Elke natie krijgt de overheid die ze verdienen. Althans, als er sprake is van een daadwerkelijk democratie. Gelukkig hebben we die in Nederland. De afgelopen verkiezingen was duidelijk dat de Nederlandse wat meer terug in de tijd wilde gaan. Dat blijkt ook uit de plannen betreft de MRB-korting voor elektrische auto’s. Op dit moment betalen eigenaren van een EV géén motorrijtuigenbelasting. Deze regeling gaat door tot het einde van dit jaar, daarna betalen zij ook voor hun EV ‘wegenbelasting’.
Dat gaat geleidelijk. Dus in 2025 geldt er nog een flinke korting, die dan terugloopt naar uiteindelijk 0 procent. Zowel in de Eerste als de Tweede Kamer was het plan al goedgekeurd. Echter, het huidige kabinet heeft er voor gekozen om de elektrische auto toch minder korting te geven. In plaats van 40 procent korting in 2026, wordt de korting op wegenbelasting voor EV’s slechts 25 procent. De correctie stopt ook een jaar eerder, niet 2031 maar al in 2030.
EV wegenbelasting gaat op gewicht en EV’s zijn zwaarder
De angel zit hem in het feit dat motorrijtuigenbelasting op gewicht gaat. Elektrische auto’s zijn aanzienlijk zwaarder dan een vergelijkbare auto met benzinemotor. Dat komt voornamelijk door de accu. Ondanks het hogere gewicht is de elektrische auto alsnog schoner qua uitstoot. Het verschil is in sommige gevallen erg groot. Een elektrische Opel Corsa weegt 1.430 kilo, terwijl de Corsa met benzinemotor 1.167 kilo in de schaal legt.
Heel erg verrassend is het niet dat de korting op de EV wegenbelasting wordt aangepast. De PVV staat erom bekend dat milieu niet op de eerste (tweede, of derde) plaats staat. Bij het NSC hebben ze er niet echt een mening over en bij de BBB hebben ze hun alternatieve agenda op triviale zaken als wetenschap. Dus ja, als het groene geluid van de VVD moet komen, moet je er niet te veel van verwachten.
Brancheverenigingen zijn het er uiteraard niet mee eens
Alle brancheverenigingen spreken er figuurlijk schande van. De ANWB, BOVAG, RAI Vereniging en VNA vinden dat het kabinet de consument alsnog op hoge kosten jaagt. Dat niet alleen, de draai van het kabinet tast ook het vertrouwen in het kabinet aan, laten ze weten. De maatregelen van het nieuwe kabinet zullen de overgang naar elektrische auto’s vertragen. Dit ondanks het feit dat een EV gunstiger als het gaat om de uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof.
Lees meer: Zoveel wegenbelasting zou je volgend jaar gaan betalen voor je elektrische auto of PHEV
Het is overigens niet zo dat de benzineauto ineens goedkoper wordt. De BPM voor auto’s met een verbrandingsmotor blijft gewoon bij de aanschaf. Ook gaan we binnenkort betalen voor de brandstof middels CO2-belasting op brandstof. Die gaan de leveranciers aan de gebruikers doorberekenen. Dit gaat de Nederlandse schatkist zo’n één tot anderhalf miljard euro per jaar op leveren. Dat geld wil het kabinet naar algemene middelen, niet naar verduurzaming van de mobiliteitssector.
Cis Keizer heeft op 18 september 2024 geschreven:
Elektrische auto’s “aanzienlijk zwaarder”? “Slopen onze wegen”? Genoemde Opel Corsa is elektrisch 20,8 % zwaarder dan een onbemenst (!) benzinemodel met een halfvolle tank (TopGear heeft verzuimd het brandstofgewicht van een gemiddeld halfvolle tank mee te tellen). Met alleen bestuurder van 75 kg is dit 19,5%; met 300 kg aan bagage+inzittenden maar 16,6%. Vanwege (bij halfvolle benzinetank hier 246 kg) hogere gewicht meer schade bij botsing, dus al vanaf het begin hogere premies. In ruil voor de betere milieuprestaties is het redelijk én eenvoudig om voor álle auto’s het gewicht van een half gevulde brandstoftank (tank inclusief brandstof) niet mee te laten tellen voor bepaling van de motorrijtuigenbelasting. Nu nog even ook bij benzine-auto’s het gewicht van een lege brandstoftank in de specificaties vermelden.
