Een nieuw jaar staat voor de deur. Dat betekent niet alleen dat we alweer naar de muzieksmaak van de gemiddelde Nederlander mogen gaan luisteren en naar de goede voornemens van vrienden en familie. Voornemens die een paar maanden later weer losgelaten worden. De Europese Unie lijkt min of meer hetzelfde te doen: het voornemen om een verbod op de verbrandingsmotor in te voeren, lijkt te sneuvelen.

De EU heeft bepaald dat de verbrandingsmotor tot 2035 verkocht mag worden. Na dat jaar mogen er geen nieuwe auto’s verkocht worden die directe CO₂ uitstoten. Het grote probleem is dat er weerstand is vanuit alle hoeken. Fabrikanten willen het liever niet, de overheden van de EU-landen zien het niet zitten en ook een groot deel van de consumenten willen er nog niet aan.

Verbod op verbrandingsmotor terugdraaien

Als kers in de appelmoes ziet ook de EU het niet zitten om in 2035. Dat blijkt uit een interne memo die Reuters heeft onderschept. Daarin staat dat de ban op de verbrandingsmotor teruggedraaid moet worden. Zo moeten plug-in hybrides wel toegestaan worden, net als auto’s die op synthetische brandstoffen lopen. Die laatste uitzondering bestaat al.

Lamborghini Urus Performante Essenza SCV12 Special Edition drie modellen voor Essenza SCV12

Perfecte auto's als de EU het verbod verbrandingsmotor gaat terugdraaien

Deze ommezwaai lijkt verrassend, maar is het eigenlijk niet. De grootste Europese partij is de Europese Volks Partij (EVP). Die pleiten volgens Reuters nu voor het terugdraaien van het verbod. Nu zijn er altijd lobbyisten, maar nu zijn die niet eens nodig. Alleen het oude kabinet lijkt nu voor het verbod te zijn. Daarnaast zijn er natuurlijk alle fabrikanten die de aankondiging van de nieuwe regels serieus wél hebben genomen en flink investeerden voor een toekomst die er niet lijkt te komen.

Ook de emissie-eisen terugdraaien

De EVP wil niet alleen het verbod op de verbrandingsmotor terugdraaien, ook de aangekondigde strengere emissie-eisen. Op dit moment mogen auto’s van een fabrikant gemiddeld 115 gram CO₂ per kilometer uitstoten. Dat gaat naar 95 gram per kilometer. Er zijn bijna geen ‘normale’ auto’s die minder dan 100 gram CO₂ per kilometer uitstoten.

Fabrikanten zouden in theorie dan een auto mogen verkopen die meer dan 95 gram CO₂ per kilometer uitstoot, maar dan moeten ze genoeg EV’s verkopen om het gemiddelde omlaag te krijgen. Hebben ze aan het einde van het jaar gemiddeld auto’s met een te hoge uitstoot verkocht, dan moeten ze 100 euro per gram teveel boete betalen. Stel een fabrikant zit op 100 gram (5 teveel) gemiddeld en ze hebben 100.000 auto’s verkocht, dan moeten ze 500.000 euro boete betalen.

Lees ook: Eindelijk: EU aangeklaagd vanwege oneerlijk uitstootbeleid

Dat kan flink in de papieren lopen als het merk in kwestie niet voldoende elektrische auto’s en PHEV’s in het gamma heeft om dat te compenseren. 95 gram per kilometer is de ondergrens van wat een auto met verbrandingsmotor kan halen. Volgens de WLTP-meetmethode zijn alle waardes daaronder eigenlijk alleen mogelijk met elektrificatie. Elektrificatie is duur, dus dit zou betekenen dat alle kleine, lichte en goedkope auto’s van de markt verdwijnen.

Reacties

  • Yvan heeft op 12 december 2024 geschreven:

    Ik heb een aantal maanden noodgedwongen met een ev gereden (vervangwagen). Aangezien ik in een rijhuis woon, was het alle 2 dagen zoeken naar een vrij oplaadpunt, na het opladen de auto terug verplaatsen en parkeerplaats zoeken in de buurt van mijn woning. Ik zie geen enkele reden waarom ik ooit een ev zou kopen.

    • Hans Kelderman heeft op 12 december 2024 geschreven:

      Ik zie het drama al bij een wooncomplex, 200 bewoners met een E auto, dat wordt lachen en ruzie.
      Waarom wordt zo een vreselijke co2 uitstoot auto ons door de strot gedouwd.
      Het recycling route heeft nog niemand over nagedacht, wat een milieu ramp gaat worden.
      Inruilen is geen optie want de garages raken de E auto aan de straatstenen niet meer verkocht.

      • Henk heeft op 12 december 2024 geschreven:

        Hans, inruilen is geen probleem. Er is onlangs een onderzoek geweest in Duitsland waaruit bleek dat oudere EV’s moeilijk te slijten waren. Best logisch, want die hadden vaak een beperkt bereik en lage laadsnelheid. In datzelfde onderzoek stond ook dat nieuwe EV’s geen enkel probleem waren. Veel websites kwamen toen met koppen waarin genoemd werd dat de oude EV’s slecht verkochten en dat hebben mensen onthouden, maar het is maar de helft van het verhaal.

        • Snelle J heeft op 13 december 2024 geschreven:

          2024 zou dat niet 2034 moeten zijn

          • Johan de Witt heeft op 13 december 2024 geschreven:

            €100 boete per gram teveel resulteert bij het omschreven voorbeeld in 50miljoen boete (5x100x100000) een factor 100 meer dan wat de rekenwonders van Topgear aangeven…

          • HFJ heeft op 13 december 2024 geschreven:

            Allicht!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ronald heeft op 12 december 2024 geschreven:

    Dat ze het houden bij alleen hybrides, dat zou al heel wat schelen !

    Reageer
  • Jaap koster heeft op 11 december 2024 geschreven:

    En zoals met veel staat er een boete tegenover mocht men er zich niet aan houden , even lache, of je met geld milieu kan verschonen .

    Reageer
  • Rikky heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Super vind ik ook
    K had net nog gauw n dikke v8 gekocht 20jaar oud sleutel omdraaien halve slag rond en lopen
    En nog n 320 328 335 340 niks zo fijn als n 6 n in lijn
    K stekker heus wel hoor maar dat is van m’n telefoon en accuboormachine

    • Hans Kelderman heeft op 12 december 2024 geschreven:

      Perfect 8 v8s gehad nu een 2 liter dieseltje zeer betrouwbaar zuinig en schoon.

      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Snap die betutteling sowieso niet. Laat de industrie en de markt dit zelf uitzoeken.

    Een ICE rijden is duurder qua onderhoud en energiekosten, maar de aanschaf is veel goedkoper en juist daar zal de komende jaren een omslagpunt plaatsvinden. Kort rijtje om de bewegingen in aankoopprijs aan te tonen:

    De bestverkochte ICE, VW Golf, C segment:

    Goedkoopste Golf in 2019; de Golf 1.0 TSI 85pk Trendline voor € 23.140
    Goedkoopste Golf nu; Golf 1.5 TSI 116pk voor € 33.955

    ICE is de laatste 5 jaar ongeveer 50% duurder geworden:

    De bestverkochte BEV, de Model 3, D segment:

    Goedkoopste in 2019; Model 3 Standard Range Plus, € 48.980
    Goedkoopste in 2024; Model 3 Highland RWD, € 39.990

    Deze auto is juist 18% goedkoper geworden.

    Als deze trend zich nog 2 jaar voortzet, is een D segment EV goedkoper in aanschaf dan een C segment ICE.
    Daarnaast is de energie goedkoper en is onderhoud goedkoper.

    Geen subsidie nodig, geen overheidsbemoeienis nodig.

    • Rekenmeester heeft op 11 december 2024 geschreven:

      Je maakt een cruciale fout in je verhaal. De echte reden waarom de prijs van de Model 3 omlaag is gegaan, is omdat Musk zijn verkoopdoelen niet haalde (dááááág miljardenbonus) en daarom de 3 en de Y in de ramsj heeft gedaan. De kostprijs is bij lange na niet zo hard gedaald, zo blijkt uit de financiële cijfers van Tesla.

      Daarom verdient Tesla minder per auto dan Volkswagen, dat bijvoorbeeld de Golf wel tegen industrieconforme marges verkoopt.

      Daarmee is ook de conclusie van je verhaal onjuist. EV’s zijn zonder twijfel de toekomst, maar op korte termijn nog te duur om te maken en om daarmee qua kostprijs volledig te concurreren. Dat zal echt nog wel een paar jaar duren. In het dagelijkse gebruik zijn ze (tenzij dingen kapot gaan en dat komt bij bepaalde merken nogal vaak voor) wel goedkoper dus in de lease blijft het interessant. Daarnaast worden ze praktisch gezien ook steeds bruikbaarder, ook voor de auto’s op een lager prijsniveau.

      • @maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

        5 reacties 4x die maarten pffffffffff gast doe normaal!!!

        • Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

          Dat is natuurlijk niet opzettelijk gebeurd. Soms post ik iets en dan verdwijnt het. Post ik het weer, dan is het ineens dubbel. Gek dat dit forum zo werkt, @ topgear; zit hier een logica achter?

          Reageer
        Reageer
      • Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

        Marges van Tesla in 2019 zijn gelijk aan de marges in 2024, ondanks de prijsverlagingen.
        Zelfde voor VW trouwens, ondanks de prijsverhogingen.

        Reageer
      • Maartens heeft op 11 december 2024 geschreven:

        Musk ontvangt in 2024 geen bonus die gebaseerd is op verkoopdoelstellingen, dus dat heeft hier geen invloed op. Tesla richt zich echter wel op het maximaliseren van de verkoop van auto’s en is daarom continu bezig met het betaalbaarder maken van hun modellen.

        Dat zie je ook duidelijk terug in de cijfers die ik zojuist liet zien. Deze cijfers zijn objectief en zonder enige mening of bias. Wat begrijp je daar precies niet aan?

        Of is je punt dat Volkswagen financieel gezond is en dat Tesla dit tempo niet vol kan houden zonder failliet te gaan? Als dat je argument is, raad ik je aan om eens te kijken naar de huidige situatie van Volkswagen en Tesla. Het verschil tussen die twee is namelijk enorm.

        Reageer
      • Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

        Musk ontvangt in 2024 geen bonus die gebaseerd is op verkoopdoelstellingen, dus dat heeft hier geen invloed op. Tesla richt zich echter wel op het maximaliseren van de verkoop van auto’s en is daarom continu bezig met het betaalbaarder maken van hun modellen.

        Dat zie je ook duidelijk terug in de cijfers die ik zojuist liet zien. Deze cijfers zijn objectief en zonder enige mening of bias. Wat begrijp je daar precies niet aan?

        Of is je punt dat Volkswagen financieel gezond is en dat Tesla dit tempo niet vol kan houden zonder failliet te gaan? Als dat je argument is, raad ik je aan om eens te kijken naar de huidige situatie van Volkswagen en Tesla. Het verschil tussen die twee is namelijk enorm.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear