De afhankelijkheid van fossiele brandstoffen uit Rusland is en het klimaat zijn de reden voor de EU om te verduurzamen en andere energiebronnen te gebruiken. Het REPowerEU-plan moet ervoor zorgen dat 45 procent van de energie die we in 2030 gebruiken hernieuwbaar is. Eerder was dit doel nog 40 procent. Bij het behalen van dit doel moet groene waterstof een belangrijke rol gaan spelen.
Maar wanneer is waterstof nu precies ‘groen’? Daarvoor heeft de EU deze week de regels vastgelegd. Als er bijvoorbeeld energie direct van een duurzame generator wordt gepakt, bijvoorbeeld een windturbine, dan vindt de EU dat het groene waterstof is. Tot zo ver allemaal erg simpel, maar met alleen windenergie redden we het niet.
Ook stroom van kerncentrales
Ook mogen ze energie van het lokale elektriciteitsnet gebruiken áls de het gemiddelde aandeel groene energie 90 procent of meer was in het afgelopen jaar, zo meldt Reuters. Volgens Bloomberg zijn de regels zo opgesteld dat waterstof dat geproduceerd is met kernenergie, ook telt als groene waterstof. Niet alle landen zijn hier heel blij mee, maar Frankrijk wel, want daar hebben ze best wat kerncentrales.
Waarom regels voor groene waterstof belangrijk zijn
Door deze regels is het voor bedrijven nu duidelijk wat voor voorwaarden er hangen aan de productie van groene waterstof. Bedrijven kunnen nu beginnen met het investeren in het produceren van duurzame waterstof. Investeerders weten waar ze nu aan toe zijn en kunnen ‘nu echt gaan beginnen’. In 2028 gaan de regels van kracht.
Hoeveel waterstof is er nodig in de EU?
Het doel is om in 2030 maar liefst tien miljoen ton aan groene waterstof te produceren in de EU, wat gelijk is aan 500.000.000.000 kWh, of 500 TWh. Dat is 14 procent van de totale energieconsumptie in de EU. Daarnaast willen ze nog eens 10 ton importeren. De importwaterstof van buiten de EU moet trouwens aan dezelfde duurzame eisen voldoen.
De groene waterstof is bedoeld voor industrieën die moeilijk emissievrij te maken zijn, zoals de transportsector. Het is dus niet op de eerste plaats de bedoeling om personenauto’s op het spul te laten lopen. Je hebt wel kans dat er meer waterstofstations komen waar toevallig ook auto’s kunnen tanken. Om de projecten kracht bij te zetten, zet de EU 200 miljoen euro apart voor onderzoek.
jeff heeft op 15 februari 2023 geschreven:
Dus de eu wil in 2030…. 10 MILJOEN TON waterstof produceren en dan nog 10 ton importeren….10 ton?
Dus een druppeltje erbij voor…..?