De elektrische step klinkt als een hebbedingetje dat na drie keer gebruiken in de schuur van je verwende neefje staat te verstoffen, maar het is meer dan dat. Stel je voor dat je in het centrum van Amsterdam moet zijn. Dan gooi je de step achterin je auto, parkeer je gratis net buiten het centrum en pak je voor het laatste stuk de step. Minder verkeer in het centrum, minder uitstoot, geen vertraging en geen parkeerkosten. Ideaal. Tot nu toe waren de stepjes verboden, maar dat gaat veranderen.

Niet alle elektrische stepjes worden plotseling legaal in Nederland. Om de weg op te mogen, moet de fabrikant een typegoedkeuring krijgen van de RDW. Steps met een goedkeuring komen in aanmerking voor een kenteken. En pas met dit kenteken mag je de weg op. Een goedkope AliExpress-step komt waarschijnlijk niet in aanmerking. Sterker nog, volgens de RDW is er momenteel geen enkele step die in aanmerking komt. De eerste legale step moet dus nog worden goedgekeurd.

De elektrische step krijgt een kenteken

De toelatingseisen zijn bijvoorbeeld dat de step verlichting heeft, reflectoren, een remlicht en knipperlichten. Ook mag de step bijvoorbeeld geen trekhaak hebben. Als er straks elektrische steps zijn die wel legaal de weg op mogen, dan herken je ze aan een nieuwe kleine blauwe kentekenplaat. Dit kenteken voor ‘bijzondere bromfietsen’ en steps begint met de letter ‘E’. Andere bijzondere bromfietsen zijn bijvoorbeeld de BSO-bus of de Segway.

De RDW schrijft: ‘De verwachting is dat binnenkort nieuwe typen e-steps worden goedgekeurd voor gebruik op de weg.’ Hopelijk is dit geen aanleiding voor bedrijven om Amsterdam vol te douwen met elektrische deelsteps. Vanaf 1 juli 2025 is het kenteken verplicht voor ‘bijzondere bromfietsers’. Wanneer de eerste legale elektrische step verschijnt, dat ligt aan de fabrikanten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear