De grote bazen van de F1, de FIA, huidige teams en potentiële fabrikanten gingen rond de tafel om te praten over het motorenreglement van 2021. De conclusie is duidelijk: de motoren worden luider, simpeler en goedkoper. Het voorstel ligt nu op tafel om de 1,6-liter V6-motoren te houden, maar het rode gebied zo’n 3.000 toeren op te schuiven voor meer herrie.
Simpeler en goedkoper
De MGU-H – een soort elektrische turbo – moet verdwijnen om de kosten te drukken. Ook wordt het formaat van de turbo gelimiteerd. Of dit gevolgen heeft op het unieke turbo-ontwerp van Mercedes, is nog niet bekend. Andere maatregelen moeten de teams ervan weerhouden extreme ontwerpen te implementeren en moeten ook de ontwikkelingskosten drukken.
Het doel van de regels
De regels moeten zorgen voor eerlijkere kansen voor alle teams, dus ook die met kleinere budgetten. En het moet bovendien makkelijker worden voor nieuwe fabrikanten om in te stappen. Om er nog even zeker van te zijn dat de teams aan hun huidige motoren blijven sleutelen, houden ze de exacte details nog een jaartje onder de pet.
Regels op een rijtje
– 1,6-liter V6 Turbo Hybrid
– 3.000 tpm meer
– Meer regels voor het ontwerpen van motoren
– MGU-H verdwijnt
– MGU-K wordt krachtiger
– Enkele turbo met restricties voor formaat en gewicht
– Er komt een standaard voor energieopslag en de elektronica
– Motoren worden meer plug-and-play
– Strengere controle op brandstoffen
Reacties