De kop van dit artikel had ook iets kunnen zijn als ‘aantal pechgevallen van elektrische auto’s verdubbeld’, en het zou nog kloppen ook. Dat is het leuke en gevaarlijke van statistieken, je kunt het vaak terugrekenen naar het verhaal dat jij wilt vertellen. Want hoewel het aantal pechgevallen met EV’s sterk is toegenomen, blijkt de auto zonder verbrandingsmotor wel zuiniger te zijn.
De bovenstaande conclusie trekt de Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC), wat de ANWB van Duitsland is. Zij werden vorig jaar 30.009 keer gebeld voor een pechgeval met een EV in Duitsland. Dit op het totaal van ruim 3,5 miljoen pechgevallen. Hieruit trekken zij echter geen conclusie, aangezien er aanzienlijk meer brandstofauto’s dan EV’s op de weg zijn.
Niet alleen houden ze bij de ADAC rekening met de absolute aantallen, ook met de leeftijden. Elektrische auto’s zijn er nog niet zo lang, dus de gemiddelde elektrische auto is nog een stuk jonger dan een benzine- of dieselauto. En oude auto’s zullen sneller kapot gaan. Daarom kijkt de ADAC voor een eerlijke vergelijking alleen naar de pechgevallen van auto’s uit 2020 en 2021.
Minder pechgevallen met EV’s
Per 1.000 elektrische auto’s uit 2020 ondervinden 7,6 voertuigen pech. Bij auto’s met een verbrandingsmotor is dat 9,5 per 1.000 voertuigen. Gekeken naar auto’s uit 2021 is dat 2,8 voor de EV en 6,4 voor de verbrandingsmotor. De ADAC concludeert hieruit dat de elektrische auto statistisch gezien betrouwbaarder is dan de brandstofauto.
De grootste oorzaak van pech is ook bij de elektrische auto de 12-volt accu. Ja, ook elektrische auto’s hebben een kleine accu naast de grote accu. Bij auto’s uit 2020 komt dat probleem vaker voor bij de elektrische auto (4,4 per 1.000) dan bij de brandstofauto (3,9 per 1.000). Bij nieuwe auto’s is dat andersom, namelijk 1,2 per 1.000 voor de EV en 2,4 voor de brandstofauto. Opvallend is dat lekke banden ook minder vaak voorkomen bij elektrische auto’s.
Waar volgens de ADAC de grootste verschillen zitten, is op het gebied van sleutels (0,1 tegen 0,5 voor 2021) en problemen met de aandrijflijn (0,2 vs 1,2 voor 2021). De Duitse ANWB denkt dat EV’s minder gedoe hebben met de sloten omdat veel stekkerauto’s keyless entry hebben. Deze sloten zullen dus minder snel dichtvriezen. De toegenomen betrouwbaarheid bij de aandrijflijn zou kunnen zijn omdat een EV minder onderdelen heeft.
DENNIS heeft op 2 mei 2024 geschreven:
niet om het weer goed te praten naar ice aandrijving, maar ik vraag mij ook oprecht af hoeveel km’s er gereden worden met de ice auto’s en de ev’s. meer km’s geeft ook meer kans op storingen.
Dan natuurlijk ook nog, hoe zwaar worden ze belast, en of hoe worden ze ge(mis)bruikt. op de taxi hebben we nog wat diesels, en ev’s dit jaar 2 lekke banden gehad tot nu toe. 1 ev, en 1 diesel. motorstoringen ook ieders 1, bij beide een elektrisch probleem 😉
EC Dubost heeft op 2 mei 2024 geschreven:
Dit zijn organisaties die op de schoot zitten van de politiek. Ook onze ANWB zit daar. Waarschijnlijk zijn ze opgedragen om dat te zeggen.
Pffff heeft op 2 mei 2024 geschreven:
Hou toch eens op met die anti overheid leugens van je. Het wordt een beetje vermoeiend.
Franky heeft op 2 mei 2024 geschreven:
Klopt als een bus!