Startkabels en je reservewiel zijn onderdelen van je auto die je liever nooit gebruikt. In beide gevallen is er wat loos en moet je wellicht nadenken hoe het allemaal ook alweer werkte. Volgens de ANWB zijn een lekke band en accuproblemen de meest voorkomende euvels bij EV’s. We gaan ervan uit dat je weet hoe een wielwissel werkt, maar hoe zit het bij het herstarten van een EV? Kun je bijvoorbeeld een elektrische auto starten met startkabels?

We stellen deze vraag aan auto-expert van ANWB, Pieter de Porto. Hij heeft weleens een oproep gehad voor een elektrische auto die gestrand was. ‘De snellader staat net een stukje verder dan gedacht. Het is dom, maar het gebeurt en we zijn erop voorbereid’, zegt De Porto. Volgens hem kun je bij alle soorten auto’s – verbrandingsmotor, elektrisch, hybride en waterstof – startkabels gebruiken.

Een elektrische auto starten met startkabels

Je kunt startkabels gebruiken om een EV met een andere EV te starten. Wat niet kan, is het starten van een benzineauto door startkabels aan een elektrische auto te hangen. Andersom kan dan weer wel. Er zitten wel wat haken en ogen aan het gebruiken van startkabels bij een EV. ‘Vaak zit de 12-volt accu niet waar je zou verwachten. Dan is hij onder de achterbank gemonteerd, of in de kofferbak. Het is dus niet altijd zo makkelijk als het lijkt’, zegt de auto-expert van de ANWB.

De Porto waarschuwt automobilisten die op eigen houtje een auto met startkabels willen starten. ‘Wil je iemand hulp bieden? Zoek dan de starthulppunten in de handleiding. Zoek de bouten met de plus en min, zet daar de startkabels op en start de auto. Het is echter niet aan te raden om het zelf te doen, tenzij je er verstand van hebt en rustig bent. Een vergissing is snel gemaakt, dus je moet goed opletten.’

Advies van de ANWB

Zo kun je bijvoorbeeld in de haast de plus en min omdraaien en kortsluiting veroorzaken. ‘Daarnaast is het lastige aan auto’s dat de carrosserie als min gebruikt kan worden. Fabrikanten vinden dit leuk, maar zodra je tegen de carrosserie aanstoot, heb je kortsluiting. Alles is dus een min’, zegt De Porto.

Volgens De Porto is er ook een veiligere optie dan startkabels om je elektrische auto weer aan de praat te krijgen: ‘De veiligste manier is het demonteren van de 12-volt accu, deze opladen en vol weer terug plaatsen. Het duurt dan wel vijf tot acht uur om hem op te laden, maar er is geen kans om vergissingen te maken.’

Reacties

  • Frank heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

    Ik heb ook meer dan eens mijn ev gestart met mijn tweede auto, een kleine benzine auto.
    Klopt niks van dit artikel.

    Reageer
  • Ronald heeft op 7 augustus 2023 geschreven:

    Toch bijzonder dat je met een volle batterij in een EV toch een lege accu kunt hebben en niet kunt starten. Waarom hebben de fabrikanten daar geen voorziening voor getroffen? Maw waarom kan ik de 12 volt accu niet opladen met het andere accu pakket?

    • maarten heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

      Dat kan wel en dat gebeurt ook. Er is echt geen dynamo in een EV zoals een ICE dat heeft.
      Soms gaan die ouderwetse accu’s gewoon stuk en dan werkt het 12 volt systeem niet meer.

      De auto industrie schakelt trouwens over van die oude lood accu’s naar Litium accu’s. Deze wegen veel minder en zijn efficiënter. laatste ontwikkeling is dat ze afstappen van het oeroude 12 volt systeem naar een 48 volt systeem. Tesla is dat nu aan het doen.

      Als dat gebeurd is dan kan de accu van je EV dus niets meer doen voor je ICE.

      • Supergrover heeft op 8 augustus 2023 geschreven:

        Wat een nonsense. Er zijn gerust elektrische auto’s die een brandstofwagen kunnen starten. De mijne bijvoorbeeld is een Ioniq uit 2018 en startte met. Ouderwets startkabeltje moeiteloos een recente Opel Vivaro en een bmw 3 serie van rond de eeuwwisseling. En anders trek ik ‘m aan. Niet moeilijker maken dan het is.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ferry heeft op 7 augustus 2023 geschreven:

    Waarom zou je een brandstof auto niet kunnen starten mbv startkabels?

    Natuurlijk kan dat gewoon.
    Mn accu van mn motorscooter was leeg en die heb ik gewoon gestart met startkabels aan mn EV.

    Andersom ook een keer gehad…mn 12v accu leeg van mn EV…gestart met startkabels vanuit mn motorscooter.

    Raar artikel dit

    • Ferry heeft op 7 augustus 2023 geschreven:

      Natuurlijk kan je een EV niet starten wanneer de accu waar hij de stroom vandaan haalt om te rijden, maar ik rij nu 350.000 km elektrisch en dat is me nog nooit gebeurd.

      Zoveel laders en snelladers tegenwoordig

      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 7 augustus 2023 geschreven:

    Natuurlijk is er bij het er uit halen en laden en terugzetten ook mogelijk om vergissingen te maken, zowel bij het laden als het terugplaatsen.
    En waarom zou je de 12v accu van een EV niet als starthulp kunnen gebruiken voor een auto met verbrandingsmotor? Is de te leveren stroom te hoog?
    Of is de spanningsval te groot om nog comfortabel te zijn voor de EV?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear