
Auto’s in Nederland zijn doorgaans een stuk prijziger dan in Duitsland. Een Audi RS 6 kost hier bijvoorbeeld 70.000 euro meer dan daar. Waarom halen we dan niet gewoon alle nieuwe auto’s daar? Sterker nog, waarom houden we ze niet gewoon uit Duits kenteken en rijden ze hier? Het klinkt zo logisch. Als je je een beetje bezighoudt met auto’s, dan weet je het antwoord op deze vragen wel. Maar voor wie zich er nooit in verdiept heeft, zetten we hier de antwoorden even simpel op een rijtje. Geen nieuws dus, maar gewoon even wat achtergrondinformatie.
Waarom zijn auto’s in Duitsland goedkoper?
De juiste vraag is eigenlijk: waarom zijn auto’s in Nederland duurder? In Nederland betalen we over een nieuwe auto de bekende BTW, maar ook nog BPM. De Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen wordt berekend aan de hand van de uitstoot. Naarmate een auto meer uitstoot, gaat de prijs van de BPM per gram CO2-uitstoot omhoog. Daarom kostte een Subaru WRX STI hier na alle belastingen het dubbele. De belastingen zijn dus de voornaamste reden waarom auto’s hier duurder zijn.
Oké, maar waarom kopen we dan niet gewoon een auto in Duitsland?
Het klinkt zo logisch. De auto’s zijn in Duitsland goedkoper, dus dan halen we ze toch gewoon daar? Helaas is de fiscus je voor. Als je zelf een nieuwe auto naar Nederland haalt uit Duitsland, dan betaal je alsnog de BPM en BTW. Op dat moment kun je zelfs duurder uit zijn, omdat Nederlandse importeurs soms korting krijgen van automerken om te compenseren voor de belastingen. De belastingen nemen overigens wel af naarmate de auto ouder wordt, daarom is het vaak wel interessant om een gebruikte auto te importeren uit Duitsland.
Logisch: een Duitse auto in Nederland rijden met Duitse platen?
Als je een kennis hebt in Duitsland en hem of haar de auto op kenteken laat zetten, dan kun jij er lekker goedkoop mee rijden. Dat zou je denken, maar de Belastingdienst is ook niet van gisteren. Het is voor jou als Nederlander illegaal om met een buitenlands kenteken te rijden. Dus als jij een Duitse auto leent zonder daar specifieke vrijstelling voor te hebben, dan krijg je een forse boete van de Belastingdienst als je gepakt wordt.
Je ziet op onze Instagram zo nu en dan auto’s op Duitse, Italiaanse en Engelse kentekenplaten voorbijkomen in Nederland. Voor die auto’s hebben onze redacteuren vrijstelling gekregen. Hetzelfde zou gelden als je bijvoorbeeld pech krijgt in het buitenland en met een leenauto terug naar Nederland moet. Maar een auto in Duitsland op kenteken zetten of daar leasen en permanent in Nederland rijden, dat gaat dus niet zomaar.
In de praktijk struikel je over grote bakken die op Duits kenteken worden gezet. Terwijl er verder niets veranderd is. Dezelfde bestuurder. Hetzelfde woonadres. Eerst NL kenteken. Dan export kenteken. Dan Duits kenteken. Zelfde locatie. Er zal we een gat in de wet zijn want niemand doet hier wat op uit https://i.postimg.cc/7LRY0BxC/barba-truc.png
Wat hier wordt neergezet over het rijden met een Duits kenteken heeft grotendeels te maken met Criminaliteit. Omdat de overheid geen sluitende regels heeft door ´´ mazen in de wet´´, en onvoldoende controle, zullen mensen en vooral ondernemers hier misbruik van maken. Ken een familie die allemaal Rondrijden met een Duits kenteken, dus Opa en Oma kleinzoon die als militair dienst doet in Nederland. Zij doen dit al vele jaren en niemand die er iets aan doet .Ik schrijf dit, omdat ten opzichte van de gewoon´´ Hardwerkende Nederlander´´ het absoluut niet eerlijk is. Vaak moeten deze mensen elke euro omdraaien voor een auto. Dit in tegenstelling tot de Fraudeurs, die nooit voldoende hebben!!
Een kleine Toyota hybride kost in Duitsland 36,-€ wegenbelasting per jaar .In Nederland kost zo’n auto 669 ,-€ per jaar . wat denk je hoe groot het verschil is voor een B.M.W of Mercedes .Dan kunnen wij Nederlanders ook een duur huis kopen, wand met dat verschil kun je makkelijk je lening aflossen
GELIJKE MONNIKEN GELIJKE KAPPEN toch.
Ik vraag mij af of deze kwestie word gehandhaaft ?
Nu het volgende….
Ik ben voornemens een volledige elektrische auto te kopen in Duitsland,
Ik moet volgens de regels 6 mnd en 6000 km wachten alvorens ik hem naar Nederland importeer. Nu zit er op die auto geen bpm.
Ik huur hem tijdelijk of met tussenpozen, wat zijn dan de consequenties ?
ik zit met precies dezelfde vraag
Nee nee als je van duitsland naar nederland verhuist ,mag je 1 jaar in je auto met duitskenteken rijden,maar na een jaar gaat de verplichting in hem op nederlands kenteken te laten overschrijven,en alsnog de te betalen BPM te voldoen,doe je dat niet,word de auto op zekere dag in beslag genomen krijg je een dikke boete en moet je de te betalen BPM alnog met strafverhoging voldoen.
Toch wel raar want in de bedrijfswagens rector gebeurt niet anders.Nederlandse bedrijven die rondrijden met buitenlandse platen om hier de belastingdienst te omzeilen.
Gewoon doen, familie of kennis in het buitenland een auto op naam laten zetten, en vervolgens vrolijk rondtuffen in Olanda. Alibaba en de 7 rovers uit Den Haag graaien al meer dan genoeg.
Na een paar jaar voer je gewoon de betreffende auto in, et voila, en betaald nog wat rest BPM.
Ik ken mensen ;-), die dit al jaren doen…en nog nooit zijn aangehouden.
Adieu NL melkkoe ..
BetaalT
zeg Willie, dat moet toch met kleine ’t’ !?!?
MrWheelson heeft de auto’s uit Duitsland alvast omgerekend voor je naar Nederlandse prijzen inclusief BPM.
Is je 2e naam Justin, Bas? Haha. Sluikreclame.
Staan al jaren meerdere duitse auto’s in ons dorp. Bij verschillende adressen. En sommigen hebben er zelfs 2. En allemaal dik
Kortom de Nederlandse overheid is 1 grote dievenbende.
Dus als ik het goed begrijp dan is het mogelijk om in Duitsland een huis(je) te kopen bijv. net over de grens, je daar als woonachtig te registreren, een auto met Duits kenteken te kopen, je huis in Nederland aanhouden en daar blijven wonen. Dan kan je een auto in Nederland rijden met Duits kenteken?
Je moet je in NL laten uitschrijven en daadwerkelijk in Dld gaan wonen, je kunt wel kiezen om NL belastingplichtige te blijven
En wat te denken van alle Polen en Roemenen die in Nederland wonen die met een auto met Pools kenteken rondrijden, deze betalen geen wegenbelasting volgens mij.
Sterker nog, ze rijden met Pools kenteken maar met Nederlandse reclame op de bus.
Die hebben een woon en verblijfplaats in Polen. Dan mag het wel.
Waar kun je de verplichte vrijstelling aanvragen? Ben Nederlander met een huis in Spanje en een auto op Spaanse platen, maar wil soms voor een korte periode met deze auto naar Nederland komen.
Ik ben vorig jaar met mijn spaanse auto naar Nederland gekomen, met belasting Dienst gebeld, je mag na digitaal aanmelden max 3 weken in Nederland rijden.
Ron
In Duitsland zegt men over ons belastingsysteem BPM: Beambten Profitieren Mitt
Als je iemand een huurcontract op laat stellen dan kan het wel, want met een huurwoning mag je in elk land rijden. Mijn zoon huurt zo al jaren een Belgische wagen van mij.
Dat is niet helemaal waar. Ik woonde in Italië en mocht niet met buitenlandse platen in Nederland rijden omdat ik wel belastingplichtig was in Nederland.
Uw zoon kan dat doen, als hij geen belasting betaald in Nederland, gebruik maakt van uitkeringen of voorzieningen. Nu kan je dat natuurlijk wel zo regelen en je wordt hoogstwaarschijnlijk niet gepakt, maar het mag niet.
Dike onzin, ik woon in Duitsland en ben NL belastingplichtige. Mag geeoon met mijn Duitse platen in NL rijden omdat ik in Dld ingeschreven sts.
Als je in nederland belasting plichtig bent is een auto met duitskenteken illigaal in nederland.
Grote onzin. Als je in Duitsland woont en ingeschreven en ookal kies je ervoor om gewoon voor de nederlandsche belastingplicht kiest mag je gewoon in een duitse auto rijden over de hele wereld. Sterker nog je kan niet eens een nederlands kenteken op naam krijgen.
Een huur contract afsluiten voor onbepaalde tijd?
Regelmatig een nieuw maken
Je mag als Nederlander in Nederland gewoon een auto op buitenlands kenteken rijden, alleen niet in Nederland😁
Waarom gaan we gewoon niet in Duitsland wonen
Of daar je bedrijf vestigen.. een Duits vestigingsadres kost 120 per maand Regus. Je kan dan Nederlanders “in dienst nemen”. Die dus allemaal kunnen zeggen dat ze een Duitse werkgever hebben. Zodra ik 10 klanten heb die voor 100 per maand een Duitse auto willen rijden begin ik.
Mijn buurman die rijdt al jaren in busje met Belgisch kenteken, hoe kan dat dan?
Misschien een vraag om aan je buurman te stellen?
Boks!
Een woonadres in het betreffende land is meestal voldoende.
Wellicht heeft hij een Belgische werkgever (en is hij ook in België gestationeerd) en heeft hij daar een lease auto van de zaak.
De Duitsers kopen zelfs hier in de grensstreek nieuwe auto’s. Ze zijn vanwege de gemelde kortingen voor de importeurs goedkoper dan in Duitsland. De Europese eenwording laat nog op zich wachten.
Woonadres in buitenland kan.Elk jaar dat je niet in Nederland staat geregistreerd wordt je later 2% gekort op je AOW
Was ooit zo, nu al enige jaren niet meer. Is alleen als je geen belastingen afdraagt.
Als je een bepaalde tijd in Duitsland hebt gewoond (ik weet niet meer precies hoe lang maar ik geloof een jaar ofzo) en daar een auto voor een bepaalde tijd hebt gehad (een half jaar ofzo, nogmaals ik weet de regels van tegenwoordig niet zo goed) en dan naar Nederland verhuist en je auto invoert, kan en mag dat zonder BPM te hoeven betalen.
Klopt volgens mij, maar als je dan dus die auto bpm vrij hebt geimporteerd ( en dus gewoon op nl kenteken hebt staan ) mag je die auto vervolgens 5 jaar ( geloof ik ) niet verkopen, doe je dat wel, dan betaal je alsnog de bpm.
Na 1 jaar registratie (en gebruik) in Nederland mag je de auto verkopen.
Nee nee als je van duitsland naar nederland verhuist ,mag je 1 jaar in je auto met duitskenteken rijden,maar na een jaar gaat de verplichting in hem op nederlands kenteken te laten overschrijven,en alsnog de te betalen BPM te voldoen,doe je dat niet,word de auto op zekere dag in beslag genomen krijg je een dikke boete en moet je de te betalen BPM alnog met strafverhoging voldoen.
Aanvraag vrijstelling bpm bij verhuizing.
Minimaal 1 jaar in het buitenland wonen, minimaal 6 maanden moet de auto tot je “inboedel behoren”.