Je zou verwachten dat je nu de champagnekurken moet ontwijken in de directiekamers bij de Duitse merken. De Europese Commissie concludeerde deze week dat er meer importheffingen nodig zijn voor Chinese automerken, wat mogelijk de positie van de Duitse automerken versterkt in Europa. Maar de hulp van de Europese Commissie wordt niet echt gewaardeerd.

De baas van BMW legt uit: ‘Protectionisme riskeert een spiraal te starten. Heffingen leiden tot nieuwe heffingen, en tot isolatie in plaats van samenwerking.’ BMW is bang dat China als reactie extra belastingen gaat heffen over auto’s uit Europa. En laat China nou een gigantische afzetmarkt zijn, waar een hoop geld te verdienen valt voor Duitse merken als BMW.

Mercedes en Volkswagen niet blij met importheffingen op Chinese EV’s

De grote baas van Mercedes bedankt ook voor de maatregelen, zo meldt Automotive News: ‘We moeten niet meer barrières opwerpen voor de handel. We moeten werken aan het ontmantelen van barrières in de geest van de Wereldhandelsorganisatie.’ Wat ook meespeelt is dat Mercedes tegenwoordig co-ouderschap heeft met Geely over dochtermerk Smart. Het raakt Mercedes dus direct in de portemonnee.

Volkswagen is het eens met zijn concullega’s: ‘De timing van het besluit van de Europese Commissie is schadelijk voor de huidige zwakke vraag naar elektrische voertuigen in Duitsland en Europa. De negatieve gevolgen van dit besluit wegen zwaarder dan de mogelijke voordelen voor de Europese en vooral de Duitse auto-industrie’

Voor kopers is het niet per se gunstig

Een hoop mensen zijn blij met de heffingen, want die zien het liefst alle auto’s uit China heel snel verdwijnen. Nu zeggen we niet dat je een Chinese auto moet kopen, maar pittige concurrentie is voor de kopers wel fijn. De Chinese merken dwingen Duitse (en andere Europese) automerken om de prijzen te verlagen en te innoveren. Je hoeft dus geen Chinese EV te kopen om er profijt van te hebben.

Automotive News meldt ook dat de Duitse overheid actief bezig is met het voorkomen van de heffingen op Chinese auto’s. Of in ieder geval moet de nieuwe taks minder hoog worden. Als Duitsland het niet voor elkaar krijgt, gaan de nieuwe heffingen in op 4 juli dit jaar. Dan gaat de belasting voor sommige Chinese automerken omhoog met bijna 40 procent.

Voor de klimaatdoelen ook onhandig

En als je het bekijkt vanuit het oogpunt van het klimaat, zijn de heffingen ook niet zo handig. De EU wil het liefst iedereen in een elektrische auto hebben, maar vervolgens gaan ze de goedkopere auto’s extra duur maken. Wederom: de Chinese EV is wat ons betreft niet de oplossing voor het klimaatprobleem, maar het voelt wat tegenstrijdig.

Reacties

  • @DICO heeft op 14 juni 2024 geschreven:

    De belangrijkste reden waarom de komst van de Chinezen geen effect heeft gehad: de Europese consument wil ze niet. Daarom staan hele haventerreinen vol met die barrels.

    • JeroenR1 heeft op 18 juni 2024 geschreven:

      Niet helemaal correct Dico. De Chinese overheid subsidieert de productie van de auto’s. Omdat de vraag maar elektrische auto’s gedaald is, is het goedkoper voor de Chinese autofabrikanten door te produceren dan de productie af te schalen of (tijdelijk) stil te leggen. Ook produceren de Chinezen eerst en wordt er daarna pas verkocht (al mislukt dat dus vaak). Europese merken verkopen tegenwoordig veelal eerst en gaan dan produceren. Markt minder vol proppen met aantallen, daardoor minder korting nodig, leidt tot gezondere marges.

      Reageer
    • Buddenbreuk heeft op 14 juni 2024 geschreven:

      Protectionisme en nationalisme zijn juist Amerikaanse ondernemingen, Duitsers houden van concurrentie, Amerikanen van monopolie, Nederlanders zijn gigantische chauvinisten, wijzen graag met het bekende vingertje, dragen een oranje bril en zijn nooit opjectiev in hun oordeel, Het westen heeft van China hun werkplaats gemaakt en produceren goedkoop en verkopen het door marketing heel duur,

      Reageer
    Reageer
  • DICO heeft op 14 juni 2024 geschreven:

    De massale komst van Chinese wagens op de Europese markt heeft amper geleid tot een daling van de prijs van de Europese producten. De Europese constructeurs hebben vooral geïnvesteerd in het hogere segment – lees riante winstmarges – en zijn naar kwaliteit/prijs verhouding in de middenklasse totaal voorbijgestoken. Enkel de Stellantis en Renault groep zijn bezig aan een grote inhaalbeweging. Ook wel heel ontnuchterend om de grote prijsverschillen voor identieke producten op de Chinese en Europese markt te moeten vaststellen. In China kan Volkswagen wel zijn prijzen naar beneden halen om er concurrentieel te blijven !

    Reageer
  • Durf te vragen heeft op 14 juni 2024 geschreven:

    Hoeveel krijgen jullie betaald vanuit het Chinese ministerie van propaganda? Dit is al het zoveelste artikel waarin jullie het voor de Chinezen opnemen.

    • Henk heeft op 14 juni 2024 geschreven:

      Dat is Chinese propaganda in 2024: geld betalen aan ‘gerenomeerde’ media en die heel veel positief nieuws over China laten schrijven.

      Persoonlijk vind ik dat gelijk staan aan je ziel verkopen aan een land dat miljoenen mensen in concentratiekampen stopt en meer cyberaanvallen uitvoert dan alle andere landen bij elkaar, maar kennelijk vinden ze het bij Topgear allemaal prima.

      • TvK heeft op 15 juni 2024 geschreven:

        Laten we realistisch zijn, het westen raakt economisch steeds meer uitgespeeld.
        Er is zich een enorme economische grootmacht aan het vormen aan de andere kant van de wereld.
        Dit duurt nog wel even maar is niet te stoppen.
        Over China, vroeger was het probleem de Japanse en Koreaanse auto’s, deze zijn nu niet meer weg te denken. en zijn ook van zeer hoge kwaliteit.
        Lees de geschiedenis, grootmachten komen op en gaan ten onder.
        Laten we hopen dat dit niet zoals in het verleden door een oorlog wordt beslecht.

        • Jaap heeft op 15 juni 2024 geschreven:

          TvK China loopt in alles nog mijlenver achter op het Westen en dat weten ze ook. Ze weten ook dat ze een gigantisch probleem met vergrijzing hebben en dat er veel te weinig kinderen geboren worden waardoor de bevolking de komende 40 jaar met een derde gaat krimpen. De Chinese economie piept en kraakt omdat alles van overheidsleningen aan elkaar hangt. De vastgoedmarkt is al ingestort omdat overal spooksteden gebouwd zijn door corrupte bedrijven om zoveel mogelijk subsidie binnen te halen. Dit kost zo veel geld dat de overheid andere industriën niet meer onbeperkt kan financieren zoals wel altijd het geval was. Daar komt nog bij dat mensen verschrikkelijk onderdrukt worden en dat de mensen van de communistische partij zich superieur kunnen gedragen, waardoor er van gelijke kansen geen sprake is en gigantisch veel talent weggegooid wordt. Daar komen ze nu vanwege de grote getallen nog mee weg maar zodra de bevolkingskrimp sterker wordt komt dit dubbel zo hard aan. Nee, op de langere termijn is China economisch geen bedreiging voor ons maar vooral voor zichzelf. Op de korte termijn is China een land dat meer cyberaanvallen uitvoert dan wie ook, Rusland steunt, half Afrika kolonialiseert, alle landen in de regio dreigt aan te vallen en miljoenen mensen in concentratiekampen heeft. Het is maar wat als je als grootmacht wil zien.

          Reageer
        Reageer
      • Jos heeft op 14 juni 2024 geschreven:

        Nee wij Nederlanders, de slavendrijvers van de wereld.

        Onze historie en huidge kabinetsbeleid zijn de blauwdruk van ongebreideld kapitalisme en t schenden van mensenrechten.

        Grenzen dicht en zwarte piet terug. Lekker makkelijk om iemand anders de zwarte piet toe te spelen. Maar wij zijn het zelf.

        • Zo doorzichtig heeft op 14 juni 2024 geschreven:

          Een Chinese trol vraagt aan TrolAI om een “maar hunnie dan” reactie van een zogenaamde Nederlander over Nederland om daarmee alle misdaden van China minder erg te laten lijken en dit is letterlijk wat je dan krijgt. Voor de rest valt het niet op hoor…

          • echt waar heeft op 16 juni 2024 geschreven:

            autos zijn veel te duur voor wat het is en EV die branden lekker langs de weg hun rook komt ergens anders uit de pijp, maar dat wil men niet zien. terwijl een diesel van 2 liter bij de properste hoort n spoedig de E wagens voorbij steekt op gebied van vervuiling, zeker als je na 500000km de motor reviseert, goed voor nog eens 500000 km. bij een E wagen heb je dan al 4 tot 5 X de accu vervangen.

          • John van O heeft op 14 juni 2024 geschreven:

            Mikel dat is toch geen vergelijking. Die Micra is van 40 jaar geleden. Alleen al vanwege inflatie is dat nu al 13k. Daarnaast zijn auto’s veel luxer en vooral veel veiliger geworden. Als je dan die Micra vergelijkt met een Mitsubishi Space Star nu, die 20cm langer is dan de Micra was, dan is die te koop vanaf iets minder dan 17k. Voor hoeveel meer auto je krijgt, vindt ik dat verschil nog wel meevallen.

          • Mikel heeft op 14 juni 2024 geschreven:

            Geweldig nieuws,iedereen heeft bang van de concurentie , wij weten perfect wat het kostprijs is van een auto ,ik ben dealer geweest van Volkswagen en Nissan ,de prijzen vliegen door het dak , waar is de tijd dar wij een Nissan Micra K10 verkochten nieuw voor 5255 €

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear