Plug-in hybrides zijn de zuinigste benzineauto’s ter wereld. Tenminste, als je ze gebruikt zoals ze bedoeld zijn. Helaas kwam het de afgelopen jaren nog weleens voor dat PHEV’s uit de lease werden aangeboden met als pluspunt een setje gloednieuwe en ongebruikte laadkabels. Tja, als de baas de benzine betaalt, waarom zou je dan elke ochtend een vieze laadkabel van de stoep rapen? Gelukkig zie je tegenwoordig ook veel mensen (ook particulieren) die wel netjes laden.
In de meetmethode waarbij de officiële uitstoot van een PHEV wordt gemeten, komt zo’n stekkerhybride vaak gunstig uit de test. De accu is vol en tijdens veel van het testwerk draait de hybride op stroom. Het verschil tussen de meetmethode en de praktijk is te groot vindt de EU en ze willen een strengere meetmethode voor PHEV’s. Dit meldt Reuters.
Grote verschillen tussen theorie en praktijk
Vorig jaar reden we bijvoorbeeld in de Audi Q8 TFSI e. Het opgegeven verbruik is 2,8 liter per 100 kilometer. De eerste rit naar huis verbruikten we zelfs een stuk minder. Maar toen de accu leeg was en de laadpaal bezet, vloog het verbruik naar de 14 liter per 100 kilometer. De V6-motor is al geen zuinigheidswonder en dan moet ie ook nog een accupakket en een elektromotor meeslepen. Het is bijna onmogelijk om een gemiddeld verbruik te meten als het verbruik volledig afhangt van de bestuurder.
De strengere meetmethode voor PHEV’s moet in 2025 komen
De EU wil data van verbruiksmeters (die sinds 2021 verplicht zijn) in Europese auto’s gebruiken om in 2025 een strengere uitstoottest te introduceren. Ook komt in 2025 de nieuwe Euro 7-norm. De nieuwe test zou de praktijkcijfers beter weerspiegelen. De strengere meetmethode zou het lastiger maken voor autofabrikanten om aan de uitstooteisen van de EU te voldoen en automerken zullen dan meer elektrische auto’s moeten verkopen.
Hans Pl heeft op 5 januari 2024 geschreven:
De motorrijtuigenbelasting drastisch verlagen en dit compenseren door eveneens drastische verhoging van de brandstofaccijns.
Door politieke koudwatervrees zal dit idee weerstand ondervinden, zowel op nationaal als Europees niveau.
Deze ombuiging zal de automobiliteit significant naar de groene kant bijsturen. De PHEV-rijder wordt zo gestimuleerd vaker te stekkeren.