Nu de winter verdwijnt en het vakantieverkeer langzaam weer begint toe te nemen, geldt datzelfde voor de paniekverhalen over lange rijen bij snelladers. Ook is er altijd wel rumoer over hoge elektriciteitsprijzen, die ervoor zouden zorgen dat, als je bent aangewezen op publieke laadplekken, je EV per kilometer net zo duur is als een benzineauto.

Combineer deze zaken en je krijgt verhalen over mensen die hun EV laten voor wat ie is en teruggaan naar een benzineauto, of toch op z’n minst een hybride. Laten we eens kijken of dit nou echt een trend is of meer een anekdote. Willen EV-rijders hun elektrische auto inruilen tegen een benzineauto? Dat ligt er maar net aan waar je de vraag stelt.

Meer Amerikanen houden hun EV, maar het zijn er niet veel

Een studie van S&P Global Mobility wees uit dat hoewel de loyaliteit aan EV’s gedurende de laatste jaren wel wat gestegen is, deze nog altijd niet hoog is. Zo zou de helft van de niet-Tesla-huishoudens als volgende auto weer een brandstofauto kiezen (Tesla-rijders zijn iets trouwer, daarvan blijft 75 procent bij elektrisch). Maar vergeet niet: dat is in Amerika, waar minder laadgelegenheden zijn, benzine (veel) goedkoper is en huishoudens vaak meer dan één auto hebben. Het zou dus kunnen dat sommige van die nieuwe benzineauto’s vervanging zijn voor andere, en dat deze mensen de EV er gewoon bij houden.

Willen Europeanen hun EV inruilen voor een benzineauto?

In Europa ligt het anders. Uit een onderzoek door Shell onder EV-rijders in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, het VK en Italië blijkt dat 98 procent als volgende auto bij een EV zou blijven. Ook opmerkelijk: EV-rijders zijn steeds minder ongerust over hun actieradius (van 60 procent in 2022 naar de helft in 2023) en meer van hen vinden het niet nodig om elke dag te laden (47 tegen 21 procent). Zelfs in Engeland, notoir lastig qua laden, zegt slechts 4 procent van de respondenten terug te keren naar benzine.

En in Nederland?

Maar kijk je puur en alleen naar Nederland, dan krijg je weer een andere uitkomst. De Vereniging van Elektrische Rijders (VER) en de Rijksuniversiteit Groningen vroegen 4.000 Nederlandse EV-rijders wat hun volgende auto wordt na 2025. Bij deze vragenronde was er nog sprake van dat EV’s de volle mep aan wegenbelasting zouden betalen, dit is inmiddels iets afgezwakt. Wel gaat de bijtelling omhoog.

Uit het onderzoek bleek dat 54 procent van de EV-rijders overweegt terug te keren naar een benzine- of dieselauto. Dit cijfer zou dus inmiddels iets lager kunnen zijn, omdat het belastingvoordeel aanhoudt. Maar het schetst wel een ander beeld. Het inruilen van de elektrische auto tegen een benzineauto wordt bij 39 procent van de zakelijke rijders overwogen.

Reacties

  • Schre032 heeft op 14 mei 2024 geschreven:

    Voor mij geen EV, kan alleen 2ehands aanschaffen en de garantie vervalt meestal bij 6 jaar of 160.000 km. Dat wordt dus alsnog heel duur om dat te vervangen.
    Hooguit en hybride auto. Kom je gewoon veel verder mee en als ik op familiebezoek moet is dat vanuit Friesland naar Brabant. Dus nee geen EV!

    Reageer
  • Nikko heeft op 12 mei 2024 geschreven:

    Na twee elektrische auto’s (Tesla S en Audi e-tron) terug naar benzine. Nu het nog kan een heerlijke v6 van BMW.

    • hans peperkamp(techneut) heeft op 12 mei 2024 geschreven:

      Eindelijk het eerlijke het waarom ik terug naar brandstofauto.Daarnaast als de lithium-batterijen vervangen moeten worden,dan kan gezien de dag preis gezien kan worden als Total Loss.Tussen de 9000 en 20.000 euro.In Finland heeft een bezitter van een 10 jaar oude Tesla,via dynamiet opgeblazen,omdat hij 20.000 euro moest betalen,voor een nieuwe pakket lithium-batterijen.Een nieuwe loodzuur-Akku kan kosten gezien zijn energie opslag tussen de 130/200 euro.Via:Econelo.nl batterijen in de winter,tussen de looizuur VS lithium batterijen en het verlies bij lagere buiten-temperaturen van de lithium-batterijen.

      Reageer
    Reageer
  • Sergio heeft op 12 mei 2024 geschreven:

    Ik heb zelf nog nooit wen EV gereden, maar tot op heden heb ik er ook nog geen interesse in. De dashboars van de meeste EV’s zijn erg kaal, wat absoluut nog niet in mijn smaak valt. Ik ben nog heel erg van “het geluid van de motor moet je horen” en daardoor is de drempel voor mij nog te hoog. Ik blijf voorlopig nog op benzine rijden. Dit kan natuurlijk snel veranderen als er echt iets op de markt komt wat in mijn smaak valt.

    Reageer
  • Jaap heeft op 12 mei 2024 geschreven:

    Nooit volledig elektrisch. Plug in hybride is een mooie tussenweg. Geen zin om elke keer een halfuur te moeten bijladen onderweg.

    Reageer
  • i3s Paulus heeft op 12 mei 2024 geschreven:

    Ik rij sinds 2015 in een volledig elektrische auto (in prive bezit) en ik heb die switch naar elektrisch gedaan omdat ik, na een proefrit, dusdanig onder de indruk was (en nog steeds ben) van de rijeigenschappen, dat ik uiteindelijk overstag ben gegaan…
    Tijdens het gebruik kom je er dan achter dat de kosten om een EV te rijden zo laag zijn, dat je eigenlijk gek bent geweest dat je de overstap niet eerder had gedaan (ondanks de toen nog beperkte actieradius)…
    Kortom, ik zal prive nooit meer een druppel brandstof in één van mijn auto’s laten lopen!! 😁

    • Ronald heeft op 12 mei 2024 geschreven:

      Het is alleen te doen als je een eigen paal hebt. Die heb ik niet en kan ook niet. Een plugin hybride gehad. Aan de openbare laadpaal €0,58 Kwh. En daar is inmiddels €0,25 per uur dat je er staat bijgekomen. Ik heb weer een volledig benzine auto gekocht. Zonder eigen laadpaal waar je voor maximaal €0,25 kwh laad. Is het onbetaalbaar en is het gedoemd te mislukken.

      • Eddy heeft op 12 mei 2024 geschreven:

        Als je een abonnement neemt bij Telsa, kost een 10 euro per maand, kan iedereen gebruik maken van de superchargers.
        Prijs : 0,43 €/Kwh

        Reageer
      • Julian Doti heeft op 12 mei 2024 geschreven:

        Je hebt nog genoeg plekken waar je bij een 11kw lader tegen 35 of 45 cent zonder uurtarief kan laden. Shell recharge heeft daarnaast een vast tarief van 53 cent

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • de Vos heeft op 12 mei 2024 geschreven:

    Ik heb nu 3 maanden geleden de GTI ingeruild tegen een EV (ID3) en ga niet meer terug naar een ICE. 300 tot 400 minder kosten per maand.
    Meer comfort en meer dan voldoende range. Souplesse gelijk aan de GTI, wegligging geeft een iets minder fijn gevoel, omdat de auto wat hoger en zwaarder is en op ECO banden staat.

    Reageer
  • Dave heeft op 11 mei 2024 geschreven:

    Tussen “overwegen”, “van plan zijn” en “daadwerkelijk teruggaan naar een verbrandingsmotor” zit nogal een verschil. Veel sturing in (de resultaten van) het onderzoek zit ook in de manier waarop de vragen gesteld worden.
    Wij gaan binnenkort ook weer een andere auto aanschaffen. Een brandstofauto hebben we daarbij zeker meegenomen in de overwegingen. En besloten dat we dat zeker niet gaan doen.
    Volgens de statistieken vallen we dus echter wel in die 54% die nu een EV bezit en een ICE overweegt of overwogen heeft.

    • hans peperkamp(schotelman) heeft op 12 mei 2024 geschreven:

      bezit u over een boedelbak/aanhangwagen/caravan,dan zou ik u aanbevelen een brandstof-auto te kopen,omdat E-Auto’s niet geschikt zijn om vooral in de Bergachtige gebieden in Europa,met voldoende trekvermogen.Er zijn hybride auto’s die evt dat kunnen trekken.Daarnaast blijven de Nederlanders met een modaal inkomen,rijden in een brandstof-auto.Alleen die over een E-auto van de zaak beschikken,vaak noodgedwongen,en dat maakt het verschil de zuiverheid van wat er echt verkocht is,want de commenciele-belangen zijn vaak van een ander karakter.Verkoop aantallen kunnen ook worden opgeblazen.Als ik al vele jaren in de mijn dagelijkse wandelgangen in div wijken loop,dan ziet ik het aantal E-auto’s zijn nog steeds op een hand te tellen zijn .Aan de laadpalen ziet ik alleen Taxi-busjes en hele dure bekende merken E-auto’s stroom tappen.

      • Jeffke heeft op 13 mei 2024 geschreven:

        Ik heb ik al een jaar EV (EV6) en doe de caravan met alle plezier eraan hangen (afgeladen 1300kg). Ik heb 0 problemen in de Ardennen of dergelijke met de berg op te komen (sterker nog ik kan met gemak nog versnellen). Het enige nadeel is het bereik wat bij mij naar ongeveer 300km gaat voordat ik moet laden. Echter het nadeel is als je een modaal inkomen heb kan je de uitvoering die ik heb niet altijd zomaar betalen. Qua maandelijkse kosten ben ik zelf 300 euro erop vooruit gegaan.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • ewte heeft op 11 mei 2024 geschreven:

    etwe

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear