Als je voor 100 euro tankt, gaat minimaal 60 euro daarvan verloren. En nee, we hebben het niet over accijnzen: die nieuwe drempels in je straat betalen zichzelf niet. De beste benzinemotoren van dit moment halen slechts zo’n 40 procent rendement, wat betekent dat het grootste deel van de energie wordt omgezet in warmte. Deze warmte wordt deels gebruikt voor je kacheltje, maar de rest gaat verloren. Daar willen wetenschappers iets aan doen.

Als het rendement zou verdubbelen, zou een auto plotseling de helft zuiniger worden per kilometer en ook de helft minder uitstoten. Een interessant probleem om op te lossen, maar zover is de wetenschap nog niet. In plaats van het rendement te verhogen, willen onderzoekers de hitte gebruiken om energie op te wekken. Als je iets nuttigs kunt doen met de hitte, dan is het plotseling geen verlies meer. En nee, we bedoelen niet een eitje bakken op de motor.

Een groep wetenschappers onderzocht de toepassing van een thermo-elektrische generator (TEG) op een uitlaat. Heel simpel gezegd werkt zo’n generator door één kant te verhitten en de andere kant te koelen. Wanneer elektroden van de ene naar de andere kant bewegen, ontstaat er stroom. Een auto is perfect voor zo’n TEG, want enerzijds is er een warme uitlaat en anderzijds zorgt de rijwind voor de koeling van de koude kant. Dit zijn natuurlijke bronnen, waardoor geen extra energie nodig is.

Hoeveel stroom win je terug?

Schokkende resultaten boekten de wetenschappers niet: ze konden slechts 40 watt genereren. Dat is net een lampje. Het liefst zou je energie terugwinnen en daarmee een elektromotor aandrijven die de benzinemotor weer ondersteunt. Er bestaan overigens al turbo’s die (net als in een F1-auto) met behulp van uitlaatgassen een accu opladen. De Porsche 911 GTS maakt gebruik van zo’n systeem.

Volgens het onderzoek is dit wel een veelbelovend resultaat. Je moet ergens beginnen. De TEG zal er dus niet voor zorgen dat het rendement ineens naar 50 procent stijgt, maar wellicht kan het systeem in de toekomst zaken als de radio en andere interieursystemen van stroom voorzien. Dit zorgt weer voor minder energieverbruik van de dynamo. Of de TEG echt toekomst heeft in brandstofauto’s, moet nog blijken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)