
Laten we beginnen met iets positiefs: we vinden het heel dapper van Mercedes dat ze nieuwe dingen proberen. Het probleem is dat de klanten van Mercedes blijkbaar helemaal geen zin hebben in iets nieuws. Zo was de C-klasse AMG met viercilinder geen doorslaand succes en ook de G-klasse met een volledig elektrische aandrijflijn loopt niet lekker. Binnen Mercedes spreken ze zelfs al van een flop. Maar in Nederland lijkt de auto wel redelijk aan te slaan.
Het Duitse Handelsblatt citeert een manager bij Mercedes (die graag anoniem wil blijven): ‘De auto zit als lood bij de dealers; het is een complete flop.’ Volgens de Duitse krant zijn er na een jaar zo’n 1.450 verkocht, terwijl er van de benzine-versies 9.700 zijn verkocht. In Nederland lijkt het juist andersom te zijn: er zijn nog nooit zoveel nieuwe G-klasses verkocht als dit jaar en dat is te danken aan de elektrische versie van de offroader.
De elektrische G-klasse is in Nederland veel goedkoper
Nu al staat de teller van nieuwe G-klasses in Nederland op 104 stuks. Het eerdere verkooprecord voor een heel jaar was 81 stuks en dat was in 2019. Dat is dus al in juni verbroken. Als we in de database van de RDW kijken, zijn er al ruim 100 exemplaren van de elektrische G-klasse op kenteken gezet in 2024 en 2025. De meeste zijn dit jaar geregistreerd, want dit jaar zijn er 80 nieuwe elektrische G-klasses bijgekomen in Nederland.
Het is logisch dat de auto zo goed loopt hier. De goedkoopste brandstof G-klasse is de diesel van 200.000 euro. Wil je de AMG met V8, dan ben je 300.000 euro kwijt. De elektrische kost ‘slechts’ 150.000 euro. De brandstofversies zijn zo duur vanwege de hoge belasting door de uitstoot. Daarnaast kun je in Nederland overal goed laden en blijkbaar maakt het niet uit dat de elektrische G-klasse (ondanks dat het de krachtigste is van het stel) niets mag trekken.
Het had twee kanten op kunnen gaan, wat ons betreft. De G-klasse is een van de bekendste en gewildste modellen van Mercedes. Een elektrische versie daarvan zou best eens de juiste snaar kunnen raken bij liefhebbers. Anderzijds koopt niemand de G-klasse omdat dit nu de verstandigste keuze is. Je vindt dat ding gewoon cool en je hebt geld genoeg, dus dan haal je er eentje. En dan wil je waarschijnlijk die dikke achtcilinder.
Lees ook: Vanaf deze week krijg je het nieuwe rijbewijs in Nederland (met een bijzonder verborgen trucje)

Ik zou voor diezelfde prijs dan toch liever de phev van jeep; wrangler nemen. Is dan dikker aangekleed en ziet er sowieso veel vetter uit.
🤡
Het blijft jammer dat MB (nog) geen PHEV-versie van de G-klasse ontwikkeld heeft zoals het wel deed voor de GLE 53 AMG Hybrid met de M256 6-cilinder benzine.
Of waarom geen PHEV op basis van de OM656 6-cilinder diesel…
Waarom zouden ze de co2 tax invoeren, omdat het co2 verhaal bedrog is? Alhoewel ik het elektrisch rijden wel een toekomst gun.
En die kleur:
perfect voor een zeecontainer met woestijn-tem-talent !
Toch ?
5 panelen op dat roofrack als dakje van je dektent.
Midden in de kalahari stranden zonder stroom
Op je gemakkie het grommen van de likkebaardende leeuwen afwachten.
En na 1 dag alweer 200km actieradius.
Hmmm….
het is leuk hoor , elektrisch rijden lekker milieu bewust maar nog altijd is het maken van de batterijen zeer vervuilend en vergeet niet dat minimaal 80% van de elektriciteit nog altijd met fossiele brandstof wordt opgewekt.
ELEKTRISCH IS LEUK EN GAAF!!! Als boodschappenwagentje ja. Misschien dat het later wat goeds word met die solid state batterij, maar voorlopig is het allemaal 1 pot nat. Hooguit woon werk en niet te vergeten perfect als boodschappenwagentje.
Dat kun je wel blijven roepen maar is niet meer de realiteit. Je praat tegen jezelf.
Ooit lange reizen gemaakt met een Tesla o.i.d.? Het is verschrikkelijk, elke 300 km sta je weer 45 minuten te laden. Je moet uren extra uittrekken. Dus het is zeker niet achterhaald.
Je moet ook geen auto kopen op basis van 1 rit in het jaar, maar op basis van 99% van de andere ritten. Dan kun je prima met een 300 km range uit de voeten
Totaal kul wammes. Ben naar Berlijn gereden vanaf kop Noord Holland. 1x geladen. Laadstation naast een winkelcentrum. Hop even boodschapje doen en weer door. Enkele lading net geen 550km en niet met 80km/u over de autobahn. Avond even eten, auto aan de snellader. Na het eten weer vol. Gewoon goed plannen. Dan nooit issues.
In de Belgische Kempen zegt men dat elektrisch rijden voor op de kermis in de botsauto’s is….👍
Dat komt vast uit de mond van hele stoere mannen met een hoog IQ. Die vonden ook altijd dat je op gas moest koken…
Als er geen rationele argumenten zijn, roep je gewoon iets wat grappig klinkt of compleet onwaar is. Zegt mij genoeg over zo iemand.
Wat een flauwekul, als je laad bij een Tesla supercharger kun je net een plasje doen en een paar mailtjes beantwoorden en is de batterij alweer vol. Premium connectivity voor vertier tijdens laden nog nooit nodig gehad.
Bij elke Fastned charger ook en dan kan je gewoon naar het tankstation lopen voor een kopje koffie, ipv ‘premium connectivity’, wat dat ook zijn mag.
En wat denk je dat die solid state batterij aan al die nadelen die jij nu in jouw hoofd hebt gaat veranderen?
Benzine is beter, electrisch is beter en zo de voors en tegens
Maar een echt G klasse of elke andere supercar moet toch echt die heerlijke grom uit de uitlaten laten komen en dat via dinosap
Je wilt toch opvallen met zn ding dus latten grommen en daarmee exclusief te blijven tussen de electohokken
Tenzij je je grachtenpandjein centrum Amsterdam/Leiden/Den Haag/etc. ook wil bereiken met je rijdende zeecontainer, want ZE-zones..
Met bijna 15% van de verkochte modellen op basis van die cijfers in die ‘Duitse krant’ vind ik dat in een conservatieve markt helemaal niet tegenvallen eigenlijk.
Het is maar hoe je het brengt.
Ja, je elektrische bak laden in de woestijn / off road. Moet je dan velden met zonnepanelen uitklappen?
Dat is waar.
Tankjes benzine liggen overal voor het oprapen.
Oh, wacht…
Maar precies dat Ronnie. Als je leeg staat met benzine, dan sta je daar.
Als je leeg staat met een EV in ’the middle of nowhere’ kun je inderdaad zonnepanelen uitklappen en een dag later weer verder.
Ja ff zonnepanelen uitklappen. Even doorrekenen een auto verbruikt bij normaal gebruik 17 kw op 100km. Een zonnepaneel levert 500watt per uur. Dus als je 100km wil rijden moet dat paneel 34 uur aan staan. Oftewel 34 uur voor 100km rijden.
Dus heb je haast klap dat paneel ff uit en wacht 2 dagen aangezien je snachts nde zon niet schijnt. Luver 2 jerrycan benzine waar je vervolgens 500km mee kan rijden.
Je zou je verbazen op hoeveel primitieve plekken gewoon zonnepanelen beschikbaar zijn.
Is er bewoning, zijn er panelen.
Een auto verbruikt geen kW’s, maar kWh’s.
En je hoeft niet opnieuw op avontuur, je moet naar een plek waar je weer veilig bent.
Zonder benzine ben je reddeloos verloren zonder externe hulp. Met zonnepanelen druppelt de energie zomaar je tank in. Wat je nodig hebt ik geduld en een setje panelen. Daar kun je je op voorbereiden.
Over voorbereiden gesproken: je begint een avontuur natuurlijk vol. En geef toe: het deel van deze voertuigen dat op expeditie gaat is natuurlijk beperkt. Vooral een beetje spelen in de buitenlucht. Dan kom je met de kracht die dat ding heeft voor je gevoel heel ver, maar in km’s valt het heel erg mee.
LeDakar zou ik er niet mee doen.
Om mee te spelen in een zandbak is er echter niets mis mee.
Doe niet zo onnozel. Fijn dat jij blij wordt van electrische auto’s, maar deze bak wordt alleen vanwege de subsidies en andere voordeeltjes verkocht. Benzine of andere brandstof is verreweg het makkelijkst mee te nemen of te verkrijgen.
@Mark: “Even doorrekenen…” en dan met kW per uur aankomen. Je vergeet dat je zo wekenlang kunt rondrijden zonder ooit de bewoonde wereld in te hoeven, terwijl je jerrycan benzine op een gegeven moment leeg is en dan sta je daar. En in zo’n G-klasse passen ook wel meerdere panelen.
@Jt: prachtig, maar die benzine raakt een keer op en dan moet je toch echt naar een benzinestation om te tanken. Al vraag ik me af hoeveel van dit soort peniscompensatiemobielen ooit een spetter modder zien.
Er is een stel in een Enyaq dwars door Afrika gegaan op zonnepanelen. Een heel stapeltje weliswaar, maar het kan.
Op de zonnepaneel? Weet je zeker dat je niet in de Efteling stond en er een tapijt voorbij kwam?
Nee dat klopt, is vast nog wel op YouTube te vinden
Benzine neem je mee ….oplader met paneeltjes
Zo oud word je niet..
Neee, je neemt gewoon je diesel- aggregaatje mee….oh wacht…
Als andere landen ook strengere milieu/CO2 tax zouden invoeren, (waarom gebeurt dat niet in EU verband ?) dan zou de electrische G een topper worden.
Ik vind de Mercedes G zeer interessant, zou die liever nemen dan een G met ICE.
Maar het hoge gewicht 3100 kg, de kleine actieradius (250 km op snelweg), en een aanhangwagen trekgewicht van 0 kg, zie ik als zeer onaantrekkelijk.
Het klassieke model, en het feit dat het nog steeds een echte terreinwagen is, spreekt mij zeker aan.
Dus als Mercedes er een Solid State accu in zou monteren, met lager gewicht en grotere actieradius, dan komt het vast goed met de G !
Doe niet zo onnozel. Fijn dat jij blij wordt van electrische auto’s, maar deze bak wordt alleen vanwege de subsidies en andere voordeeltjes verkocht. Benzine of andere brandstof is verreweg het makkelijkst mee te nemen of te verkrijgen.
Elke EV wordt gekocht vanwege fiscale voordelen.
Nee hoor, ik ken diverse EV-rijders die weliswaar ooit zijn begonnen vanwege fiscale voordelen, maar niets anders meer willen. Ook al die “opa vertelt” opmerkingen hier over onmogelijk op vakantie gaan en uren moeten laden, worden keihard ontkracht: de beperkende factor is het toiletbezoek van vrouw en dochter(s) en het kopje koffie. Daarnaast is het een mooie dump van overtollige zonneenergie. Of maken jouw panelen al benzine/diesel?
Natuurlijk is het wel eens ergens druk geweest dat ze 20 min moesten wachten op een laadpaal, maar ik ben inmiddels op weg naar Z-Frankrijk ook menig benzinestation voorbij gereden vanwege de enorme rijen (of achteraan aangesloten, omdat het niet anders kon)…