Neem even een momentje om de Eagle Spyder GT te aanschouwen. Vooruit, doe maar.
We hebben er al eerder delen van kunnen zien, maar dit is de eerste auto die compleet gebouwd is en de eerste keer dat ie op de weg gezien is. Prachtig, nietwaar? We verwachten ook niks anders van de restaurateur uit East Sussex. Zij verwennen ons al jaren met hun E-type creaties.
De 4,7-liter zes-in-lijn produceert 335 pk en 461 Nm. Dat is genoeg om de Spyder GT van 0-100 km/u te katapulteren in minder dan 5 seconden. Hij stopt pas met accelereren op 274 km/u. Dat moet in een drop-top nogal verslavend zijn. En luid. En tochtig. Zeg maar dag tegen je toupet.
Dat is slechts een deel van het verhaal. Het vakwerk van de restauratie en vooral het verbeteren – een proces dat ‘restomodding’ heet – van een bestaande E-type zorgt ervoor dat de Spyder GT hetzelfde verlangen opwekt als het origineel. Of misschien wel meer.
Om verdere herhaling te voorkomen, laten we dit alvast even duidelijk maken – alles, en dan ook echt alles, is op maat gemaakt. Dat houdt in: een aluminium monocoque, een aluminium versnellingsbak, een aluminium motor en magnesium onderdelen, allemaal met waanzinnig detail gemaakt. Een verstelbare stabilisator voor, volledig verstelbare Öhlins dempers en AP Racing remmen zorgen ervoor dat de 1,029 kg wegende Spyder meer is dan alleen een (heel) mooi plaatje. Geef maar toe, je zou heel graag een ritje in de Spyder willen maken.
Natuurlijk verwacht je voor ruim 815.000 euro ook niks minder dan dit niveau vakmanschap en aandacht voor detail. Maar, aangezien originele lichtgewicht Jaguars voor zes miljoen euro worden geveild, is dit toch het koopje van de eeuw. Of ga je toch voor een Singer Porsche?
Reacties