In 2030 is zelfs je oma volledig elektrisch, zo snel gaat de verandering. Lotus blijft niet achter. De Lotus Evija met bijna 2.000 pk was de grote elektrische doorbraak uit het Engelse plaatsje Hethel. Binnenkort krijgt deze allesvernietigende hypercar gezelschap van de Lotus Type 132, een iets verstandigere en bovendien elektrische SUV. Later komen de Type 133, Type 134 en de Type 135. De laatste zie je waarschijnlijk in de schets hierboven.
Lotus ontwikkelt, net als veel andere merken, een nieuw elektrisch platform dat schaalbaar is. Zo kunnen ze meerdere elektrische voertuigen ontwikkelen op hetzelfde chassis. Lotus geeft zijn platform de naam Project LEVA. Het grappige van dit platform is dat er gespeeld kan worden met de batterijplaatsing voor een andere gewichtsverdeling. Met de batterijen achter de bestuurder gestapeld bijvoorbeeld, krijgt de auto de gewichtsverdeling van een auto met een middenmotor.
De batterijen kunnen bij Project LEVA ook gewoon in de bodem geplaatst worden voor een laag zwaartepunt en maximale binnenruimte. Het platform moet onderdak kunnen bieden aan accu’s van 66 tot 100 kWh en het vermogen van toekomstige elektrische Lotussen op dit platform ligt tussen de 450 en 900 pk.
De nieuwe elektrische sportauto van Lotus krijgt batterijen van Britishvolt
Het bedrijf Britishvolt mag de accu’s gaan ontwikkelen. Andere zaken waar de twee bedrijven aan zullen werken, zijn onder meer snelladen, optimalisatie van de energiedichtheid en gewichtsvermindering. Dat laatste zit letterlijk ingebakken in het DNA van Lotus. Autoliefhebbers kunnen het citaat van Colin Chapman wel dromen. Waarschijnlijk ligt daar ook de grootste uitdaging: accu’s wegen nogal wat.
‘Dit zijn de eerste spannende stappen op weg naar een geheel nieuwe elektrische sportwagen van Lotus’, zegt bedrijfsbaas Matt Windle over de samenwerking met Britishvolt. ‘Het is weer een nieuwe stap in de richting van de transformatie naar duurzame, hernieuwbare elektriciteit die is opgeslagen in batterijen.’
Lotus is in handen van Geely
Lotus ken je van lichtgewicht sportauto’s die in de basis al jaren min of meer hetzelfde zijn. Waar komt dan nu plots de drang vandaan om het roer om te gooien? Behalve dat het vanuit de regelgeving moet, heeft Lotus sinds een paar jaar een nieuwe eigenaar. Het Chinese Geely kocht het merk op. Geely is ook de eigenaar van Volvo, Lynk & Co en Polestar. Ze zijn in Hethel dus in goed gezelschap wanneer het aankomt op elektrificatie.
De Lotus Emira is de laatste pure benzineauto van het merk, waarna het merk fors gaat inzetten op elektriciteit. Naast een elektrische hypercar en een elektrische sportauto komt er dus ook een elektrische SUV van Lotus. Zeker met dat laatste zullen de puristen het wellicht niet eens zijn, maar bedrijfstechnisch is het een slimme zet. Kijk maar naar wat de Urus voor Lamborghini deed, of de DBX voor Aston Martin.
Reacties