De elektrische step klinkt als een hebbedingetje dat na drie keer gebruiken in de schuur van je verwende neefje staat te verstoffen, maar het is meer dan dat. Stel je voor dat je in het centrum van Amsterdam moet zijn. Dan gooi je de step achterin je auto, parkeer je gratis net buiten het centrum en pak je voor het laatste stuk de step. Minder verkeer in het centrum, minder uitstoot, geen vertraging en geen parkeerkosten. Ideaal. Tot nu toe waren de stepjes verboden, maar dat gaat veranderen.

Niet alle elektrische stepjes worden plotseling legaal in Nederland. Om de weg op te mogen, moet de fabrikant een typegoedkeuring krijgen van de RDW. Steps met een goedkeuring komen in aanmerking voor een kenteken. En pas met dit kenteken mag je de weg op. Een goedkope AliExpress-step komt waarschijnlijk niet in aanmerking. Sterker nog, volgens de RDW is er momenteel geen enkele step die in aanmerking komt. De eerste legale step moet dus nog worden goedgekeurd.

De elektrische step krijgt een kenteken

De toelatingseisen zijn bijvoorbeeld dat de step verlichting heeft, reflectoren, een remlicht en knipperlichten. Ook mag de step bijvoorbeeld geen trekhaak hebben. Als er straks elektrische steps zijn die wel legaal de weg op mogen, dan herken je ze aan een nieuwe kleine blauwe kentekenplaat. Dit kenteken voor ‘bijzondere bromfietsen’ en steps begint met de letter ‘E’. Andere bijzondere bromfietsen zijn bijvoorbeeld de BSO-bus of de Segway.

De RDW schrijft: ‘De verwachting is dat binnenkort nieuwe typen e-steps worden goedgekeurd voor gebruik op de weg.’ Hopelijk is dit geen aanleiding voor bedrijven om Amsterdam vol te douwen met elektrische deelsteps. Vanaf 1 juli 2025 is het kenteken verplicht voor ‘bijzondere bromfietsers’. Wanneer de eerste legale elektrische step verschijnt, dat ligt aan de fabrikanten.

14 reacties op “Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden”

  1. Je wil een stepjes voor woon/werk verkeer in combi met de trein. De goedgekeurde mag je weer niet meenemen, omdat ze te groot zijn.

  2. Oke. Dus er komen steps van 1000 euro met kenteken die niemand gaat kopen. Onzin regel en hele mikmak gedoe met rdw en verzekering. Dus, gaat men gewoon elektrisch fietsen of gewoon illegaal met de step de weg op.
    In ieder eu land kan het, behalve in NL niet, want hier wil men geld zien. Dure step verkopen, verzekering, rdw keuring etc. Als het maar geld oplevert en daar gaat het altijd helaas om in NL.

  3. het is pure bulschit in Nederland mag je helemaal niks in dit slaven land aleen maar werken tot je dood maar waneer mensen iets uitvinden gelijk moet dit goor k land het verbieden een step wat harder gaat dan 25 veel beter voor waneer je bijna te laat kom op werk dat je precies nog op tijd komt wat moet een volwassen met 25 km stop de 25 km in julie ass Nederlandse kut wet plus julie regering deugen niet voor geen meter ik vind de steps gewoon allemaal goed gekeurd moet worden volgens komt er weer iets nieuws en dan wilen mensen het kopen dan kopen ze het en dan in eens weer wordt het verboden bulschit wie dit bedacht heeft van verbieden van sommigen steps mag ze hersens goed na laten checken of die wel functioneren nederland pff een ander land daar mag je gewoon wel met je step rot land is Nederland ze wilen aleen maar geld van julie mensen stelen deze klootzaken

  4. Ik heb een fantastisch goede step gekocht in Spanje die aan alle bovengenoemde eisen voldoet. Is aldaar de best verkrijgbare E-step.
    Bij gebruik (in Spanje) draag ik altijd een helm en moet daar op het fietspad en bij gebrek daaraan op de weg rijden. Tot op heden kan ik hem niet verzekeren of gebruiken in Holland.
    Lang leve Europa !

  5. Gelukkig is dat niet van toepassing op elektrische fietsen en fatbikes. Die rijden namelijk allemaal perfect en hebben wel genoeg geld om de schade te betalen.

  6. Dan kom ook de helm plicht
    Net als de scooter
    Zal ik wel normaal vinden
    Want ze rijden ook 25km
    En niet zeggen dat niet zo is

  7. Fantastisch toch, een verenigd Europa? Ik als Nederlanders mag op mijn eigen step niet in Duitsland rondrijden, terwijl er in Duitsland van dezelfde steps met kenteken gebruik wordt gemaakt.

  8. Ik mag met mijn kick&go gewoon legaal op de weg.. Er staat een qr code op de achterkant.. Gaat niet harder dan 25 en zo kan ik mij makkelijker verplaatsen als ik op Schiphol of in Amsterdam moet werken zonder hoge parkeerkosten.. Vouwbaar dus ook makkelijk op te slaan of te vervoeren.. Ik ben er in ieder geval blij mee maar vind wel dat dit onder voertuigen moet vallen met (brom)rijbewijs.. Mijn kinderen (12+) mogen er (nog) niet op..

  9. Nu moeten ze verzekerd worden omdat ze een kenteken hebben. Daar ben ik blij om. Als er je een ongeval hebt met z’n step die de verkeersregels niet na leeft ben je vaak de klos. Vaak hebben ze geen geld om de schade te betalen.

  10. Er is zeker al een step die toegestaan is door de RDW en dat is de Zwitserse step genaamd Micro van het automerk Microlino… Deze heeft rechts onder een QR code die de politie kan lezen… Er zit op die step 2 remmen 1 bij het stuur de ande bij het achterwiel en je moet er mee steppen…

  11. Zo dom dit,….dit is vragen om nog meer moeilijkheden en de politie heeft het nakijken. Het valt niet te controleren en dan word je helemaal voor je donder gereden op het voetpad. Maar ja, wat kan je verwachten van Madlener( PVV) die is al trots dat er weer 130 km gereden mag worden op 55km snelweg………….

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear