Het gaat niet goed met Volkswagen op dit moment. Dieselgate hebben ze overleefd en de coronacrisis ook, maar nu zijn er nieuwe problemen. De markt is kleiner geworden, er is meer concurrentie en de operationele kosten liggen veel te hoog. Maar hulp is nabij in de vorm van Robert Habeck. Dat is de Duitse minister van Economische Zaken en die is van plan om Volkswagen met staatsteun te helpen.

Het gaat dermate slecht dat Volkswagen al heeft aangekondigd twee fabrieken te moeten sluiten en tienduizenden mensen te moeten ontslaan. Habeck gaat kijken waar de Duitse overheid kan helpen om te voorkomen dat Volkswagen moet inkrimpen in eigen land. In Duitsland werken een ongeveer 300.000 mensen voor Volkswagen.

10 procent van de werknemers mogelijk op straat

Volkswagen heeft overigens veel fabrieken in Duitsland: Braunschweig, Chemnitz, Dresden, Emden, Kassel, Osnabrück, Salzgitter, Zwickau en uiteraard Wolfsburg. Het overigens niet bekend op welke manier de Duitse overheid Volkswagen in het zadel wil houden. De grootste zorg voor Robert Habeck (die tevens de vice-bondskanselier is), is dat met de sluiting van de fabrieken ineens een hoop werkloze mensen bijkomen.

Volkswagen ID.3 wordt gebouwd in de fabriek

De schatting van het Duitse Manager Magazin is dat ongeveer tien procent van de Duitse werknemers dreigt ontslagen te worden. Dat zou betekenen dat er dus 30.000 werkzoekenden bijkomen in één klap. Uiteraard zal een deel gaan aankloppen bij de overheid hulp. Als de Duitse overheid Volkswagen direct al kan helpen, hoeven die mensen hun baan niet te verliezen en scheelt het ook op een hoop druk op het ambtelijk apparaat in Duitsland.

Er zijn meer redenen waarom Duitsland Volkswagen wil gaan helpen

Een andere reden is dat de Duitse overheid wil dat Volkswagen competitief is en blijft. Op dit moment is het voor autofabrikanten lastig geld verdienen, omdat er zowel elektrische auto’s als benzineauto’s ontwikkeld en gemaakt worden. De Volkswagen Group wil dan volgens Manager Magazin miljarden gaan bezuinigen op de ontwikkeling. Dat zou zeker voor de korte termijn uitkomst bieden. Op de langere termijn kan het voor problemen zorgen. Sterker nog, dat is eigenlijk al aan de hand.

Lees ook: Volkswagen verhoogt de prijzen van auto’s in Duitsland – hoe zit dat in Nederland?

De Chinese auto-industrie ontwikkelt zich in een razendsnel tempo. Als Volkswagen gaat bezuinigen op ontwikkeling, kan dat ten kosten gaan van de positie in de markt voor Volkswagen. Tot slot is er nog een Chinese factor waarom het minder gaat met Volkswagen: VW verkoopt in China minder auto’s. Volkswagen was destijds een van de eerste Europese automerken actief in China, maar tegenwoordig is de concurrentie daar groter dan ooit.

Reacties

  • Sjoerd heeft op 28 september 2024 geschreven:

    Vw ziet dat de toekomst electrisch is en staat aan de vooravond om kleinere betaalbaardere electrische auto’s te introduceren. Alleen voor het maken van deze auto’s is veel minder personeel nodig en daar is het VW management nu mee bezig om die omwenteling te maken met veel tamtam en drama zodat iedereen denkt dat het niet anders kan. Om dus relatief goedkoop van dat overtollige personeel af te komen.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 21 september 2024 geschreven:

    Dit merk holde het hardst achter de klimaatzwendel aan. Dat wordt ze nu fataal.

    • Tsobud heeft op 23 september 2024 geschreven:

      Een bewezen feit als basis voor zwendel neerzetten. Op welke trollenschool leren ze je dit soort mafklapper gedrag???

      Reageer
    Reageer
  • Tomei heeft op 20 september 2024 geschreven:

    Twee andere factoren: – de westerse werknemer wil niet terug in zijn bestedingspatroon of loon. Het wordt gewoon te duur om in Europa te produceren. Ten tweede is de Duitse Energiepolitiek niet de slimste, kernenergie eruit halen ipv kerncentrales bouwen.

    • hans peperkamp(techneut) heeft op 20 september 2024 geschreven:

      Daarnaast rijden miljoenen Europeanen zowel met een caravan/aanhangwagen/boedelscheiding,en daar de E-auto”s,totaal niet geschikt voor.Ik ga mijn Mercedes 2 liter diesel Turbo met 140 pk toch niet vervangen,zijnde een geweldige caravan-trekker,voor een stekker-auto.Vooral in berg-gebieden,is het een groot genoegen vooral met de Turbo bij de hoog gelegen campings te komen.En overal diesel-brandstof te kunnen tanken,binnen 3 minuten weer op weg en geen caravan-afkoppeling zoals ik ziet bij de E-Auto’s,om stroom te tabben.Het is allemaal fantastisch om een E-Auto te rijden,maar het heeft wel heel veel bekende ongemakken.Ik maak gehakt van de E-Auto-s,vooral als lithiumbatterijen vervangen moeten worden,kostenplaatje tussen de 9000/30.000 euro,dan nog de dagwaarde!kan gezien worden als Total loss.Met mijn diesel staat al 400.000 km op de teller,en kan nog jarenlang mee.

      Reageer
    Reageer
  • Van den Berge heeft op 20 september 2024 geschreven:

    Europa wil dat iedereen elektrisch gaat rijden. De auto’s zijn echter te duur voor de particulier, vandaar allerhande subsidies. De Chinese elektrische auto’s zijn betaalbaarder dan de Europese en dat is concurrentievervalsing, volgens Europa. Gevolg: men gaat de Chinese import duurder maken door heffingen ! En dan verschiet men dat niemand nog een elektrische auto wilt. Is er nu écht geen enkele Eurocraat die verstand heeft van de auto(industrie) ?!

    • Charlie heeft op 20 september 2024 geschreven:

      VAG verkoopt een veelvoud aan EV’s in Europa dan alle Chinezen samen, dus dit hele verhaal slaat nergens op. De VAG auto’s zijn value-for-money ook veel beter dan alles rommel die door China hier gedumpt wordt. Hoeveel subsidie ze ook krijgen, de Chinese merken lopen gewoon nog steeds ver achter op de Westerse merken. Alleen mensen met een pro-China agenda beweren anders.

      Reageer
    Reageer
  • Ronnie heeft op 20 september 2024 geschreven:

    Duitsers kunnen de Chinese interatiesnelheid niet bijhouden. Dat zit niet in hun genen. En men heeft zich een oor laten naaien door Brussel met alles te willen electrificeren. Ook de schuld van de VW CEO overigens die mee ging in de EV gekte (in Europa) en men verliest het in China door de lokale markt waar veel (oneerlijke) concurrent is. Dan wordt het lastig…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear