Een laadpaal vinden voor je EV is zo makkelijk nog niet. Niet alleen moet je een locatie zien te vinden in je navigatiesysteem of telefoon; je moet oook goed nagedacht hebben over welk type plug je bijvoorbeeld nodig hebt. Allereerst heb je de goede kabel en plug nodig.

Voor AC-opladen (normaal laden op wisselstroom) heeft je kabel aan de ene kant een plug die geschikt is voor jouw auto (Type 1 of Type 2, afhankelijk van de auto). Het beste is het als de andere kant van de kabel Type 2 heeft. Want de meeste laadpalen slikken ’t liefst Type 2.

Voor het snelle DC-laden (gelijkstroom) zijn er drie soorten. Nissan heeft het zogenaamde CHAdeMo. De meeste andere DC-klare auto’s hebben twee extra pinnen op de Type 2-plug, CCS (Com­bined Charging System). Tesla gebruikt voor Superchargers een Type 2-stekker, maar elektronisch zijn de systemen niet compatibel. Dat ligt dus aan de software.

Voorbereiding voordat je het laadpaal bezoekt

Je kunt niet zomaar naar een laadpaal gaan en betalen. Er zijn verschillende ketens. Meestal moet je je van te voren al hebben ingeschreven, of de betreffende app gedownload hebben. En je dient je aan te melden en te zorgen dat je voldoende tegoed hebt. Net een OV-chipkaart, dus.

Je moet dus alles van tevoren goed regelen. Op dit moment vergt het dus nog redelijk wat moeite voordat je daadwerkelijk aan de slag kunt met het opladen van je elektrische auto. Vooruitgang kost tijd. Het zal uiteindelijk allemaal makkelijker worden, maar stapje voor stapje. Rome is niet op één dag gebouwd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)