Van alle luxere merken heeft Volvo snel de beslissing genomen om over te gaan op elektrificatie. Het merk had zelfs ambitieuze doelen om alleen elektrische auto’s te verkopen, maar heeft dat ietsje bijgesteld. En eigenlijk is dat niet heel erg gek als je het gamma bekijkt. Er zijn op dit moment drie elektrische Volvo’s: de EX30, EX40 en EX90. Valt jullie het op? Inderdaad: dat zijn allemaal crossovers. Moet Volvo niet gewoon een elektrische stationwagon gaan maken?
Volvo was ooit hét stationwagonmerk. Eerst als praktische en veilig familievervoer, maar later ook als coole en snelle auto’s (850 T5-R). Later was het merk voorloper met stationwagons met plug-in hybride-aandrijving. Dus waarom is er nu nog geen elektrische Volvo-stationwagon? Nicole Shaw – de hoogste baas van Volvo in Engeland – laat aan AutoExpress weten dat het nog niet zo simpel is. Op dit moment is Volvo aan het afwegen of de kosten op zullen wegen tegen de baten. De stationwagon is niet zo populair als vroeger.
Het is niet duidelijk of er een Volvo stationwagen komt
‘Het is te vroeg om dat te zeggen, want het is pas december. In een ander kwartaal heb ik er misschien een beter beeld bij over hoe het moet. Net als met alles wat we ontwikkelen, zal het zeker in het elektrische segment zijn’, zo zegt de baas. Ze geeft in elk geval aan dat alle nieuwe Volvo’s die eraan komen, elektrisch zullen zijn. De Volvo’s met verbrandingsmotor zijn (in basis) wat oudere modellen.
Volvo heeft de namen EV60 en EV90 al een tijdje geleden geponeerd bij een patentenbureau. Nu moeten we erbij aantekenen dat fabrikanten dat vooral doen om de namen vast te leggen, het hoeft niet zozeer te betekenen dat ze de naam ook gaan gebruiken. Ze willen in elk geval niet dat een ander merk de naam kan toepassen op een model. De naam EV90 ligt perfect in lijn met de aangekondigde elektrische sedan: de Volvo ES90.
Elektrische stationwagon is er al, alleen nog niet van Volvo
Op dit moment is de elektrische stationwagon nog wel een niche. Er zijn maar een paar merken die er eentje leveren. De goedkoopste is de MG 5 Electric. Iets hoger in de markt staan de Opel Astra Sports Tourer en de technisch identieke Peugeot e-308 SW. Vervolgens is er de Nio ET5 Touring die we allemaal even vergaten en de VW ID7. Aan de top van de markt zit de Audi A6 e-tron Avant en BMW i5 Touring. De Porsche Taycan Sport Turismo is kleiner doch duurder dan die twee.
Lees ook: Zo vonden onderzoekers ineens 30 procent meer laadsnelheid in Volvo’s
Hier lijkt dus overduidelijk ruimte te zijn voor een elektrische Volvo stationwagon. Automerken kiezen vaak voor een elektrische crossover, want daarbij is het makkelijk om het accupakket weg te werken en crossovers zijn wereldwijd populair. De stationwagon is een typisch Noord-Europees fenomeen. In dat opzicht is een elektrische Volvo stationwagon niet een slim idee, aan de andere kant zijn elektrische auto’s in Noord-Europa relatief populair.
Reacties