Normaal zouden we bij dit soort geruchten zeggen: ‘Joh, leuk, maar geloof je het zelf?’. Een vierwielaangedreven benzineauto met 400 pk uit een gloednieuwe motor, dat gaat gewoon bijna niet meer voorkomen. Veel automerken zullen vooral bestaande motoren blijven doorontwikkelen of er zelfs de ontwikkeling helemaal stopzetten. Maar als één merk de afgelopen jaren bewezen heeft een wilde kant te hebben, is het Toyota wel.

We moeten Mazda en Subaru ook wat credits geven. Deze twee merken kondigden samen met Toyota aan dat ze nieuwe benzinemotoren gaan ontwikkelen voor de toekomst. Mazda zet in op de wankelmotor, Subaru op de boxermotor en Toyota op de viercilinder. En volgens het Japanse Best Car werkt Toyota aan een 2,0-liter turbomotor met 400 pk.

De Supra stopt, dus tijd voor een Celica GT-Four?

Toyota was ook al gek genoeg om de GR Yaris te bouwen. Over ongeveer twee jaar zal de productie van de Toyota Supra (en de BMW Z4) stoppen, en er is dus ruimte in het segment voor een nieuwe sportcoupé. Volgens Best Car komt er een moderne Toyota Celica GT-Four. Voor mensen die deze auto niet kennen: ook dit was een straatversie van een rallyauto. Volgens de geruchten komt de aankondiging van de auto in januari 2025.

Leuk feitje: Toyota speelde vals met de Celica in de jaren negentig. De auto’s hadden turbo-inlaatrestricties, waardoor ze allemaal zo’n 300 pk leverden. Maar in de Celica kwam, als de boel onder druk werd gezet, een verborgen kanaaltje van 0,5 centimeter open te liggen, waardoor er toch extra lucht in de motor kwam. Dat leverde, schatte men toen, zo’n 50 pk extra op. Het werd in de voorlaatste race van 1995 ontdekt en Toyota werd uitgesloten van deelname aan het seizoen daarop.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)