Atmosferische V8-motoren zijn de hoekstenen van AMG’s geschiedenis en reputatie. Regelmakers dwongen de motorbouwers uit Affalterbach enkele jaren geleden om over te stappen op turbo’s, om zo te voldoen aan de nieuwe CO2-eisen. Fans deden hun beklag, maar het merk bewees dat turbo’s niet per se het werk van de duivel zijn. Qua geluid leverde het merk iets in, maar qua snelheid bereikte AMG ongekende hoogtes.

Het grote nadeel van turbomotoren is het turbogat. Dat is de vertraging in acceleratie die optreedt als de turbine in de turbo nog op snelheid moet komen. Audi bedacht als oplossing hiervoor een volledig elektrische turbo, die je bijvoorbeeld op de Audi SQ7 vindt. Mercedes kiest voor een hybride turbo van Garrett, met een ingebouwde elektromotor. De elektromotor in de turbo zorgt ervoor dat de turbine blijft draaien, ook als er weinig uitlaatgassen uit de motor komen.

Welke auto krijgt de elektrische turbo van AMG?

Een elektromotor van 4 centimeter draait mee op het 48-volt systeem in de Mercedes-AMG en houdt de turbo draaiende op 170.000 tpm, zelfs als de bestuurder op de remmen trapt. Wanneer het gaspedaal weer richting de bodem gaat, reageert de benzinemotor pijlsnel, zonder turbogat. Volgens AMG komt deze techniek uit de F1 en ‘zal het voor het eerst gebruikt worden op een productiemodel uit Affalterbach’. Misschien zien we hem als eerst in de aankomende Mercedes-AMG GT Black Series? We moeten nog eventjes geduld hebben.

Reacties

  • Coen heeft op 18 juni 2020 geschreven:

    Het Nederlandse bedrijf TorqAmp had dit ook al een tijdje in de aanbieding!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear