Mensen willen graag nieuwe spullen. Waarom zou Apple anders elk jaar een nieuwe iPhone uitbrengen en komen autofabrikanten om de drie jaar met een facelift? Zijn mensen dus wel te porren voor deze nieuwe Evolution Space? De Duitse auto moet minimaal 50 jaar mee kunnen gaan. Ter vergelijking: de eerste Golfjes worden volgend jaar pas 50 jaar. En daar rijden ook niet veel mensen meer mee.
Elke vijf jaar moet de auto terug naar de garage voor een grote onderhoudsbeurt. Op dat moment wordt de 40-kWh batterij al vervangen door een nieuwe. Dat klinkt helemaal niet duurzaam (en we zijn nog steeds niet echt overtuigd), maar de gebruikte batterij krijgt een tweede leven van minimaal twintig jaar als opslag voor bijvoorbeeld zonne-energie. Een batterij gaat dus in totaal 25 jaar mee.
Echt zo revolutionair?
Daarnaast kan de bekleding van de auto na vijf jaar gemakkelijk vervangen worden zonder dat er nieuwe stoelen hoeven te komen. Allemaal heel revolutionair dus: dingen vervangen die stuk zijn zodat de auto blijft rijden. Je kunt je voorstellen dat hier een grote markt voor is met plekken waar je je auto naartoe kunt brengen voor reparaties. Deze plekken kunnen we misschien wel autogarages noemen.
Je radiootje vervangen, net als vroeger
Nu is het ‘vervangen van dingen die stuk zijn’ geen revolutionair concept, maar de auto is zo opgebouwd dat diverse modules, zoals het scherm op het dashboard, vervangen kunnen worden door een nieuwer exemplaar. Inderdaad, precies zoals auto’s dat vijftien jaar geleden al hadden. Daarbij verwissel je eenvoudig je cd-wisselaar met een nieuw Android-schermpje.
Nog een revolutie dan? De Evolution Space heeft een ‘oneindige batterij’ en in 5 minuten krijg je 600 kilometer extra actieradius. Op alleen stroom rijdt de auto maar 150 kilometer ver, maar ze hebben een extra aandrijfvorm bedacht die LPG omzet in energie. Jazeker: de revolutie is een brandstofmotor. Overigens denkt Evolution dat 90 procent van de kilometers elektrisch zal worden gereden.
Een Duitse auto die met goed onderhoud 50 jaar mee kan gaan en waarvan je zelf onderdeeltjes kunt verwisselen voor nieuwere spullen. Dat klinkt gewoon als bijna elke Duitse auto van twintig jaar geleden. Hebben we dan in de ontwikkeling van auto’s niet ergens een afslag gemist? Over twee jaar gaan we zien of de Evolution Space aanslaat; dan moet ie verschijnen in abonnementsvorm.
Reacties