Een nieuw jaar staat voor de deur. Dat betekent niet alleen dat we alweer naar de muzieksmaak van de gemiddelde Nederlander mogen gaan luisteren, maar men maakt ook nieuwe goede voornemens. Die je vervolgens een paar maanden later weer verbreekt. De Europese Unie lijkt min of meer hetzelfde te doen, maar nu gaan ze hun belofte al van tevoren verbreken en willen ze het verbod op de verbrandingsmotor terugdraaien. Althans, die intentie is er.
Dat klinkt bijzonder en dat is het ook (vandaar dit artikel). Uiteraard zullen we het ook even toelichten. De EU heeft bepaald dat de verbrandingsmotor tot 2035 verkocht mag worden. Daarna is het verboden. Het grote probleem is dat er weerstand is. Fabrikanten willen het liever niet, de overheden van de EU-landen zien het niet zitten en ook een groot deel van de consumenten willen er nog niet aan.
Verbod op verbrandingsmotor teruggedraaien
Als kers in de appelmoes ziet ook de EU het niet zitten om in 2035. Dat blijkt uit een interne memo die Reuters heeft onderschept. Daarop staat te lezen dat de ban op de verbrandingsmotor teruggedraaid moet worden. In plaats daarvan moeten auto’s die op alternatieve brandstoffen (zoals e-fuels) lopen toegestaan zijn, evenals plug-in hybrides.
Deze ommezwaai lijkt verrassend, maar is het eigenlijk niet. De grootste Europese partij is de EPP (de Europese Volks Partij). Die pleiten volgens Reuters nu voor het terugdraaien van het verbod. Nu zijn er altijd lobbyisten, maar nu zijn die niet eens nodig. Alleen het oude kabinet lijkt nu vóór te zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk alle fabrikanten die de aankondiging van de nieuwe regels serieus wél hebben genomen en flink investeerden voor een toekomst die er niet lijkt te komen.
Ook de emissie-eisen terugdraaien
De EVP wil niet alleen het verbod op de verbrandingsmotor terugdraaien, ook de aangekondigde strengere emissieeisen. Op dit moment mogen auto’s van een fabrikant gemiddeld 115 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dat gaat naar 95 gram per kilometer. Er zijn bijna geen ‘normale’ auto’s die minder dan 100 gram CO2 per kilometer uitstoten. Fabrikanten kunnen er voor kiezen om auto’s alsnog te verkopen, maar voor elke gram CO2 per auto moet de fabrikant in kwestie 100 euro boete betalen.
Lees ook: Eindelijk: EU aangeklaagd vanwege oneerlijk uitstootbeleid
Dat kan flink in de papieren lopen als het merk in kwestie niet voldoende elektrische auto’s en PHEV’s in het gamma heeft om dat te compenseren. 95 gram per kilometer is de ondergrens van wat een auto met verbrandingsmotor kan halen. Volgens de WLTP-meetmethode zijn alle waardes daaronder eigenlijk alleen mogelijk met elektrificatie. Elektrificatie is duur, dus dit zou betekenen dat alle kleine, lichte en goedkope auto’s van de markt verdwijnen.
Rikky heeft op 11 december 2024 geschreven:
Super vind ik ook
K had net nog gauw n dikke v8 gekocht 20jaar oud sleutel omdraaien halve slag rond en lopen
En nog n 320 328 335 340 niks zo fijn als n 6 n in lijn
K stekker heus wel hoor maar dat is van m’n telefoon en accuboormachine
Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:
Snap die betutteling sowieso niet. Laat de industrie en de markt dit zelf uitzoeken.
Een ICE rijden is duurder qua onderhoud en energiekosten, maar de aanschaf is veel goedkoper en juist daar zal de komende jaren een omslagpunt plaatsvinden. Kort rijtje om de bewegingen in aankoopprijs aan te tonen:
De bestverkochte ICE, VW Golf, C segment:
Goedkoopste Golf in 2019; de Golf 1.0 TSI 85pk Trendline voor € 23.140
Goedkoopste Golf nu; Golf 1.5 TSI 116pk voor € 33.955
ICE is de laatste 5 jaar ongeveer 50% duurder geworden:
De bestverkochte BEV, de Model 3, D segment:
Goedkoopste in 2019; Model 3 Standard Range Plus, € 48.980
Goedkoopste in 2024; Model 3 Highland RWD, € 39.990
Deze auto is juist 18% goedkoper geworden.
Als deze trend zich nog 2 jaar voortzet, is een D segment EV goedkoper in aanschaf dan een C segment ICE.
Daarnaast is de energie goedkoper en is onderhoud goedkoper.
Geen subsidie nodig, geen overheidsbemoeienis nodig.
Rekenmeester heeft op 11 december 2024 geschreven:
Je maakt een cruciale fout in je verhaal. De echte reden waarom de prijs van de Model 3 omlaag is gegaan, is omdat Musk zijn verkoopdoelen niet haalde (dááááág miljardenbonus) en daarom de 3 en de Y in de ramsj heeft gedaan. De kostprijs is bij lange na niet zo hard gedaald, zo blijkt uit de financiële cijfers van Tesla.
Daarom verdient Tesla minder per auto dan Volkswagen, dat bijvoorbeeld de Golf wel tegen industrieconforme marges verkoopt.
Daarmee is ook de conclusie van je verhaal onjuist. EV’s zijn zonder twijfel de toekomst, maar op korte termijn nog te duur om te maken en om daarmee qua kostprijs volledig te concurreren. Dat zal echt nog wel een paar jaar duren. In het dagelijkse gebruik zijn ze (tenzij dingen kapot gaan en dat komt bij bepaalde merken nogal vaak voor) wel goedkoper dus in de lease blijft het interessant. Daarnaast worden ze praktisch gezien ook steeds bruikbaarder, ook voor de auto’s op een lager prijsniveau.
@maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:
5 reacties 4x die maarten pffffffffff gast doe normaal!!!
Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:
Dat is natuurlijk niet opzettelijk gebeurd. Soms post ik iets en dan verdwijnt het. Post ik het weer, dan is het ineens dubbel. Gek dat dit forum zo werkt, @ topgear; zit hier een logica achter?
Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:
Marges van Tesla in 2019 zijn gelijk aan de marges in 2024, ondanks de prijsverlagingen.
Zelfde voor VW trouwens, ondanks de prijsverhogingen.
Maartens heeft op 11 december 2024 geschreven:
Musk ontvangt in 2024 geen bonus die gebaseerd is op verkoopdoelstellingen, dus dat heeft hier geen invloed op. Tesla richt zich echter wel op het maximaliseren van de verkoop van auto’s en is daarom continu bezig met het betaalbaarder maken van hun modellen.
Dat zie je ook duidelijk terug in de cijfers die ik zojuist liet zien. Deze cijfers zijn objectief en zonder enige mening of bias. Wat begrijp je daar precies niet aan?
Of is je punt dat Volkswagen financieel gezond is en dat Tesla dit tempo niet vol kan houden zonder failliet te gaan? Als dat je argument is, raad ik je aan om eens te kijken naar de huidige situatie van Volkswagen en Tesla. Het verschil tussen die twee is namelijk enorm.
Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:
Musk ontvangt in 2024 geen bonus die gebaseerd is op verkoopdoelstellingen, dus dat heeft hier geen invloed op. Tesla richt zich echter wel op het maximaliseren van de verkoop van auto’s en is daarom continu bezig met het betaalbaarder maken van hun modellen.
Dat zie je ook duidelijk terug in de cijfers die ik zojuist liet zien. Deze cijfers zijn objectief en zonder enige mening of bias. Wat begrijp je daar precies niet aan?
Of is je punt dat Volkswagen financieel gezond is en dat Tesla dit tempo niet vol kan houden zonder failliet te gaan? Als dat je argument is, raad ik je aan om eens te kijken naar de huidige situatie van Volkswagen en Tesla. Het verschil tussen die twee is namelijk enorm.
Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:
Om nog even in te haken op de marges per auto; ik vergeleek de prijs van een model 3 2019 vs 2024.
De marges die Tesla in 2019 haalde zijn ongeveer hetzelfde als wat ze nu doen, dus dat argument gaat niet op.
Zie hier de profit margin’s over de jaren heen voor Tesla
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/profit-margins
Zie hier de profit margin’s over de jaren heen voor VW
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/VWAGY/volkswagen-ag/profit-margins