
Bij het zien van het kleine extra wiel moeten we gelijk denken aan de legendarische scène uit Scary Movie 2. Als de woorden ’take my hand’ je niets zeggen, is het tijd om deze klassieker te gaan kijken. Zo maken ze films niet meer. We dwalen af, want we hebben het niet over kleine (doch sterke) handjes, maar over kleine wielen. Het ziet er misschien wat vreemd uit, maar ze hebben een logisch doel.
Je kunt de kleine wielen al eventjes spotten op vrachtwagens van bijvoorbeeld Volvo. Het merk noemt de extra as met kleinere wielen liefkozend het ‘babyasje’. Bij de huidige modellen zitten de wieltjes vóór de aangedreven wielen. Dit noem je een voorloopas. In de toekomst komt Volvo ook met eentje waar de kleine wielen áchter de aangedreven wielen. Dit noem je een naloopas. Voor de duidelijkheid: de kleine wielen zijn niet aangedreven. Wel kunnen ze in sommige gevallen meesturen.
Waarom dan zo’n babyasje? In Nederland zijn er regels hoeveel gewicht een vrachtwagen per as mag dragen. Per aangedreven as is dit maximaal 11,5 ton en voor een as zonder aandrijving is dit 10 ton. Is jouw vrachtwagen 30 ton, dan moet je dus minimaal drie assen hebben. De assen van de oplegger mag je ook meetellen. Een vrachtwagen van 50 ton heeft dus minimaal vijf assen nodig.
Te veel gewicht voor twee assen, te weinig voor drie
De babyas is een soort tussenoplossing voor als een volwaardige as overdreven is. Volvo legt uit: ‘De kleine as neemt minder ruimte in, is lichter van gewicht, maar biedt wel de voordelen van een extra as als het gaat om gewichtsverdeling. Bijvoorbeeld als één as net niet voldoende is om al het gewicht te dragen en een volwaardige extra as ook weer niet nodig is. Een kleine variant kan ongeveer de helft van het gewicht dragen vergeleken met een ‘gewone’ as.’
Lees ook: ‘In de toekomst rijden vrachtwagens niet op waterstof, maar zijn ze volledig elektrisch’
Bij elektrische vrachtwagens is het gewicht heel belangrijk. De vrachtwagen zelf is door het accupakket al zwaarder. Als er dan gewicht bespaard kan worden door een babyasje te monteren, dan kan dit interessant zijn. De kleine wielen kunnen in de meeste gevallen opgetild worden op het moment dat de lading van de vrachtwagen licht genoeg is om gedragen te worden door de andere assen.
Nou dit is echt niet nieuw!
Zeker 23 jaar geleden reed Mercedes al met de kleine voorloopas .
De Midlift as [ESTEPE] is een door ontwikkeling van toen niet meer leverbare Hendrikxson as [Daf UK ] De vakmensen van het Nederlandse ESTEPE More Truck hebben een type ontwikkeld wat op elk bestaande vrachtwagen merk te monteren is en gezorgd voor de bij horende typegoedkeuring Volvo en Renault zijn een van de grootste afnemers van dit product maar let maar eens op de autotransporters van Kassbohrer [ktt] zijn ook veelvuldig met dit as voorzien en op papier vanaf fabriek leverbaar ,, Kijk ook een op http://www.estepe.nl voor de veelvuldige mogelijk heden
TopGear loopt weer aardig achter de feiten aan.
Weinig Top at the Gear dus.
Bestaat al jaren ,en is destijds als extra gemonteerd ,om 4,5 ton draagvermogen extra te creëren,bij een laag extra gewicht.
Met name bij trucks die op Engeland reden was dit geen uitkomst.
Het kleine asje had ook als voordeel ,dat je brandstoftank groter kon zijn ,dan bij een normale voorloopas.
Naloopas? Wij gebruiken sleepsysteem als bewoording.
Sleepas! k#t autocorect
Zeker al 20 jaar bekend. Werd achteraf gemonteerd door ESTEPE. werd ook wel step wieltje genoemd.
DAF heeft dit type as geïntroduceerd en niet Volvo. Dit type as bestaat overigens zo’n kleine 20 jaar. Dus niets nieuws.
Top Gear vind het wiel (babyas) uit.Duik eens in het verleden van de vrachtauto .En kom tot een conclusie dat de babyas zeker al 20 jaar bestaat.En leverbaar was op div merken vrachtauto’s met of zonder automatische lift systeem.
Detail: de liftas heeft het voordeel dat ie geen rolweerstand heeft als ie is opgetrokken. Ik denk dat dat de reden is voor een optrekbare as en niet het gewicht.
En minder rolweerstand betekend meer kilometers uit een tank, minder uitstoot.
Dit bestaat al zo lang, ik denk dat de redactie een beetje door relevante onderwerpen heen is….zie steeds meer bs/ oud nieuws hier
zijn er al dik 20 jaar en word een midliftas genoemd
Zag ze al rijden. Vind het geen gezicht Het gaat natuurlijk om de functie maar toch.
Gok dat dit er al 20 jaar is.
Dit is niet iets van de laatste tijd, en is ook geen idee van Volvo. Mijn Daf truck van bijna 20 jaar geleden had ook al zijn babyasje, en die naam.is toendertijd door chauffeurs verzonnen….