Herman heeft op 18 september 2024 geschreven:
Zo werkt gedragsbeïnvloeding met belastingmaatregelen. Is de maatregel succesvol dan verliest de overheid inkomsten. Is hij niet succesvol dan was hij overbodig.
M.C. heeft op 18 september 2024 geschreven:
Tjah, ik ben het er ook niet mee eens dat die ev rijders sinds 2008 geen wegenbelasting betalen. Hadden ze vanaf het begin met korting, maar toch mrb moeten invoeren! Hun mrb last is op mijn schouders gekomen(niet ev rijders). Onder het mom van milieu gekomen, maar echt milieu vriendelijker zijn ze niet. Banden slijten veel sneller, hele elektra leidingen door heel NL worden opgegraven, aangelegd of vernieuwd. Is die uitstoot meegerekend? En wat gebeurt er straks met honderdduizenden accu’s die je niet kan recyclen? Allemaal 1 grote fabel pot nat.
Hen heeft op 2 oktober 2024 geschreven:
Wat een slechte aanhef van het artikel zeg, vergeten dat vorige kabinetten dit hebben veroorzaakt en alle andere crisissen
Peter heeft op 18 september 2024 geschreven:
Inderdaad is je verhaal een grote fabel en onjuist!
Mark heeft op 17 september 2024 geschreven:
Alles wat de overheid verheerlijkt krijgen de burgers spijt van als je er aan meedoet. Electrische auto, zonnepanelen, warmtepomp. Kost een hoop maar levert weinig op. Gewoon doen waar je jezelf het beste bij voelt en wat voor jou financieel het meest gunstige is. Laat je vooral niet dwingen tot iets,je bepaalt alles zelf. Want wie betaald bepaald.
Syncro heeft op 18 september 2024 geschreven:
Terecht en eindelijk moeten EV auto’s wegenbelasting betalen. Ze gebruiken de weg ook.
Jaren hebben ze niets betaald.
Dat ze straks 100% moeten betalen is misschien niet helemaal juist.
75% zal goed zijn. Dit zal het gewicht van het accupakket zijn
MB heeft op 17 september 2024 geschreven:
Die mensen wel ja. Die hebben hem via lease van de zaak gehad. Die hebben sowieso heel veel mazzel gehad met lagere bijtelling, korting op aanschaf etc. Als je nu nog een elektrische auto wilt aanschaffen wordt het allemaal een stuk minder interessant.
Fritoloog heeft op 17 september 2024 geschreven:
Het is en blijft een gezeik met die pvv. Beloftes beloftes. Niemand weet wat er moet gebeuren met de ev auto,s. Ik rijdt gewoon lekker door op stroom . Tank gewoon thuis . Ze bekijken het maar. Nog ff doorbijten . Dit kabinet blijft never nooit lang .
Lasgo heeft op 17 september 2024 geschreven:
Iemand die met subsidie zo’n auto kan betalen heeft geld zat. Dus waarom niet de volle mep aan wegenbelasting betalen? Zo’n auto weegt een stuk zwaarder en ‘sloopt’ de weg dus meer dan een auto op fossiele brandstof.
Dus nu niet klagen, als je elektrisch kunt rijden heb je ook geld zat om de wegenbelasting te betalen!
LuukvdB heeft op 18 september 2024 geschreven:
Mijn ouders rijden elektrisch en doen dat uit overtuiging omdat ze in Friesland 6 meter onder zeeniveau wonen. Ze hebben bijna al hun spaargeld erin gestopt. Beetje kort door de bocht dat alle EV rijders rijk zijn.
Daarbij komen dit jaar veel goedkope modellen op de markt die even duur zijn als brandstof varianten (citroen ec3, Renault 5 etc). Nu eindelijk de gewone man elektrisch kan rijden wat het klimaat ten goede komt en een schonere lucht geeft schort dit kabinet dit voordeeltje verder af. Dus blijven ironisch genoeg de elektrische auto’s voor de rijken die de wegenbelasting wel kunnen betalen.
Het zou juist nivellerend werken om nu de minder rijke mensen te stimuleren elektrisch te gaan rijden omdat ze daardoor minder geld aan brandstof en onderhoud kwijt zijn.
Annabel heeft op 18 september 2024 geschreven:
Ben het met je eens dat je niet per se rijk bent als je een EV kunt betalen. Wij hebben onze laatste centen in een mooi vakantiehuis in Frankrijk gestoken en kunnen daar wonen met zuinig aan doen. Want ja, ook hogere belastingen en stookkosten.
Maar je moet nooit iets kopen op basis van beloftes van de overheid over voordeeltjes. Daar zijn wij ook al eens ingetrapt met een auto op grijs kenteken op LPG. Wegenbelasting werd ineens vervijfvoudigd voor ons, toen het grijs kenteken voor particulieren werd afgeschaft.
Tevreden particuliere EV rijder heeft op 17 september 2024 geschreven:
Waarom op deze wijze reageren op EV rijders.
Er zijn voldoende mensen die zo’n auto hebben gekocht met een bepaalde overtuiging en wie bent u om te bepalen of diegene genoeg geld heeft.
Ik ben absoluut niet tegen het betalen van wegenbelasting en vind het niet meer dan logisch, maar waarom voor BEV’s geen apart tarief er is immers ook al een tarief voor benzine, diesel en gas.
Mmm wegenbelasting naar gebruik van het wegennet immers hoe meer kilometers hoe meer gebruik je maakt van het wegennet.
Boy heeft op 18 september 2024 geschreven:
Hehehe met jouw beredenering moeten EV rijders het meeste gaan betalen! Het lijkt me toch wel duidelijk dat wat de staat rechts misloopt ze links wel weer terug pakken??? Benzine is het duurst om te rijden, daarna diesel daarna gas. Maar met diesel rijdt je veel meer km. Dus met MRB pakken ze wat terug van hun verlies, dus betaal je meer voor gas en nog meer voor diesel. Aangezien een EV heel goedkoop is om te rijden verdient de staat er te weinig aan en dus logisch (voor een staatsrover) om dat te compenseren met meer MRB inkomsten 😁
Dat men zo’n EV koopt uit overtuiging heeft er toch geen klote mee te maken! Daarom moeten ze maar niet belast worden??? Degene die uit overtuiging zoiets prive kopen zijn vaak heel erg voor nog meer belastingen op t gebied van milieu en rijkdom! Als je prive een EV kan kopen heb je ook poen zat voor nog meer belastingen!
BPM op EV wordt t ook tijd voor! Beter eerder dan later zodat deze EV markt echt helemaal in elkaar pleurt!! Ik ken zat EV rijders, enige reden waarom ze dat deden is lagere kosten in de bijtelling!! Echt geen 1 uit overtuiging!! Opzich niet echt gek want alleen idioten geloven nog in die CO2 hoax! Er zit nog maar net genoeg CO2 in de lucht om planten en bomen te laten leven. Dus zijn die gasten niks anders dan bomen killers! Weet je wel niet hoeveel CO2 de menseb uit stoten?? Als die zich nou allemaal van kant maken dan redden ze de natuur en zijn wij verlost van die onzin 😂
Wel benieuwd hoeveel politici erover blijven dan, waarschijnlijk teveel want zij weten ook wel dat xe deze onzin alleen maar verkopen voor staatsinkomsten en hun WEF puppetmasters.
Zo weer ff lekker wakker worden met een rant (de engelse rant he)
Maarten heeft op 17 september 2024 geschreven:
Dat wordt 73 euro per maand voor de meeste model 3 auto’s uit 2019 en uiteindelijk dus 108 euro per maand in 2030.
Is ook terecht, die hebben immers al 12x5x108 = +/- 6.500 euro korting gehad op de wegenbelasting
Lasgo heeft op 17 september 2024 geschreven:
Kijk, u vat het sportief op. Niet meer dan normaal. Zelfs met subsidie kan ik mij nog geen elektrische auto veroorloven. Dus dit soort auto’s is eigenlijk weggelegd voor mensen met geld. Dus waarom dan ook niet gewoon wegenbelasting betalen met die zware voertuigen.
Maarten heeft op 18 september 2024 geschreven:
En zo is het ook. Mensen denken dat de MRB de voornaamste reden is voor een EV maar dat is het totaal niet.
Dat zijn de kosten voor energie en die korting is substantieel. Thuis laden heeft me over de laatste 5 jaar gemiddeld 17 cent per kWh gekost en de auto heeft 141k km gereden en heeft daarbij 27000 kWh verbruikt. Dat is dus 4600 euro.
Was ik toch voor de quattro Audi A4 gegaan in 2019 dan had ik daar 8.178 liter benzine voor moeten kopen, dus ook hier ruim 11k euro bespaard. Samen met de wegenbelasting al een besparing van 18.000 euro op 5 jaar.
Zou je kunnen zeggen; maar de afschrijving was hoog en dat klopt. Maar ook een Audi quattro 2019 koop je nu voor 20k.. in afschrijving (absoluut en relatief) ongeveer hetzelfde als een model 3.