Wanneer je wasmachine die ‘een leven lang’ probleemloos moet wassen al na zijn twee rondjes uit elkaar valt, lever je je bonnetje in en wordt het aankoopbedrag teruggestort. Maar hoe zit dat met EV’s die niet aan de verwachtingen voldoen? De Hoge Raad besliste afgelopen week dat je je geld kunt terugvragen wanneer de actieradius van de elektrische auto kleiner is dan beloofd.

Een Nederlandse autodealer verkocht een Jaguar I-Pace (foto ter illustratie) aan een zakelijke klant. Volgens de dealer was de actieradius nog precies even groot als de WLTP voorschrijft. Bij deze EV is dat 480 kilometer. De koop ging door en de zakelijke klant vertrok met de Jaguar. Later kwam hij erachter dat de daadwerkelijke actieradius maar zo’n 300 kilometer was. De koper wilde daarom de koop laten ontbinden, maar daar werkt de dealer niet aan mee.

Het oordeel van het hof

De zaak komt voor de rechter. Het hof staat hierbij aan de kant van de koper. Volgens het hof mocht de koper er vanuit gaan dat het rijbereik onder normale omstandigheden significant hoger was dan de werkelijk behaalde actieradius van ongeveer 300 kilometer. Onder normale rij-omstandigheden verstaat het hof ‘normaal rijgedrag, ook rijden in de winter en vooral rijden op de snelweg’.

Omdat de echte actieradius ruim 35 procent kleiner is dan het beloofde rijbereik voldoet de elektrische auto niet aan de koopovereenkomst en mag de koper zijn geld terugvragen. Maar daar laat de autodealer het niet bij zitten. Volgens de advocaat is de beslissing van het hof juridisch onjuist en is de beslissing ‘onvoldoende begrijpelijk gemotiveerd’.

Daar gaat de Hoge Raad niet in mee. De verkoop bevat niet de eigenschappen die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten, oordeelt de Hoge Raad. Daarnaast is het oordeel juridisch juist en begrijpelijk genoeg gemotiveerd. De verkoper moet dus de Jaguar terugkopen van de kopende partij. Rijd je dus rond in een kortgeleden gekochte EV en valt de actieradius tegen? Dan kun je dus aanspraak maken om het aankoopbedrag terug te krijgen.

Reacties

  • Rfr heeft op 13 juli 2024 geschreven:

    Daar dacht ik ook precies aan.
    We hebben allemaal veel meer moeten tanken doordat de beloofde verbruik bij lange na niet gehaald werd.
    300km lijkt me wel erg laag heb begrepen dat zonder al te veel moeite 350 wel haalbaar zou zijn zolang je maar niet stoplicht sprintjes gaat doen.

    Reageer
  • Arch heeft op 9 juli 2024 geschreven:

    Tsja, als je op deze rechtsspraak voortborduurt, dan kan je zo goed als elke auto terugsturen. Bijna geen enkele auto haalt de fabrieksopgave wat betreft verbruik. Het gekke is dat bij EV vaak aanvullend een actieradius wordt aangegeven. Met de tankinhoud en verbruikscijfers van een ICE zou je ook van een bepaalde actieradius uit mogen gaan.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear