![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2025/02/volvo-v90-ultra-exclusive-zwart-2025-interieur-achterkant.jpg)
Bij het zien van het kleine extra wiel moeten we gelijk denken aan de legendarische scène uit Scary Movie 2. Als de woorden ’take my hand’ je niets zeggen, is het tijd om deze klassieker te gaan kijken. Zo maken ze geen films meer. We dwalen af, want we hebben het niet over kleine (doch sterke) handjes, maar over kleine wielen. Het ziet er misschien wat vreemd uit, maar ze hebben een logisch doel.
Je kunt de kleine wielen al eventjes spotten op vrachtwagens van bijvoorbeeld Volvo. Het merk noemt de extra as met kleinere wielen liefkozend het ‘babyasje’. Bij de huidige modellen zitten de wieltjes vóór de aangedreven wielen. Dit noem je een voorloopas. In de toekomst komt Volvo ook eentje waar de kleine wielen áchter de aangedreven wielen. Dit noem je een naloopas. Voor de duidelijkheid: de kleine wielen zijn niet aangedreven. Wel kunnen ze in sommige gevallen sturen.
Waarom dan zo’n babyasje? In Nederland zijn er regels hoeveel gewicht een vrachtwagen per as mag dragen. Per aangedreven as is dit maximaal 11,5 ton en voor een as zonder aandrijving is dit 10 ton. Is jouw vrachtwagen 30 ton, dan moet je dus minimaal drie assen hebben. De assen van de oplegger mag je ook meetellen. Een vrachtwagen van 50 ton heeft dus minimaal vijf assen nodig.
Te veel gewicht voor twee assen, te weinig voor drie
De babyas is een soort tussenoplossing voor als een volwaardige was overdreven is. Volvo legt uit: ‘De kleine as neemt minder ruimte in en is lichter van gewicht, maar biedt wel de voordelen van een extra as als het gaat om gewichtsverdeling. Bijvoorbeeld als één as net niet voldoende is om al het gewicht te dragen en een volwaardige extra as ook weer niet nodig is. Een kleine variant kan ongeveer de helft van het gewicht dragen ten opzichte van een “gewone” as.’
Lees ook: ‘In de toekomst rijden vrachtwagens niet op waterstof, maar zijn ze volledig elektrisch’
Bij elektrische vrachtwagens is gewicht heel belangrijk. De vrachtwagen zelf is door het accupakket al zwaarder. Als er dan gewicht bespaard kan worden door een babyasje te monteren, dan kan dit interessant zijn. De kleine wielen kunnen in de meeste gevallen opgetild worden op het moment dat de lading van de vrachtwagen licht genoeg is om gedragen te worden door de andere assen.
Reacties