
Het is op dit moment de auto die iedereen leuk vindt. Of het nu gaat om autojournalisten of Auto van het Jaar-juryleden: ze lopen ermee weg. De combinatie van retro-design, een alleraardigst interieur en vermakelijke rijeigenschappen werkt aanstekelijk. Ondanks dat de nieuwe Renault 5 ergens doet denken aan het origineel, is de échte Renault 5 toch wel behoorlijk afwijkend. Tot die conclusie kwamen we bij het zien van deze Renault 5 restomod.
Deze maakt namelijk gebruik van een echte Renault 5, eentje van de eerste serie. Dan valt ineens op hoe dun de raamstijlen toen waren. Of hoe schattig klein de wieltjes zijn. Tegenwoordig heeft een kruiwagen indrukwekkender rubber, bij wijze van spreken. Alhoewel, we zeggen wel ‘bij wijze van spreken’, maar het zou ons niet verbazen als het formaat daadwerkelijk hetzelfde is.
Het idee is niet nieuw (maar wel leuk)
Voordat we de lokale bandensuper gaan bellen voor een paar offertes, laten we je graag de Renault 5 Elektromod zien. Het is het eindproduct van enkele specialisten (Incari, R-Fit en de Mehari-club) en ja, je kunt hem echt kopen. Of dat ook voor deze auto geldt, weten we niet zeker, maar wel dat ze jouw Renault 5 ombouwen tot elektrische auto. Het idee van een elektrische Renault 5 is allerminst nieuw. Zo reden we in 2022 al met de Renault e-5. Dat was eveneens een originele R5 met elektromotor.

Zoals je kunt zien, is de auto niet meer origineel qua uiterlijk en interieur. Dit exemplaar is opnieuw overgespoten en heeft een bijzondere livery gekregen. Ook die velgen zijn afwijkend. Ach ja, als je het niet mooi vindt, kun je een andere configuratie uitzoeken. Ook anders is het interieur, met name het instrumentarium. Dat is geheel digitaal, maar wel retro-digitaal. Het is meer Knight Rider dan Tesla.
Elektrische Renault 5 goedkoper (maar dat hangt van jou af)
Het is heel verfrissend om te zien dat R-Fit en de andere specialisten de auto zo licht mogelijk hebben gehouden. Er is dus geen 100 kWh-accupakket. Nee, de meest plug-in hybrides hebben zelfs een kleiner accupakket. De batterij is namelijk slechts 10 kWh groot. We weten alleen niet of dat de netto- of brutocapaciteit is, maar wel dat je er in theorie 80 kilometer elektrisch mee kunt rijden. Dat is niet erg; dit is namelijk een typische stadsauto, en na 80 kilometer op die stoelen ben je het rijden wel even zat.
Lees ook: Rijden met de originele Renault 5: een eerbetoon aan een icoon
De prijs van dit alles valt heel erg mee: slechts 13.900 euro. Dat is inclusief elektromotor, accupakket én de ombouw. Het enige is dat je de Renault 5 TL of GTL wel zelf moet aanschaffen. Dat is waarschijnlijk de grootste uitdaging, om een net exemplaar te vinden. Deze auto’s zijn al 20 jaar geen onderdeel meer van het straatbeeld. Dus je vindt óf hele nette museumauto’s, óf barnfinds, wat een chique benaming is voor een auto die al 30 jaar geen onderhoud heeft gehad.
Jeeees 10kWh?
Beter bij de buren laten bouwen de Franse bouwers krijgen er namelijk het dubbel in
20kWh met behoud van rijeigenschappen pk, gewicht enz.
10 is echt wel te weinig
Nou Dirk, zet eens even in 5 pagina’s uiteen wat er fout aan dit imo leuke stuk is en creeer eens een voorbeeld hoe het volgens jou zou moeten….
Prima stuk!
Waar kun je zo’n renault 5 om laten bouwen
Nou ouwe seikert doar stoor ik me helemaal.nicht aan t geet mij om de infooooooooo
K vind t n leuk partikel
Tjonge, dat je een artikel als dit ook maar durft indienen. Is er echt geen controle op stijl en fouten?