De cijfers van de Europese autoverkopen van 2024 zijn bekend. In Nederland zagen we al eerder dat de elektrische auto populair is, maar in heel Europa lijkt dat heel erg mee te vallen. De verkopen van elektrische auto’s kregen namelijk een enorme klap te verwerken. Terwijl de markt ietsje groeide met 0,8 procent, gingen de verkopen van elektrische auto’s flink onderuit.

Uiteraard is het wel van belang om de nodige nuance toe te voegen. In 2024 was elektrisch alsnog de op twee na populairste aandrijfvorm met een marktaandeel van 13,6 procent. Dat is dus populairder dan diesel met 11,9 procent. Het verschil in marktaandeel met de nummer één is wel groot, dat is namelijk benzine met een aandeel van 33,9 procent. De hybride staat op nummer 2 met 30,9 procent. De afname van EV’s komt met name door Duitsland en Frankrijk, waar de verkoopcijfers achteruit gingen.

Hoeveel nieuwe auto’s zijn er dan bijgekomen?

In totaal zijn er in Europa dus 10.600.000 nieuwe auto’s verkocht. Hoe zit het dan met de merken en concerns? Volkswagen is alsnog de grootste, met 3.407.242 verkochte exemplaren. Bij Volkswagen valt op dat het merk Volkswagen 1 procent groeide, terwijl de rest met dik 10 procent toenam. De enige uitzondering is Audi, dat juist 10 procent minder verkocht dan vorig jaar. Stellantis – met een arsenaal aan automerken als Peugeot en Opel – staat op nummer twee met 1.969.594 exemplaren, een daling van 7,3 procent.

Wat vooral opvalt, is dat Ford een enorme daling noteert: de verkopen (426.307 auto’s) zakten met 17 procent. Dat is een gecalculeerde move, want het komt voor een groot gedeelte door de Fiesta die uit productie is gegaan. Op die auto viel nauwelijks geld te verdienen, dus stopte Ford met de Fiesta. Aantallen scoren is leuk voor het prestige, maar het zegt niet altijd iets over de winstgevendheid van de merken. Aan de andere kant is Ford nu kleiner in Europa dan Dacia, Kia en Hyundai.

Sterkste stijgers en dalers qua Europese autoverkopen 2024

De sterkste dalingen en stijgingen – in procenten althans – zien we onderaan de lijst. De tactiek van Mitsubishi lijkt te werken, want de verkopen stegen met 42,2 procent. In totaal verkocht men 60.873 auto’s, waarvan veel Renaults met Mitsubishi-logo. Volvo ging met 28,4 procent omhoog, voornamelijk door de EX30, de kleine crossover van het merk. De Zweden verkochten 369.689 auto’s, waarmee Volvo het vierde premium automerk is achter BMW (774.925), Mercedes (684.027) en Audi (663.239).

Lees ook: Kopen Belgen nu echt veel vaker een nieuwe auto dan Nederlanders?

Over premium automerken gesproken (je weet wel, luxemerken die net iets duurder zijn maar je meer status geven): als het niet Zweeds is of Duits, dan heb je het lastig in Europa. Alfa Romeo (44.918), DS Automobiles (37.480) en Lexus (77.306) spelen een relatief bescheiden rol. De meest bescheiden rol is voor Jaguar. Dat ging al niet best, maar dit jaar bleef de teller steken op 22.571 verkochte auto’s. Gelukkig deed concerngenoot Land Rover nog 128.066 exemplaren om de schoorsteen te laten roken.

De Europese autoverkopen automerk Top 20 ziet er als volgt uit:

PositieMerkAantal
1Volkswagen1.371.465
2Toyota928.767
3BMW773.412
4Skoda763.698
5Mercedes713.885
6Renault701.211
7Peugeot644.959
8Audi664.889
9Dacia573.384
10Kia531.173
11Hyundai592.974
12Ford466.678
13Opel415.428
14Volvo368.747
15Citroën365.501
16Tesla327.318
17Nissan304.057
18Fiat308.121
19Seat259.595
20MG243.002

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear