Elke natie krijgt de overheid die ze verdienen. Althans, als er sprake is van een daadwerkelijk democratie. Gelukkig hebben we die in Nederland. De afgelopen verkiezingen was duidelijk dat de Nederlandse wat meer terug in de tijd wilde gaan. Dat blijkt ook uit de plannen betreft de MRB-korting voor elektrische auto’s. Op dit moment betalen eigenaren van een EV géén motorrijtuigenbelasting. Deze regeling gaat door tot het einde van dit jaar, daarna betalen zij ook voor hun EV ‘wegenbelasting’.

Dat gaat geleidelijk. Dus in 2025 geldt er nog een flinke korting, die dan terugloopt naar uiteindelijk 0 procent. Zowel in de Eerste als de Tweede Kamer was het plan al goedgekeurd. Echter, het huidige kabinet heeft er voor gekozen om de elektrische auto toch minder korting te geven. In plaats van 40 procent korting, wordt de korting op wegenbelasting voor EV’s slechts 25 procent. De correctie stopt ook een jaar eerder, niet in 2030 maar al in 2029.

EV wegenbelasting gaat op gewicht en EV’s zijn zwaarder

De angel zit hem in het feit dat motorrijtuigenbelasting op gewicht gaat. Elektrische auto’s zijn aanzienlijk zwaarder dan een vergelijkbare auto met benzinemotor. Dat komt voornamelijk door de accu. Ondanks het hogere gewicht is de elektrische auto alsnog schoner qua uitstoot. Het verschil is in sommige gevallen erg groot. Een elektrische Opel Corsa weegt 1.430 kilo, terwijl de Corsa met benzinemotor 1.167 kilo in de schaal legt.

Heel erg verrassend is het niet dat de korting op de EV wegenbelasting wordt aangepast. De PVV staat erom bekend dat milieu niet op de eerste (tweede, of derde) plaats staat. Bij het NSC hebben ze er niet echt een mening over en bij de BBB hebben ze hun alternatieve agenda op triviale zaken als wetenschap. Dus ja, als het groene geluid van de VVD moet komen, moet je er niet te veel van verwachten.

Brancheverenigingen zijn het er uiteraard niet mee eens

Alle brancheverenigingen spreken er figuurlijk schande van. De ANWB, BOVAG, RAI Vereniging en VNA vinden dat het kabinet de consument alsnog op hoge kosten jaagt. Dat niet alleen, de draai van het kabinet tast ook het vertrouwen in het kabinet aan, laten ze weten. De maatregelen van het nieuwe kabinet zullen de overgang naar elektrische auto’s vertragen. Dit ondanks het feit dat een EV gunstiger als het gaat om de uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof.

Lees meer: Zoveel wegenbelasting zou je volgend jaar gaan betalen voor je elektrische auto of PHEV

Het is overigens niet zo dat de benzineauto ineens goedkoper wordt. De BPM voor auto’s met een verbrandingsmotor blijft gewoon bij de aanschaf. Ook gaan we binnenkort betalen voor de brandstof middels CO2-belasting op brandstof. Die gaan de leveranciers aan de gebruikers doorberekenen. Dit gaat de Nederlandse schatkist zo’n één tot anderhalf miljard euro per jaar op leveren. Dat geld wil het kabinet naar algemene middelen, niet naar verduurzaming van de mobiliteitssector.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)