Hij is zo’n 120 meter lang, zo’n 24 meter breed en de topsnelheid is net geen 20 km/u. De Greenwater 01 is het grootste volledig elektrische containerschip ter wereld. De eigenaar is de China Ocean Shipping Group (Cosco) het containerschip vaart nu tussen de Chinese plaatsen Shanghai en Nanjing.

De Greenwater 01 gebruikt ‘meer dan 50.000 kWh aan batterijen. De instapversie van de populaire Volvo EX30 heeft iets meer dan 50 kWh. Een Tesla Model Y heeft ongeveer 60 kWh aan accu’s. Het grootste elektrische containerschip heeft dus voor zo’n 1.000 elektrische auto’s aan accu’s aan boord. Nog een vergelijking: een gemiddeld gezin zou volgens Milieu Centraal zo’n 6,8 kWh per dag verbruiken.

‘Het aantal batterijboxen kan flexibel worden geconfigureerd afhankelijk van de reis, waardoor de problemen van traditionele elektrische containerschepen, zoals een lange oplaadtijd en een laag laadvermogen, effectief worden opgelost’, schrijft Cosco. Het aantal kWh’tjes kan dus nog worden uitgebreid voor langere reizen. Ook kunnen de accu’s los aan wal opladen en gewisseld worden, blijkbaar.

Bij het produceren van die batterijen komt een hoop CO2 vrij, maar gelukkig wordt er volgens Cosco ook een hoop CO2 bespaard. Elke nautische mijl (1,8 kilometer) zou het schip 3.900 kilo brandstof besparen en elke 100 nautische mijl (185 kilometer) zou het schip 12,4 ton CO2 minder uitstoten. Het is niet bekend hoeveel kilometer het schip moet varen om het break-even punt te bereiken.

Reacties

  • Bernie heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    Het is grappig hoe TopGear wel de CO² vernoemt van het produceren van een batterij en dit als minpunt aankaart.

    Voorzover ik weet worden batterijen ook gemaakt voor verbrandingsmotoren en verbruiken die ook nog eens benzine/diesel /gas dat op zijn beurt ook nog eens CO² verbruikt. Die brandstof moet ook nog eens opgepompt worden (vervuilend), vervoerd worden door voertuigen met een verbrandingsmotor (alweer vervuilend om vervuilend materiaal aan te brengen…) naar een raffinaderij (vervuilend) en vandaar opnieuw met voertuigen met verbrandingsmotoren vervoerd worden naar verdeelcentra en vandaar steeds verder… We hebben dan nog steeds ons eigen voertuig dat diezelfde keten blijft gebruiken en activeren om brandstof te hebben en zelf continue te verbruiken.

    Dat hebben batterijen niet. Eenmaal in gebruik kan je echt wel kiezen om ze op te laden met groene energie. Ja, de productie van die toestellen is ook vervuilend…eenmalig bij productie en niet blijvend in veelvoud zoals bij brandstof.

    Ben ik tegen brandstof en brandstof motoren? Absoluut niet. Er is daar nog steeds zeer veel ruimte en nood voor maar vele personen auto’s kunnen gerust vervangen worden. De haat tegen EV’s is ook zeer irrationeel en enkel gebaseerd op angst om de gekende oude brandstofmotoren te verliezen. Angst is geen goede raadgever.

    Voor de pipo’s die zagen over klimaat”hoax”… laat het maar. Je hebt totaal geen benul waar je het over hebt.

    Reageer
  • Luc vanVessem heeft op 4 mei 2024 geschreven:

    Op zich is het elektrisch aandrijven van motoren voor wat voor gebruik ook mogelijk energie zuiniger, maar wat voor milieu schade en gevaar ontstaat er als een dergelijk grote accu op een onverwacht ogenblik in de brand vliegt. En dan nog maar te hopen dat het niet in een haven gebeurt.

    Reageer
  • Michel heeft op 3 mei 2024 geschreven:

    Ben wel benieuwd hoe ze dit gaan laden. Om break even te gaan moet het schip varen, maar tijdens laden kan je niet varen.

    • Rene heeft op 3 mei 2024 geschreven:

      Er staat dat ze de accu’s wisselen… Dus je kunt laden en varen tegelijk.

      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 3 mei 2024 geschreven:

    Een gemiddeld containerschip (8.500 containers) verbruikt ongeveer 175.000 KG “bunker fuel” per dag @ 22 knopen (40km/h). (960KM per dag of 518 mijl, oftewel 340KG brandstof per zeemijl).

    Dit elektrische schip kan maximaal 700 containers vervoeren @ maximaal 19KM/h
    Ze zijn dan ook totaal niet te vergelijken, andere usecase.

    Wel tof dat het schip werkt met swappable accu’s in de vorm van containers.

    • Rene heeft op 3 mei 2024 geschreven:

      Dit is ook geen gemiddeld containerschip natuurlijk, aangezien hij niet de hele wereld over vaart. Hij blijft in China, pendelen tussen lokale havens, varend over de Yangtze.

      Reageer
    Reageer
  • EC Dubost heeft op 3 mei 2024 geschreven:

    Hier ook weer praten over problemen die er niet zijn. We hebben CO2 nodig voor het leven op aarde en draag nihil bij aan de opwarming van de aarde. Oftwel alle investeringen van COSCO in het putje. Moet overigens een enorme fik zijn als dit schip in de brand vliegt.

    • Maarten heeft op 3 mei 2024 geschreven:

      Geloof wat je wil geloven EC, het is echt prima als jij dat denkt.

      Maar ook wij zijn prima in staat zelf tot een oordeel te komen over de CO2 problematiek, dus het is niet nodig om jouw visie of overtuiging hier steeds te blijven herhalen. Gewoon niet doen. Hebben we niet nodig. Dank.

      • Rene heeft op 3 mei 2024 geschreven:

        We hebben CO2 nodig om te overleven. Natuurlijk, met zoals we water nodig hebben om te overleven. Toch vinden we het verdomd vervelend als de rivieren buiten hun oevers treden of de zeewering in het westen het begeven.

        Wat een inhoudsloze post, maar je bent gelukkig vrij om te geloven wat je social media fuik je wijs maakt 🙂

        • Rene heeft op 3 mei 2024 geschreven:

          Was een reactie op EC Dubost, sorry…

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Pietjepuk heeft op 3 mei 2024 geschreven:

    3900 kilo brandstof per zeemijl? Dat is wel extreem veel zelfs 39 liter is al veel. En brandstof wordt nog steeds per liter of kuub berekend

    • Rene heeft op 3 mei 2024 geschreven:

      Als je het per liter of kuub rekent, wordt het temperatuursafhankelijk omdat de dichtheid een rol gaat spelen, dus per kilo is technisch gewoon correct.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear