Je bent ze niet vergeten, toch? Eagle bouwt waanzinnige exemplaren van de E-Type, zoals de Low Drag GT. Het laatste nieuws van het Engelse bedrijf is alweer van eventjes geleden, waarschijnlijk omdat het zo lang duurt om één E-Type te verbouwen. De meest recente creatie, de Eagle Lightweight GT, slokte 8.000 uur op van het bedrijf.

In de jaren zestig had Jaguar het idee om achttien lichtgewicht E-Types te bouwen om een potje te gaan racen. De carrosserie was van aluminium in plaats van staal en de 3,8-liter zes-in-lijn was niet van gietijzer, maar van aluminium. Het gewicht bleef steken onder de 1.000 kilo. Twaalf stuks werden er gebouwd en de productie werd gestaakt . Een paar jaar geleden bouwde Jaguar de laatste zes, die voor een hoop geld een nieuw baasje vonden.

En nu is Eagle aan de beurt. Zij bouwen geen gloednieuwe E-Types, maar gaan aan de slag met bestaande modellen. Het voordeel hiervan is dat ze gewoon op kenteken blijven staan. De zes nieuwe van Jag, mogen dat niet. Van de oorspronkelijke E-Type blijft echter weinig over. Om te beginnen wordt de volledige koets vervangen met eentje van aluminium, de motor is anders en het interieur wordt opnieuw aangekleed. De Eagle Lightweight GT lijkt op het lichtgewicht ding van Jaguar, maar kenners spotten de diepere zijskirts, de grotere velgen, de bredere heupen achter en een iets ander verloop in de neus.

Lichte materialen

De buitenkant van de transmissie, het differentieelhuis en de carterpan zijn van magnesium. Op andere plaatsen gebruikt Eagle Inconel en titanium om het gewicht verder omlaag te krijgen. Het gewicht komt uiteindelijk neer op 1.017 kilo, 57 kilo meer dan de oorspronkelijke Lightweight. Daarvoor krijg je wel meer comfort en een luxere aan kleding voor het interieur. De Eagle Lightweight GT moet namelijk een prima daily driver of een langeafstands-GT zijn.

De zes-in-lijn in de Eagle GT meet 4,7 liter, waardoor het vermogen neerkomt op 385 pk en 508 Nm. De vijfbak zou moeten aanvoelen als een bak uit de jaren zestig, maar wel perfect afgestemd op de koppelkromme van de motor. De 0-100-tijd zou minder zijn dan 5 seconden en de top is meer dan 275 km/u. AP Racing levert de vierpots remmen en de dempers komen van Öhlins. Hebben? De wachtrij bij Eagle is lang en de prijs van de Lightweight GT is lang. Prijzen zijn niet bekend, maar de Low Drag GT kostte al bijna 800.000 euro, zonder belastingen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)