Meer elektrische auto’s verkopen dan brandstofauto’s is leuk, maar uiteindelijk gaat het om het aandeel EV’s op de weg. Het is al langer bekend dat de verkopen van EV’s in Noorwegen door het dak gaan, maar tegelijkertijd blijven een hoop mensen daar natuurlijk doorrijden met hun oude benzine- of dieselauto. Deze maand bereikt het land een belangrijk omslagpunt: het aantal EV’s op de weg gaat het aantal benzineauto’s inhalen. Maar nog niet het aantal dieselauto’s.

Het Noorse BilBransje24 (wat inderdaad klinkt als iemand te pittig heeft gegeten en daar de volgende dag nog een keer van geniet) maakte een analyse. Daaruit blijkt dat begin september het wagenpark in Noorwegen voor 26 procent uit benzineauto’s bestaat. Het aandeel elektrische auto’s is ook 26 procent. De onderzoeker concludeert: ‘Deze maand zullen er voor het eerst meer elektrische auto’s dan benzineauto’s in het Noorse wagenpark aanwezig zijn.’

Het gaat om de pure benzineauto’s, dus zonder enige vorm van elektrificatie. In het afgelopen jaar kromp het aantal benzineauto’s met 46.000 naar 755.000 stuks. EV’s zitten dus op een gelijk peil. Hybrides worden onderverdeeld in die mét een stekker (7 procent) en zonder stekker (5 procent). Maar de populairste aandrijflijn in het groene Noorwegen? Dat blijft de diesel. Het aandeel van personenauto’s met een dieselmotor is daar 35 procent.

Aantal dieselauto’s krimpt, EV’s neemt toe

Het aantal dieselauto’s in Noorwegen neemt wel sterk af. In 2017 reden er nog bijna 1,3 miljoen diesels in Noorwegen. Toen was bijna de helft van de personenauto’s in Noorwegen een diesel. Nu zijn dat er nog maar 1 miljoen, met een aandeel van 35 procent. In 2017 waren er nog maar zo’n 140.000 volledig elektrische auto’s in het land, maar dat zijn er nu ruim 750.000. Het kan niet lang meer duren voordat het aandeel EV’s het aandeel dieselauto’s gaat inhalen.

Elektrische auto’s domineren de verkopen

De Europese Commissie publiceerde in april van dit jaar nog een overzicht met de verkoopstatistieken in Noorwegen. Daaruit bleek dat ruim 90 procent van alle nieuwe auto’s volledig elektrisch is. Het aantal nieuwe diesels is slechts 2,2 procent. Het aandeel benzineauto’s (inclusief hybrides en plug-in hybrides) is 7,5 procent. Er werden die maand vier diesels met een stekker verkocht.

Wat kost diesel in Noorwegen?

We snappen trouwens best dat in een land als Noorwegen dat sommige mensen het liever bij een diesel houden. Als je ergens bij Brønnøysund woont en zo nu en dan naar Gjøvik moet, dan pak je liever een diesel met 1.000 kilometer actieradius. Interessant om te weten: diesel kost volgens de ANWB momenteel 1,688 euro per liter. Benzine is daar 1,745 euro per liter en als je E5 wilt tanken, dan ben je 1,813 euro kwijt.

Reacties

  • M. Bjørkli heeft op 20 september 2024 geschreven:

    Subsidie is alleen voor elektrische auto,s onder de 500.000 kronen, alles daarboven moet je 25% belasting over betalen.
    Gratis parkeren , maar niet op parkeerplaatsen die door een prive bedrijf worden gerund , dwz 80% van de P plaatsen.
    Tollwegen zijn ook lang niet meer allemaal gratis en goedkoop laden door waterkracht ?
    Al het stroom van waterkracht wordt aan de EU verkocht voor ca 30 øre per KW , Deutsche bundesbahn heeft bijv. deze afspraak , en daardoor moet Noorwegen dure stroom uit de EU kopen en betalen de Noren ipv 2,5 eurocent per KW (zoals we in 2019 deden en daarvoor) nu soms 60 eurocent per KW.

    Reageer
  • Sjerp heeft op 19 september 2024 geschreven:

    Als wij in Nederland dezelfde prijsopbouw en voordelen van de Noorse e-auto hebben zal de e-auto ook hier snel de brandstofauto vervangen.
    )relatief goedkoop Door subsidie
    )gratis parkeren
    )geen tol en bijvoorbeeld toegang tot noordkaap a 30 euro pp.
    )goedkoop laden door Noorse waterkracht centrales.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)