Het verbod voor grote autofabrikanten om verbrandingsmotoren te bouwen in 2035, leek (al een paar keer) helemaal definitief. Maar op het laatste moment ging Duitsland in protest. Ons buurland, samen met nog wat landen, wil een uitzondering op de wet voor motoren die op duurzame brandstof lopen. Volgens Reuters heeft het protest van Duitsland gewerkt.
Er zou een aangepast wetsvoorstel komen met daarin een uitzondering voor verbrandingsmotoren die lopen op CO2-neutrale brandstoffen. Auto’s die op deze brandstof rijden, stoten wel CO2 uit, maar dat is CO2 dat eerder uit de lucht is geplukt. Onder de streep zijn deze auto’s CO2-neutraal. Porsche heeft bijvoorbeeld nu een fabriek in Chili die het spul produceert.
Alle fabrikanten mogen dan nog benzinemotoren produceren
Mocht dit plan aangenomen worden, dan hoeven grote autofabrikanten de verbrandingsmotoren niet compleet te schrappen. In dit wetsvoorstel staat dat deze auto’s niet mogen starten als er conventionele benzine of diesel in zit, om zo te garanderen dat mensen niet stiekem op de vervuilende brandstoffen gaan rijden.
Het is alleen technisch wel lastig om te garanderen dat een auto niet start op synthetische brandstof (ook vaak eFuels genoemd), aangezien de peut bijna gelijk is aan normale brandstof dat van dooie dino’s is gemaakt. Autofabrikanten hebben nog ruim tien jaar om hier een oplossing voor te bedenken.
Wanneer is het voorstel akkoord?
De Duitse minister van Transport, Volker Wissing, zei gisteren nog dat hij in gesprek is met Europese Commissie. Hij kan nog niet zeggen wanneer er een akkoord wordt behaald. We zullen dus nog even geduld moeten hebben voordat we weten of de EU werkt aan een plan om de benzinemotoren na 2035 vast te houden.
Reacties