De brandstofprijzen zijn niet meer zo hoog als op hun piek, maar tanken blijft allesbehalve plezierig. Goed, dat was het nooit, maar je snapt wat we bedoelen. Als je nu kijkt naar de energieprijzen, dan zitten die al helemaal niet meer op zo’n idioot niveau als ruim twee jaar geleden. Maar waarom is elektrisch rijden dan toch ineens duurder dan rijden op benzine?
Het Parool dook in de Elektrische Rijden Monitor van de ANWB en concludeert dat elektrisch rijden niet meer goedkoper is dan benzine. Tenminste, over het algemeen. Er zijn natuurlijk wat nuances aan te brengen. Voor wie heel graag elektrisch wil rijden, zijn er gelukkig manieren om het goedkoper te maken; waarvan een paar heel voor de hand liggend.
Waarom is elektrisch rijden duurder dan benzine?
Laten we even de twee voornaamste redenen noemen. Het ligt dus niet aan de energieprijzen. De ANWB kijkt naar nieuwe elektrische auto’s voor deze berekening. En het grote probleem van nieuwe EV’s is momenteel de afschrijving. Wie in 2019 een Tesla Model 3 kocht voor 51.000 euro, kan er nu nog slechts 20.000 euro voor krijgen. Extra nuance: niemand kocht een Model 3 in 2019, dat waren allemaal leaseauto’s. Maar ook andere auto’s zoals de Taycan schrijven als een dolle af.
Lees ook: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo
Afschrijven is dus een grote oorzaak voor de hoge kosten. Een andere is de aankondiging van de wegenbelasting voor EV’s. Hierdoor gaan de vaste lasten voor een elektrische auto plotseling omhoog. Dit maakt de EV minder aantrekkelijk, wat weer niet goed is voor de restwaarde. Wat tot slot ook niet helpt voor de afschrijving is de snelle ontwikkeling: een elektrische auto is al snel verouderd in vergelijking met wat er nieuw verschijnt.
Elektrisch rijden kán goedkoper zijn dan benzine
Als afschrijving zo’n groot punt is, dan is de oplossing simpel: koop een tweedehandsauto die al lekker in prijs gezakt is. De prijs zal verder zakken, maar aanzienlijk minder hard dan een nieuwe auto. Bovendien is een elektrische auto wel goedkoper als je zonnepanelen hebt. Dit hangt uiteraard af van hoeveel panelen je hebt, welke EV je rijdt en hoeveel je rijdt.
Hoeveel duurder is een EV dan?
De ANWB rekent met een nieuwe elektrische auto van 46.000 euro. Met de afschrijving meegerekend, zou je zo’n 76 cent per kilometer betalen. Bij een benzineauto betaal je alles bij elkaar gemiddeld 67 cent per kilometer. Afschrijving, verzekering, onderhoud, laden of tanken, bandenslijtage en de wegenbelasting zitten dus in deze rekensom. En er wordt gerekend met 15.000 kilometer per jaar.
Let wel dat dit allemaal gemiddeldes zijn en leuk voor de vergelijking. In de praktijk ligt een hoop bij jou. Want als jij extreem onzuinig rijdt, kan dezelfde benzineauto nog duurder zijn. Of als jij een extreem laag energiecontract tien jaar hebt vastgezet, kan een elektrische auto goedkoper zijn. De conclusie: ga er niet blind vanuit dat een EV goedkoper is, maar zorg dat je voordat je iets koopt goed doorrekent wat het allemaal gaat kosten. En koop een Taycan vooral tweedehands.
Joost heeft op 17 december 2024 geschreven:
Een andere manier om de kosten van benzine rijden te drukken is met regelmaat over de grens tanken, scheelt gauw 80 cent per liter.
Maarten heeft op 17 december 2024 geschreven:
Precies. Wat ook niet heeft geholpen voor de model 3 modellen van 2019, is dat de nieuwere nu, vijf jaar later, nieuw 10.000 euro goedkoper zijn. Dit heeft de tweedehandswaarde zeker geen goed gedaan.
Wat Tesla hier doet, staat in contrast met de rest van de markt. Zo is een instap-Polo de afgelopen vijf jaar maar liefst 50% duurder geworden. Dit heeft de tweedehandswaarde van een traditionele brandstofauto (ICE) juist een positieve boost gegeven, vooral in het A-segment.
Maar ik denk niet dat Tesla deze trend zal blijven volgen. Daarnaast zal Volkswagen echt niet kunnen rechtvaardigen om de Polo in 2029 weer 50% duurder te maken dan nu. Er is gewoon een grens aan wat consumenten bereid zijn te betalen en er is een grens aan hoe laag Tesla de prijzen kan maken.
Daarom denk ik niet dat je verkeerd zit met een instap BEV van 40.000 euro, zoals de Highland. Het is een capabele D-segmenter en zal zowel in absolute als relatieve termen veel minder afschrijving kennen dan zijn oudere broertje uit 2019.
Bovendien moet je in gedachten houden dat we volgend jaar 15 cent per liter benzine meer gaan betalen door het verdwijnen van de accijnskorting, en in 2026 nog eens 10 cent daar bovenop door de Europese CO2-belasting. Dit betekent dat de analyse van de ANWB, die gebaseerd is op historische gegevens, een ander beeld geeft dan wanneer je naar de toekomstige variabelen kijkt.
DavidV heeft op 17 december 2024 geschreven:
Dus eigenlijk is de afschrijving het grootste probleem. Dan is het wellicht het handigst om zo lang mogelijk door te blijven rijden met je EV?
Dave heeft op 17 december 2024 geschreven:
Ik ben erg benieuwd naar die voorbeeldcalculatie om aan €0,76/km te komen.
Als ik dat probeer na te rekenen moet ik me in hele vreemde bochten duwen met altijd snelladen en een verzekering zonder premiekorting om dat te halen, plus een aanzienlijk bedrag per jaar aan onderhoud.
Het is goed om mensen te waarschuwen en je te realiseren dat autorijden duur is, maar bangmaken is niet de taak van de ANWB, en al helemaal niet aan TopGear om dit zonder enige kritiek of eigen berekening over te nemen.
Jan heeft op 17 december 2024 geschreven:
Het nieuwe kabinet verhoogt de motorrijtuigenbelasting op elektrische auto’s flink wat erin hakt omdat elektrische auto’s door de batterij zwaarder zijn dan een even grote fossiele auto (bijvoorbeeld de VW ID3 vs VW Golf). Helaas werkt de huidige coalitie de omslag naar het schone elektrisch rijden met onze eigen energie tegen. De ANWB zegt dat dit kabinet draait en onbetrouwbaar is door de MRB van elektrische auto’s te verhogen in strijd met het eerder aangenomen voorstel van de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. Dit is onbetrouwbaar en slecht bestuur volgens de ANWB website. Ook is dit slecht voor het halen van de milieudoelen (waardoor andere maatregelen nodig worden) en de zorgkosten en sponsoren we dictators Poetin, Iran en Hamas. Het gekke is dat zwaar vervuilende oldtimers en trekkers geen MRB betalen en dan komt er ook nog gesubsideerde rode diesel voor trekkers.
Björn heeft op 17 december 2024 geschreven:
Vorige week nog een rit van Belgisch Noord-Limburg naar Amsterdam Zuid-Oost. Bakje volgegooid met E10 voor €1,50/liter. Bij terugkomst in België had deze rit heen en terug mij €5,97/100km gekost. Met een dure EV, dus eentje met een hoge autonomie, zal het misschien goedkoper zijn. Maar met een EV in de prijsklasse van mijn Up GTI, zal het een stuk duurder zijn. Want een EV met een autonomie van 650km, dat doe ik ongeveer ook met een volle tank, zit niet in mijn budget voor een nieuwe auto.
Eric heeft op 17 december 2024 geschreven:
Al die berichtgevingen zijn één dikke klucht.
Zoveel tegenstrijdigheden…dan weer is electrisch rijden goedkoper…dan weer niet…dan weer terug wel…
Het is maar hoe je het bekijkt en welke factoren je allemaal in mee in rekening brengt bij deze berekeningen.
Bijzonder heeft op 17 december 2024 geschreven:
Die hoge afschrijving lijkt vooral in het verleden te liggen. Een E-Klasse schrijft in de eerste twee jaar meer af dan een EQE.
Tesla is een verhaal apart omdat de tweedehands markt overspoeld wordt met auto’s waardoor vraag en aanbod nogal uit balans zijn. Daarnaast helpen de huidige dumpprijzen voor de nieuwe auto’s ook niet mee voor de restwaarden.
Piet heeft op 17 december 2024 geschreven:
Maar rekenen ze dan met dezelfde prijs van een benzine auto? Ik heb echt nog geen enkele berekening gezien waarbij benzine goedkoper is… Ook met MBR erbij.