Nederlanders zijn gek op kamperen. De gemiddelde Nederlander ligt meer nachtjes in een tent per jaar dan bijvoorbeeld een doorsnee Belg of een Duitser. Daarom houden veel Nederlandse leaserijder ook rekening met hun vakantie als ze een nieuwe auto uitkiezen. Het blijkt zelfs doorslaggevend om geen nieuwe elektrische auto meer te kiezen, zo meldt de Vereniging Zakelijke Rijder.

De branchevereniging Kampeer en Caravan Industrie (KCI) meldde eerder dit jaar dat een Nederlander gemiddeld 1,5 nacht per jaar op de camping doorbrengt. We zijn daarmee nummer vijf na de Fransen, Denen, Zweden en Kroaten. Bovendien kent Nederland ook nog 151 campings per 1 miljoen inwoners, waarmee we een van de grootste campinglanden van Europa zijn. Maar dit zal minder meespelen.

De actieradius is te beperkt voor vakanties, vinden EV-rijders

Uit een onderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijder blijkt dat bijna de helft (48 procent) van alle ondervraagden niet kiest voor een EV als volgende zakenauto. ‘Dit vanwege onvoldoende actieradius voor vakanties en/of buitenlandse reizen’, zo meent de vereniging. Natuurlijk zijn dit niet alleen maar mensen die richting de camping gaan, maar het is wel opvallend.

Moet je dan toch die EV van de baas regelen en maar met het vliegtuig op vakantie gaan? Dat is ook niet echt duurzaam. Of moet je voor die periode dan een auto huren? Klinkt duur. Of moet je buiten het seizoen gaan zodat je zeker weet dat de laadpalen vrij zijn? Dat kan ook niet altijd met de schoolvakanties van de kids. Je merkt: wij hebben het antwoord ook niet.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 30 juli 2024 geschreven:

    Vliegen is overigens geen probleem. Het heeft een verwaarloosbaar effect op klimaatverandering en de uitstoot is goed voor de natuur.

    • Pffff heeft op 30 juli 2024 geschreven:

      Ec leugenaar hou eens op met die leugens van je. Klimaatverandering door de mens is een bewezen feit en het extreme weer is een bewezen gevolg.

      Je leugen campagne is vermoeiend en irritant.

      • jacco heeft op 31 juli 2024 geschreven:

        Ik rij zelf een Mercedes Benz A250 e, ok is een hybride, adaptive cruise control en lane assist, deze auto rijd helemaal vanzelf. Rij in de bebouwde kom elektrisch en daarbuiten met een beetje benzine. Ben nu voor vakantie naar Oostenrijk gereden, en bij elke rastette in Duitsland is een overvloed om te laden. Hier in Oostenrijk is een overvloed aan laadpalen bij elk winkelcentrum. Hier kan zelfs Nederland nog wat van leren

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Marc heeft op 30 juli 2024 geschreven:

    Wij hebben van de vakantie met kinderen 3500km door 6 landen gereden in een oudere EV met 200km actieradius. Was om eerlijk te zijn verrassend gemakkelijk. Je merkt dat de infrastructuur nu sneller groeit dan het aantal EV’s, geen laadfile en geen falende laadpalen gehad en geen gedoe met pasjes.
    Als het met een oude EV zo soepel gaat, moet het met een moderne helemaal geen probleem meer zijn.
    Enige irritante is dat je EV routeplanner (ABRP) en Google maps nog wel naast elkaar moet gebruiken, omdat Google gewoon accurater is met verkeersinformatie en afgesloten wegen, vooral met de overstromingen in Zwitserland en Italië.

    Reageer
  • Kees heeft op 29 juli 2024 geschreven:

    Het probleem is meer de caravan dan de EV. Zonder caravan is het geen enkel probleem om naar Zuid Europa te rijden met een EV.

    • Marco heeft op 30 juli 2024 geschreven:

      Eens, ik ben erg benieuwd hoeveel procent van de ondervraagden daadwerkelijk een (moderne) ev hebben gereden.
      Zonder aanhanger e.d. doe ik misschien een half uur langer over een rit van 800 km dan dat ik met mijn dieselauto deed. Aangezien ik door thuis te kunnen laden ipv om te moeten rijden via een tankstation zeker 4 uur per jaar aan reistijd bespaar is die half uur helemaal te verwaarlozen.

      • Ev6 rijder heeft op 31 juli 2024 geschreven:

        @kees. Met caravan is het ook geen enkel probleem. Netto rijd ik zelfs sneller, vorig jaar Zweden 6000km met caravan en Kia ev6, dit jaar naar Corsica geweest. Was netto sneller dan ik met benzine zou zijn, omhoog gaat harder, niet hoeven zoeken naar wegen waar je benzine auto niet boven komt en door de prima actieradius rijd ik harder dan benzine. Bij benzine doorrijden met mijn insignia reed ik 1-4, actieradius 240km, met mn ev6 doorrijden heb ik een actieradius van 250km met een grote caravan (van mn ouders, neem ik soms mee). Zelf ivm rondtrekken een rapiodo 31tdl, bij 115km/h actieradius van 300+km. Bij traag rijden (wat ik met benzine moest) is het 350-400km. Praktijk ->ik stop eerder dan moet, elke 2,5 even eruit is fijner, 15min laden en door. Overigens veel ev’s met caravan op de weg, de meeste vinden het fantastisch…
        Denken dat zuid Europa een probleem is met caravan en ev is anders dan weten;) en nee het is geen enkel probleem.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)