordt tuning alleen maar groter

We denken sowieso dat tuners goede zaken gaan doen de komende tijd. Benzineauto’s hebben allerlei verplichte filters die de uitlaat steeds stiller maken. Bovendien moeten auto’s steeds zuiniger worden. Autofabrikanten kunnen dus geen auto’s meer bouwen die echt luid zijn, daarom moet je met je nieuwe dikke V8 eigenlijk verplicht langs een tuner. Die kunnen gelukkig heel veel met OPF-deletes en nieuwe uitlaatjes.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear