Het maken van een afspraak is tegenwoordig flexibel te interpreteren, zo blijkt. De EU geeft namelijk automerken ineens twee jaar extra om hun zaakjes voor elkaar te krijgen betreft de uitstooteisen. Zoals bekend worden de regels omtrent uitstoot telkens strenger. De regels zijn dermate streng dat het voor fabrikanten bijzonder lastig is om de gemiddelde uitstootcijfers te halen. Hierdoor was er veel protest vanuit de autobranche.

De gemiddelde uitstootcijfers zullen we even uitleggen. Een fabrikant verkoopt een bepaald aantal auto’s per jaar. Al die auto’s hebben een uitstootcijfer. Gemiddeld mogen al die auto’s van een fabrikant nu 115 gram CO2 per kilometer uitstoten. Het zou naar 95 gram CO2 per kilometer gaan. Voor de context: alleen hele kleine auto’s komen daarbij in de buurt. Dus auto’s moeten sowieso (plug-in) hybride zijn om het gemiddelde te halen. Of een merk moet veel EV’s verkopen om het te compenseren.

EU stelt strenge uitstooteisen uit

Maar die verlaging stelt de EU nu dus uit. De autofabrikanten krijgen twee jaar extra de tijd om hun zaakjes op orde te krijgen. Het was al duidelijk dat veel merken de grens van 95 gram CO2 per kilometer per auto gingen overschrijden. In deze twee jaar moeten de andere fabrikanten hun best doen om de uitstoot omlaag te brengen door dus meer elektrische en geëlektrificeerde auto’s te verkopen.

Dit scheelt voor een hoop merken enorme megaboetes. De boetes die de EU gepland had, waren dermate hoog dat het geen zin heeft voor een fabrikant alsnog vervuilende auto’s te verkopen. De EU doet dit om te zorgen dat de automerken zich iets beter kunnen wapenen tegen met name de Chinese automerken. Die maken op dit moment enorme sprongen en zijn op sommige vlakken al voorbij aan veel Europese merken. Het is overigens een voorstel dat nog moet goedgekeurd worden.

Merken die hun best doen, worden dus eigenlijk gestraft

Nu kun je je wel afvragen of het wel helemaal eerlijk is. Er zijn namelijk automerken die wel hun zaakjes in orde hadden. Merken die vervuilende auto’s hebben geschrapt en wel hebben geïnvesteerd in schonere auto’s. Juist die merken zouden nu veel voordeel hebben ten opzichte van de merken die achter de feiten aanhobbelen. Het tussentijds aanpassen van de regels maakt de voorsprong ongedaan.

Lees ook: Green Deal van EU heeft ‘verwoestende impact’ voor auto-industrie, aldus voorzitter

Deze maatregel van de EU zorgt ervoor dat de auto-industrie weer een beetje lucht krijgt, ook al kunnen ze nu meer vervuilende auto’s verkopen. Het is overigens niet zo dat het alleen een uitstelvoorstel is. Er zijn wel degelijk voorwaarden aan verbonden. Zo moeten de Europese automerken flink investeren in autonoom rijden. De strenge EU-regelgeving zal daarvoor versoepeld worden. Ook moeten de accu’s beter en vooral schoner worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *