Kijk ze eens staan; allemaal in de startblokken om een eigenaar te vinden en veel kilometers in het Chinese landschap te maken. Helaas zit dat er voor deze duizenden elektrische auto’s in China niet in. Deze EV’s, onder meer van merken als BYD en Neta V, worden volgens het YouTube-kanaal Serpentza gebruikt als rookgordijn. Het zijn indrukwekkende beelden, maar neem het verhaal met een korrel zout, want dit kunnen we niet bevestigen.

De YouTuber claimt dat Chinese autofabrikanten auto’s bouwen en op kenteken zetten om de verkoopcijfers kunstmatig op te pompen. Als een auto geregistreerd is, dan telt dat in de statistieken als een verkoop. Het bedrijf kan dan mooie verkoopaantallen presenteren en leuke subsidie opstrijken van de Chinese overheid. Overigens onderbouwt de videomaker dit verhaal verder niet.

Autoverhuurbedrijven doen hetzelfde met een ander doel

Andere velden staan gevuld met deelauto’s. Volgens de presentator in de video lokken start-ups investeerders met een mooi bedrijfsplan voor deelauto’s, maar in werkelijkheid is het plan niet levensvatbaar. Om het geloofwaardig te houden, produceren deze start-ups echt de deelauto’s, maar een intentie om een programma uit te rollen zou er niet zijn. Zodra investeerders genoeg geld hebben gegeven, laten ze het bedrijf imploderen en verdwijnen de topmannen met het geld.

Volgens de man in de video is het niet alleen zonde van al die elektrische auto’s die niet gebruikt worden. Het grotere probleem is wat de productie doet met het milieu. Het winnen van de materialen voor de batterij in de elektrische auto’s put de aarde uit. Daarnaast zet de presentator zijn vraagtekens bij de manier waarop we cobalt en lithium-ion winnen. Het beeld dat China milieubewust bezig is door de grootste leverancier van elektrische auto’s te zijn, klopt dus van geen kant volgens de YouTuber.

22 reacties op “Waarom duizenden nieuwe elektrische auto’s staan weg te rotten in China”

  1. Ik koop daarom liever ook geen Duitse auto’s en zeker geen VW/porsche, die zijn ontstaan dankzij de samenwerking van AH (geen Albert Hein) en zijn bruinhemd vriendje Porsche.

    • Wat een onzin. Iets wat 80 jaar geleden gebeurd is gebruiken om nu beslissingen te nemen. Dus ook geen Nederlandse producten vanwege de slavenhandel? Geen Scandinavische producten vanwege de rooftochten van de Vikingen? Dan blijft er weinig over.

      Feit is dat China nu, vandaag, een terreurstaat is. Ieder weldenkend mens gaat daar niet kopen.

    • Mensen die het hebben over “wakker” geloven als makke schapen in de meest stompzinnige complottheorien. Of het zijn trollen dat zien we helaas ook maar al te vaak.

  2. Nou, dan kunnen al deze elektrische auto’s voor een zacht prijsje naar Nederland komen!!
    Dan kan Jan met de pet ook eindelijk eens een elektrische auto kopen. En dan nog effe een subsidietje van Rob Jetten er bovenop, wat wil je nog meer? Dus laat maar komen die auto’s!!!

  3. Serpentza heeft vele jaren in China gewoond en gewerkt. Hij kent het land zijn cultuur door en door.
    Zeer waarschijnlijk dat dit verhaal klopt.

  4. Ook in Nederland staat genoeg Chinese cars (electrisch)te wachten. Van Byd staan er honderden nieuwe busjes in Moerdijk .

  5. Lastig verhaal. Is het waar of niet? Heb ook eens fotos vsn “achtergelaten” supercars in Dubai gezien. Achteraf bleek er een zandstorm te zijn geweest waardoor deze autos helemaal onder het stof zaten.
    Mocht het waar zijn, dan moet iedereen die van plan is zo’n auto te kopen, een bod doen van de helft van de waarde bij de dealer. Ja meneer, vraag en aanbod. Er is veel meer aanbod dat vraag, kijk maar naar de berg autos die er staan.

  6. Het sluit naadloos aan bij de sloot subsidie die Chinese EV merken krijgen van de overheid daar om de concurrentie met Westerse fabrikanten aan te gaan. Of lees: om de Westerse industrie met oneerlijke concurrentie kapot te maken, nu blijkt dat alleen IP-diefstal niet genoeg is.

    • Je moet je kapotschamen als je nog steeds Chinese auto’s koopt terwijl iedereen weet wat voor een k*tland het is.

      • Succes met het kopen van spullen die NIET in China zijn gemaakt…. En zonder China zou het VW concern ook al lang failliet zijn geweest, zoveel zijn ze afhankelijk van China (afzet en onderdelen).

        • Iets wat gemaakt is in China is iets anders dan een apparaat wat actief gebruikt wordt om te spioneren en waar de productie actief concurreert met Westerse industrie cq probeert deze kapot te maken met subsidies etc.. Als je dat verschil niet snapt, heb je er weinig van begrepen.

        • Ga je nu werkelijk de wereld van 80 jaar geleden vergelijken met vandaag?

          Als je dat toch wil doen: China stopt ongeveer net zoveel Oeigoeren in concentratiekampen als de Duitsers destijds joden. China zegt openlijk de Westerse industrie kapot te willen maken. China stopt andersdenkenden in de gevangenis. China spioneert via moderne technologie zowel op haar eigen burgers als in andere landen.

          • Zo is dat! De mensen zouden de ogen open moeten doen voor wat er in China gebeurd. Echt een super eng land.

        • Hear hear.
          Maar zodra je (ik) zegt dat je Chinese producten zoveel mogelijk mijdt en zeker geen Chinese auto zult kopen, krijg je onmiddellijk non-argumenten om de oren als “dat je iPhone ook in China wordt gemaakt”.

          Ik heb bijv. zonnepanelen van US makelij, met een Duitse omvormer. Iets (misch 10%) duurder maar topkwaliteit én een beter gevoel.

  7. ‘Een YouTuber zegt’…
    Dat is dus een mening van 1 iemand op YT.
    Kan best waar zijn.
    Het idee van journalistiek is dat er vervolgens onderzoek wordt gedaan of zijn bericht (en mening) terecht zijn, of dat hij behoorlijk succesvol een hoax aan het genereren is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear