Aan het begin van deze week vernamen we het goede nieuws dat de EU instemt met de toelating van nieuwe auto’s die op eFuels lopen. Dat betekent niet dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto’s en auto’s op waterstof stil komt te liggen. Vandaag maken het Europees Parlement, de Europese Commissie en vertegenwoordigers van de EU-lidstaten bekend dat ze een akkoord hebben over het plaatsen van meer laadpalen en waterstoftankstations.
Het doel voor de laadpalen is om ten minste iedere 60 kilometer langs de Europese snelweg een laadstation te hebben. De landen mogen zelf bepalen waar ze de laadpalen neerzetten en hoeveel palen er per locatie komen. ‘Hiervoor moeten zij tegen 2025 met een plan komen’, zegt VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal bij NOS Radio 1 Journaal. Daarnaast wil de EU dat er op veel plaatsen snelladers komen, ‘zodat je relatief kort bij zo’n paal hoeft te staan’.
Ook moet het hele oplaadproces voor de gebruiker gemakkelijker worden. Volgens Nagtegaal moet opladen net zo gemakkelijk worden als met tanken. Daarbij moeten meer betaalopties helpen: ‘Dat moet kunnen met een laadpasje, maar met ook met een creditcard of bankpas’, zegt ze bij NOS Radio 1 Journaal.
Waterstoftankstations voor de transportsector
Er zijn ook plannen gemaakt voor het opzetten van meer tankstations met waterstof. Tegen 2030 moet er om de 200 kilometer een tankstation staan waar je gasvormige waterstof kunt tanken. Nagtegaal legt uit dat dit voornamelijk voor de zware transport is. ‘Je ziet dat de auto-industrie een keuze heeft gemaakt voor veel meer elektrificatie, maar voor de vrachtwagens, het zware transport, is waterstof zeker een reële optie.’
Reacties