
De Vereniging van Verduisteraars werkt duidelijk op basis van commissie, en niet op basis van subsidie. Want bij de boeven wil de energietransitie niet echt vlotten. Elektrische auto’s worden in Nederland bijna niet gestolen. Dat geldt niet alleen in absolute aantallen, maar ook als je het afzet tegen het totale wagenpark met een stekker. Toch is de verduurzaming ook toegeslagen bij de dieven: de hybride benzineauto blijft in Nederland veruit het populairst bij de dieven.
Op basis van de diefstalstatistieken deed TopGear Nederland navraag bij het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV). We vroegen ons af of elektrische auto’s echt nauwelijks gestolen worden in Nederland. En of ze daar dan een verklaring voor hebben. We kunnen gelijk verklappen: als je een elektrische auto ’s nachts bij de laadpaal neerzet, dan is de kans erg groot dat ie er de volgende dag nog staat.
Zo weinig elektrische auto’s worden er gestolen in Nederland
Van alle aandrijflijnen is de kans dat een elektrische auto gestolen wordt het kleinst met slechts 0,05 procent. Van de ruim 626.000 EV’s in Nederland zijn er slechts 319 gestolen in 2024. Bij een benzineauto is dat 0,26 procent, maar bij een hybride benzineauto loopt dit op tot 0,52 procent. De populariteit van de Toyota RAV4 en Toyota C-HR bij het geboefte zal hier ongetwijfeld een aandeel in hebben.
Brandstof | Aantal gestolen | Wagenpark | Diefstalkans |
Aardgas | 28 | 7.567 | 0,37% |
Benzine | 22.444 | 8.476.706 | 0,26% |
Diesel | 4.638 | 1.043.970 | 0,44% |
Elektrisch | 319 | 626.137 | 0,05% |
Hybride benzine | 4.409 | 848.923 | 0,52% |
Hybride diesel | 53 | 17.201 | 0,31% |
Waterstof | 1 | 766 | 0,13% |
Statistisch gezien worden er meer waterstofauto’s gestolen dan elektrische auto’s, maar dat komt omdat er zo weinig waterstofauto’s zijn. De teller staat namelijk op één auto. Waarom de EV niet populair is? Er is onder Het Genootschap van Gappen en Gaaien nooit een enquête gehouden, maar het VbV kan een aantal redenen mogelijke bedenken.
Een woordvoerder legt uit: ‘Allereerst kan dit samenhangen met populariteit van een voertuig, dat het hybride benzine voertuigen populair zijn en daarom vaker gestolen worden in verhouding. Ook kan dit samenhangen met de populariteit van specifieke modellen. Daarnaast zou het bijvoorbeeld kunnen dat elektrische voertuigen beter beveiligd zijn en daardoor in verhouding minder vaak gestolen worden.’
Lees ook: Door een ‘geheim’ trucje wordt de meest gestolen auto ineens nooit meer gestolen
De statistieken zijn natuurlijk deels een kip-ei verhaal. Het is waarschijnlijk niet zo dat de RAV4 vaak gestolen wordt omdat hybrides populair zijn; in de statistieken lijken hybrides populair omdat de RAV4 veel gestolen wordt. Al zou je misschien verwachten dat de Tesla Model Y wel vaker gestolen wordt, omdat dit een van de populairste auto’s van Europa is. Het kan te maken hebben met de afzetmarkt: veel gestolen Toyota’s gaan blijkbaar naar Ghana. En daar hoeven ze vermoedelijk geen Tesla.
Elektrische auto’s worden wel vaak teruggevonden
Nog opvallender is het aantal EV’s dat teruggevonden wordt. Misschien worden de boeven wel betrapt als ze een laadpauze moeten houden; daar sta je immers langer dan bij een tankstation. Van alle gestolen EV’s wordt 77 procent teruggevonden. Bij diesels is dit 58 procent en bij benzine is dit aandeel 57 procent. Van de gestolen hybrides met benzinemotoren wordt exact de helft teruggevonden.
De meest gestolen elektrische auto’s (2024)
Merk | Model | Bouwjaar Range | Aantal Gestolen |
Volkswagen | e-Golf (BE1) | 02/2014 – 12/2020 | 25 |
Hyundai | Kona Electric (OS) | 04/2018 – | 20 |
Tesla | Model S | 01/2013 – 01/2021 | 20 |
Renault | Zoe (BF) | 04/2013 – | 18 |
Peugeot | 208/e-208 (UJ) | 07/2019 – | 16 |
Kia | Niro EV/e-Niro (DE) | 01/2019 – 04/2022 | 14 |
Audi | e-tron (GEN) | 12/2018 – | 11 |
Kia | EV6 (CV) | 09/2021 – | 11 |
Peugeot | 2008/e-2008 (U) | 10/2019 – | 11 |
Tesla | Model 3 | 09/2017 – 09/2023 | 11 |
Grappig genoeg is de populairste EV bij boeven de elektrische auto die het meest op een benzineauto lijkt. De e-Golf die van 2014 tot 2020 verkocht is, is met 25 stuks het populairst. Wellicht dat dit een vergisdiefstal is, want van de buitenkant is nauwelijks te zien dat dit geen brandstofauto is. Of wellicht is hij net zo makkelijk te jatten als de brandstofversies. Boeven zijn toch vaak opportunisten.
EV’s worden niet gestolen omdat geen hond ze wil hebben (dat is misschien dan ook het enige voordeel van een EV). 🤣🤣
Maar even zonder dollen, zou het niet komen omdat d’r nog niet zoveel van rondrijden? Het dievengilde is het er niet om dit soort auto’s weer op de weg te krijgen maar eerder om de onderdelen. Daarbij denk ik dat de landen waar deze voertuigen heen gaan gewoon geen behoefte hebben aan EV’s of de onderdelen. Het is immers vraag en aanbod🤷♂️. De suggestie dat deze beter beveiligd zouden zijn betwijfel ik. Voor alle beveiligingen is er wel weer een oplossing. Zo was het en zo zal dat altijd blijven.
Er is ook bijna geen elektrische auto die niet te volgen is in de bijbehorende app; tracken is dan ook niet heel lastig.
En waar ‘range’ vaak als issue wordt gezien is dat nu ineens een voordeel geworden; zeker als de boefjes op hoge snelheid richting ver weg rijden is de pret zo op. Misschien is het imago daarbij nog wel relevanter dan de werkelijkheid.