
Nog een paar nachtjes slapen en dan is het zover: dan trekt Volvo het doek van de nieuwe ES90. Het is goed nieuws voor mensen die de EX90 een hele toffe auto vinden, maar liever geen SUV hebben. Het wordt namelijk de eerste elektrische sedan van het Zweedse merk. Dat betekent dat het gewicht redelijk hoog ligt: 2.600 kilo, volgens een Zweedse publicatie Teknikens Värld en natuurlijk Volvo zelf, die al wat details van de auto hebben vrijgegeven.
Dat gewicht komt door de enorme accu die in de Volvo ES90 komt te liggen. De accu is behoorlijk groot en vooral heel erg zwaar: met 111 kWh is het een van de grootste accu’s in zijn segment. Het voordeel daarvan is dat je heel ver kunt komen op de accu. Wat de actieradius is, is niet bekend. De oplettende Volvo-liefhebber zal ons erop attenderen dat de EX90 óók een 111 kWh-accu heeft.
De Volvo ES90 vangt minder wind dan een EX90
De EX90 (die SUV dus) haalt al 600 kilometer op een volle accu, dus hopelijk kan de ES90 daar 100 kilometer meer uit halen. Een sedan is lichter en vangt minder wind dan een SUV, dus is deze zuiniger. Sowieso heb je een range van 600 kilometer wel nodig om mee te kunnen doen in deze klasse. Dit soort zakenauto’s zijn bij uitstek geschikt voor langere afstanden.

Daarnaast konden de Zweden van Teknikens Vërld nog wat meer details onthullen. De nieuwe Volvo ES90 zal 4,995 meter lang zijn, 1,945 millimeter breed en 1,547 meter hoog. Voor de context: dat is een enorme lap auto. De wielbasis (de afstand tussen de vooras en achteras) is maar liefst 3,12 meter. Het is ook flink langer dan de wielbasis van de EX90 (2,985 meter). Dat verklaart ook meteen waarom de kofferklep vrij kort is.
Krachtigste Volvo ooit
Als je goed kijkt naar de afbeeldingen, zie je al een flinke bobbel bovenop het dak. Dat is niet omdat de Volvo ES90 blij is om je te zien, maar een LIDAR-scanner. Volvo gaat er prat op dat de ES90 ‘de krachtigste Volvo ooit is’ en dan gaat het niet om pk’s, maar om rekenkracht van de computers die aan boord zijn. Per seconden kan de computer 508 triljoen berekeningen per seconde maken.
Lees ook: Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)
De officiële onthulling van de Volvo ES90 is op 5 maart, nog een paar nachtjes slapen, dus. Als de auto op de Nederlandse markt komt, kan hij gaan concurreren met een hele hoop andere grote, elektrische zakensedans. Denk aan de Audi A6 e-tron, BMW i5 en Mercedes EQE. Qua prijzen zit Volvo meestal net onder de Duitse Drie, dus we doen een gokje: hij zal rond de 75.000 euro gaan kosten.
Lees ook: De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Vanaf de zijkant lijkt dit mooi te worden.
Dit geloof ik niet:
“ Per seconden kan de computer 508 triljoen berekeningen per seconde maken.”
Als dat zo zou zijn dan zou ie licht geven, en niet eens zichtbaar.
Dat vliegdekschip gaat nog veel plezier geven om te parkeren in een parkeergarage. Voor de Amerikaanse markt is het ideaal, dan hebben ze daar weer een extra compenseermobiel😂