Het brandende vrachtschip Fremantle Highway is inmiddels geblust en ligt aangemeerd in Eemshaven. Op de onderste vier dekken staan nog ongeveer 1.000 auto’s die op het eerste oog in orde lijken, maar ze eventjes naar buiten rollen zit er niet in. Ongeveer de helft van de auto’s op de onderste dekken is elektrisch, en daarin schuilt mogelijk nog een risico.
Er zijn experts onderweg van BMW, Mercedes en Volkswagen om te kijken hoe de rollende voertuigen naar buiten kunnen worden gebracht. Het verplaatsen zijn van de voertuigen kan riskant zijn, zo zegt de CEO van bergingsbedrijf Boskalis tegen de Volkskrant: ‘Er kan sprake zijn van hoogspanning, of er kan kortsluiting ontstaan. Je wilt niet dat er opnieuw ontsteking ontstaat.’
Als er beneden een elektrische auto in de fik zou vliegen, begint het hele feest opnieuw. De auto’s die niet direct zijn aangetast door de brand hebben volgens de berger ‘wel de nodige waterschade’. Bovendien is het nog niet duidelijk of de laadklep van de Fremantle Highway überhaupt nog open kan.
De uitgebrande auto’s zijn ook lastig
Volgens de NOS is ook nog eens een deel van de dekken versmolten met de auto’s. Naar buiten slepen gaat dan al helemaal niet. Het schip is in zijn geheel zwaar beschadigd en daardoor slecht te betreden. Binnenkort wordt de olie in ieder geval uit het schip gepompt om lekkage te voorkomen. De motoren van de Fremantle Highway schijnen overigens nog te werken.
Robert heeft op 10 augustus 2023 geschreven:
Er zouden 500 EVs aan boord zijn. En nu blijken die onbeschadigd op de onderste dekken te hebben gestaan. Wat is er dan wel in brand gevlogen? Als het niet de EVs waren?
Marcel heeft op 10 augustus 2023 geschreven:
Dit is het 5e artikel al over deze veerboot.
Richard heeft op 10 augustus 2023 geschreven:
En stond in die andere 4 artikelen ook deze informatie Marcel?