Oude BMW’s zijn tof, maar soms zoek je net even iets anders dan de zoveelste stoffige boxer met dik zadel en een veel te groot ­achterspatbord. In dat geval kun je je wenden tot Elemental Custom Cycles in het Duitse Neustadt. Degene die opdracht gaf tot het ­bouwen van de motor die je hier ziet, deed ­hetzelfde, en we vermoeden dat hij er geen spijt van heeft.

Als basis diende een R80 Monolever uit 1985 met een beperkt aantal kilometers achter de wielen. Het motorblok, de befaamde 798-cc tweecilinder boxer, werd ongemoeid gelaten – het waren puur de looks en de wendbaarheid die naar een modernere standaard getild moesten worden. ECC paste de achterzijde van het frame aan en voorzag het van een ingekorte kont met een eenzits zadel. De tank werd iets naar voren gekanteld om een strakke opwaartse lijn met de nieuwe achterkant te ­creëren. De voorvork werd 50 millimeter ­verlaagd en er kwam een set Brembo-remmen; het achterwiel werd opgehangen aan een ­langere swing-arm met een instelbare monoshock van YSS.

ECC monteerde handgemaakte 17-inch ­wielen, Motogadget-elektronica en een 2-in-1-uitlaat met de demper onder het motorblok. De lak bestaat uit de Audi-kleur Daytona Gray, aangevuld met turquoise accenten die zelfs in de ophanging en het hart van de wielen terugkomen. Alles bij elkaar opgeteld staat er een stoere, gevechtsklare racer die haast onherkenbaar is ten opzichte van het origineel.

De Project 4 is TÜV-gekeurd en dus volledig straatlegaal. We weten niet hoe het met jullie zit, maar een blik op de foto’s bezorgt ons in ieder geval ongemeen veel zin om ons favoriete ­dijkweggetje met ’m aan te vallen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear