Nee, het is geen typefoutje. De krachtigste versie van deze vernieuwde BMW 1-serie heet geen M135i meer, maar gewoon M135. Even geleden heeft BMW de naamstrategie omgegooid en de ‘i’ is nu alleen nog maar volledig elektrische modellen. Het ziet er toch een beetje kaal uit, niet? De 120i heet nu ook gewoon ‘120’. We zijn benieuwd hoeveel mensen straks zeggen dat ze een ‘BMW Eén-twee-nul’ (zoals bij Peugeot) of ‘BMW Honderdentwintig’ (zoals in België) rijden.

Goed, genoeg over de badge, dat went vast wel. Er is genoeg over de BMW 1-serie facelift te vertellen. Sowieso heeft BMW de term ‘facelift’ vrij letterlijk genomen: het is alsof het voorhoofd strak naar achteren is getrokken waardoor de auto permanent een verbaasde blik heeft. Daarnaast is de auto 42 millimeter langer en 25 millimeter breder. En als eerste BMW ooit kun je hem met een contrasterend zwart dak bestellen.

Specificaties van de BMW M135 na de facelift

De oude M135i heeft een vermogen van 306 pk, nu heeft BMW het over 300 pk. Dat vermogen gaat naar alle wielen dankzij xDrive-vierwielaandrijving. De hoeveelheid koppel is nog onbekend, maar dat zal niet ver van de originele 450 Nm af liggen. De vernieuwde M135 gaat van 0 naar 100 km/u in 4,9 seconden, wat iets langzamer dan voorheen is.

  • BMW M135 1-serie rijdend voorkant
    Foto: © BMW
  • BMW M135 1-serie rijdend achterkant
    Foto: © BMW
  • BMW M135 1-serie voorbumper
    Foto: © BMW
  • BMW M135 1-serie achterbumper
    Foto: © BMW
  • BMW M135 1-serie achterlicht en badge
    Foto: © BMW
  • BMW M135 1-serie interieur
    Foto: © BMW
  • BMW M135 1-serie interieur scherm
    Foto: © BMW
  • BMW M135 1-serie interieur stoelen
    Foto: © BMW
  • BMW M135 1-serie interieur achterbank
    Foto: © BMW
  • BMW M135 1-serie rijdend voorkant
  • BMW M135 1-serie rijdend achterkant
  • BMW M135 1-serie voorbumper
  • BMW M135 1-serie achterbumper
  • BMW M135 1-serie achterlicht en badge
  • BMW M135 1-serie interieur
  • BMW M135 1-serie interieur scherm
  • BMW M135 1-serie interieur stoelen
  • BMW M135 1-serie interieur achterbank

Daarnaast krijgt deze hete hatchback een sportievere bodykit met grotere luchtinlaten, bredere zijskirts en een diffuser op de achterkant. Er zijn vier uitlaatpijpen en meer M-specifieke details. Grotere remmen, lichtere wielen, stijvere ophanging komen nog als extra optie. De M135 heeft net als alle andere vernieuwde 1-series een zeventraps automaat met dubbele koppeling.

BMW houdt de diesel in leven

Naast de nieuwe M135 is er ook de vernieuwde BMW 120, 120d en 118d. De benzine-120 heeft een driecilinder en een kleine elektromotor in de transmissie. Dankzij de elektrische hulp moet de 1-serie minder verbruiken, maar ook sneller reageren op het gaspedaal. Deze auto heeft 170 pk en gaat van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden.

Omdat BMW Duits is, zijn er ook in 2024 nog twee dieselvarianten. De 120d heeft een viercilinder dieselmotor met 48 volt-hybride hulp, terwijl de 118d het alleen met de viercilinder moet doen. De hybride heeft 163 pk en gaat in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u, de 118d krijgt 13 pk minder en doet 8,3 seconden over het sprintje.

Het nieuwe interieur van de BMW 1-serie na de facelift

De grootste verandering aan het interieur is het enorme gebogen display dat over de bestuurderskant en het midden loopt. Het scherm meet een 10,25 inch vlak voor de bestuurder en een 10,7 inch in het midden. Het draait op BMW’s nieuwste iDrive-systeem dat ‘volledig gericht is op aanraak- en stembediening’. Verder zijn de pook en het stuur nieuw.

De Nederlandse prijzen beginnen bij de 120-uitvoering van tenminste 41.507 euro. De mild-hybride diesel kost volgens de configurator minimaal 47.932 euro en de 118d gaat voor tenminste 48.288 euro. De BMW M135 is natuurlijk nog steeds de duurste. De prijzen beginnen bij 75.962 euro. Hiermee is ie een paar duizend euro duurder dan voorheen.

Reacties

  • MadMarky heeft op 5 juni 2024 geschreven:

    Nu is het wachten op de eerste nitwits die doodleuk vertellen dat ze een M1 hebben gekocht.
    Ja, een M1 35

    Reageer
  • Einer heeft op 5 juni 2024 geschreven:

    Leuke nieuwe škoda, en ook niets meer dan dat!
    Echt een woke auto, al het mannelijke, stoere macho bmw achtige is er nu toch echt helemaal vanaf. Je kon erop wachten. Jammer!

    Reageer
  • Dave heeft op 5 juni 2024 geschreven:

    Hij is schijnbaar niet alleen 25 millimeter breder, maar ook 25 millimeter hoger.

    • Will heeft op 5 juni 2024 geschreven:

      Je meent ‘t!?

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)