Op een fanatieke Volvo-rijder na, ken je waarschijnlijk niemand die meer dan 1 miljoen kilometer met zijn auto heeft gereden. We horen de sceptici al zeggen: ‘Waarom zou je een accu willen die 8 miljoen kilometer meegaat?’ Nou, daar zijn best wat redenen voor. Sowieso hebben auto’s met hoge tellerstanden vaak nog een tweede leven buiten Nederland of België – en nog een derde leven buiten ons continent. Maar in het geval van accu’s is er nog een voordeel.

Onderzoekers aan de universiteit van Dalhousie in Canada hebben een nieuw soort batterij uitvoerig getest. Ze noemen de techniek de ‘single-crystal electrode’, wat niets te maken heeft met de burgerlijke staat van de accu. De onderzoekers hebben in zes jaar tijd de batterij meer dan 20.000 keer opgeladen en weer ontladen. Na deze periode had de batterij nog 80 procent van zijn originele capaciteit over. Dit betekent dat ie na 8 miljoen kilometer rijden nog niet afgeschreven is.

Onderzoeksfaciliteit Canadian Light Source (CLS) legt uit dat in een normale batterij de elektrode bestaat uit heel veel kleine deeltjes die vijftig keer kleiner zijn dan een mensenhaar. Als je hierop in zou zoomen, dan zie je heel kleine kristalletjes die als sneeuwvlokjes samenklonteren als een sneeuwbal. Bij de nieuwe batterij bestaat de elektrode uit één grote kristal. Ze vergelijken het met een ijsklontje; dat is ook één geheel.

Waarom is een batterij die lang meegaat een goede zaak?

Een elektrische auto staat al met 1-0 achter op het moment dat ie de fabriek verlaat, want bij de productie komt een hoop CO₂ vrij. In het gebruik is een EV wel schoner dan en benzine- of dieselauto. Dus hoe langer je een elektrische auto kunt gebruiken, hoe schoner ie is per gereden kilometer. Sowieso is het altijd duurzamer om spullen langer te gebruiken.

De batterij krijgt een tweede leven buiten de auto

De batterij zal de auto waarschijnlijk overleven, want niet veel auto’s blijven 8 miljoen kilometer mooi. Maar dan kan ie nog een tweede leven krijgen. Je kunt de batterij gebruiken voor een andere auto, net zoals je een sloopmotor kunt halen ter vervanging. Of je kunt de batterij gebruiken om zonne-energie op te slaan. Zo verlaag je de druk op het stroomnet weer iets.

Het onderzoek is gefinancierd door Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada, maar ook door Tesla Canada. Het Amerikaanse automerk heeft ook het patent in handen voor deze batterij. Krijgen we binnenkort onverwoestbare Tesla’s? Of in ieder geval Tesla met onverwoestbare batterijen?

Reacties

  • Eenoog heeft op 17 december 2024 geschreven:

    Naast Corona de grootste scam sinds mensheugenis
    Horend doof en ziende blind volgen de mak gemaakte schaapjes de weg naar het slachthuis

    Reageer
  • JustMe heeft op 17 december 2024 geschreven:

    Haal deze onzin van het internet af… Een elektrische auto zal nooit schoner zijn dan een auto op brandstof zolang er niets gedaan wordt aan:
    – de ontginningsmethoden (mijnbouw voor ontginning allemaal met DIESELvoertuigen en -graafmachines)
    – de massale vernietiging en bodemvervuiling gepaard met het mijnen van de nodige grondstoffen
    – de ontelbare waterverliezen bij het productieproces van een EV
    – de beperkte recycleerbaarheid van batterijpakketten o.w.v. de giftige bestanddelen die niet altijd zomaar recycleerbaar zijn

    Een batterijpakket weggooien/recycleren gaat ook niet zomaar, want een batterijpakket staat ALTIJD ONDER SPANNING. Er is dus ALTIJD gevaar op “thermal runaway” en dus brandgevaar bij allerlei soorten (zelfs minieme) beschadigingen aan 1 van de vele cellen in een batterijpakket

    Zolang er niets gedaan wordt aan de massale vervuiling van de massaal geforceerde productie van EV’s en batterijpakketten, zullen EVs nooit zuiver zijn

    End of statement, houdoe 🙂

    Reageer
  • Schumi heeft op 12 december 2024 geschreven:

    Een diesel kan 1000 km rijden op 1 tank. Dat kan een EV nooit. Dus de titel klopt niet.

    Reageer
  • Leo heeft op 12 december 2024 geschreven:

    Zojuist nog artikel gelezen op change.inc/energie/belg
    Belgische “superbatterij” combineert beste technologie van twee werelden.
    Officieel is het geen batterij, eigenlijk super condensator.
    Men ziet het als een elektronica-cel.
    Blijkbaar is energie opslag plots geen probleem meer…
    Nogmaals: er zijn blijkbaar oplossingen genoeg voor handen indien men maar wil.
    De mens maakt het dikwijls ingewikkelder dan nodig is, geld en geo-politiek bemoeilijkt meestal veel…

    Reageer
  • Leo heeft op 12 december 2024 geschreven:

    Allee, het is opgelost, is eigenlijk een bewijs dat er iets kan gemaakt worden dat veel langer mee gaat dan wij zelf en daar komt men nu pas mee af…
    Vreemd dat dit nu allemaal zo snel kan met die batterijen, dan had dit 50 jaar eerder (en meer)ook al gekund.
    Al die tijd zijn we dan voor de gek gehouden?
    Je moet maar 1 auto kopen in uw leven en 2 generaties verder rij je er nog mee.
    50.000 km/jaar= 160 jaar gebruik
    20.000 km/jaar= 400 jaar gebruik, gemiddeld 500 jaar gebruik en nog lang niet versleten…
    Al de rest ook zo duurzaam maken aan de auto en andere producten en grondstoffen probleem of wat dan ook is opgelost.
    Zal wel pak minder werk zijn…
    Alle gekheid op een stokje; hoe moeten we dit alles interpreteren?

    Reageer
  • Pipolakki heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Laden en ontladen onder volle belasting? Neen dus onwaar.

    • Solos heeft op 12 december 2024 geschreven:

      Waarom zou testen van ontladen onder volle belasting niet kunnen?
      Hoe weet je dat dat niet gebeurde?
      Zoud je ergend het test verslag, Dan graag den link

      Ciao Bart 🌳

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear