Als je op zoek bent naar een (enigszins) betaalbare cabriolet, is er weinig keuze. Het gaat eigenlijk tussen de Mini Cooper Cabrio of de Mazda MX-5. Of je moet je nog snel haasten naar de Volkswagen-dealer om een T-Roc Cabrio te kopen. Dit is niet een nieuw fenomeen, de betaalbare cabriolet is al jaren een zeldzaamheid qua nieuwverkopen. Dus ook op de occasionmarkt kom je ze niet veel tegen. Dat riep bij ons de vraag op: wat kost een Fiat 124 Spider eigenlijk tegenwoordig?

De Fiat 124 Spider (modelcode 348) arriveerde in 2016. De auto werd ontworpen door Alberto Dilillo van Fiats eigen Centro Stile, alhoewel het overduidelijk een retro-interpretatie was van het originele Pininfarina-design. We hebben het hier over de Fiat 124 Spider, maar nemen de Abarth 124 Spider ook mee in het verhaal. Die twee zijn grotendeels identiek, de Abarth is simpelweg de sportieve variant. Er zijn in totaal 41.321 exemplaren gebouwd.

Specificaties

De Fiat 124 Spider werd niet door Fiat geproduceerd, maar door Mazda in Hiroshima. Heel kort door de bocht is het een Mazda MX-5 met een Fiat-logo. Er is echter wel wat meer werk in gaan zitten. Zo heeft de 124 Spider een Fiat-motor en is de afstelling van het onderstel afwijkend. De Fiat 124 Spider heeft een 1.4 MultiAir die 140 pk en 240 Nm levert. De Abarth 124 Spider heeft dezelfde motor, maar dan met 170 pk en 250 Nm. In beide gevallen is een handbak standaard, maar een automaat mogelijk.

Fiat 124 Spider

De Fiat-versie gaat in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt 215 km/u, de Abarth gaat in 6,8 seconden naar de 100 en haalt voluit 232 km/u. In beide gevallen is de automaat marginaal trager. Het leuke is het gewicht: de Fiat weegt 1.025 kilo, de Abarth 1.060 kilo. Daardoor is de motorrijtuigenbelasting lekker laag, net als de verzekeringskosten. Ook valt het verbruik enorm mee gezien de fun die je ermee hebt.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Toch nog best een aantal, eigenlijk. Op het moment van schrijven rijden er 553 exemplaren van de 124 Spider rond met gele platen. Daarvan zijn er 235 nieuw in Nederland geleverd, de overige 318 zijn geïmporteerd. Van de Abarth 124 Spider zijn er 138 op Nederlands kenteken, waarvan 47 origineel Nederlands en 91 geïmporteerd. Houd een kleine slag om de arm qua verdeling met Fiats en Abarths. Met name bij importauto’s vult men bij de RDW nog weleens per abuis een verkeerde merk- of modelnaam in.

Wat kost een Fiat 124 Spider als occasion?

Op het moment van schrijven staan er zo’n 50 exemplaren te koop in Nederland. De goedkoopste Fiat 124 Spider van Nederland kost 17.750 euro. Wat daarbij opvalt: dan heb je een Lusso uit 2017 met 135.000 kilometer. Dat is niet veel geld voor een dergelijk vers exemplaar. Er staan zo’n tien exemplaren voor minder dan 20.000 euro te koop. De goedkoopste automaat zit ook op die 20.000 euro-grens. De duurste Fiat 124 Spider kost 32.500 euro, komt uit 2019 en heeft slechts 25.000 kilometer gelopen.

Fiat 124 Spider

Het aanbod Abarths in Nederland is kleiner: tien stuks. Abarths zijn logischerwijs duurder: de goedkoopste Abarth 124 Spider kost 26.950 euro. Dan heb je eentje uit 2017 met 95.000 kilometer. Tevens is dat een automaat. De duurste Abarth 124 Spider van Nederland kost 34.690 euro, komt uit 2019 en heeft 44.000 kilometer gelopen.

Wat kost een Fiat 124 Spider als occasion in Duitsland?

Over de grens is er een veel groter aanbod. Er staan ongeveer 170 exemplaren van de 124 Spider te koop in Duitsland, waarvan het overgrote deel – zo’n 100 stuks – een Fiat is. De goedkoopste Fiat 124 Spider in Duitsland kost 13.000 euro. Dan heb je een eenvoudige niet-Lusso met handbak uit 2016 met meer dan anderhalve ton op de klok.

Onder de 15.000 euro is er voldoende aanbod van exemplaren met rond de 100.000 kilometer. De duurste 124 Spider in Duitsland kost 30.000 euro, dan heb je meteen een dik uitgeruste Abarth met weinig kilometers. De importkosten variëren van zo’n 1.500 tot 3.000 euro. Het is altijd even raadzaam om het van te voren exact te laten bepalen met een BPM-calculator.

Is de Fiat 124 Spider betrouwbaar?

Een Italiaanse auto koets op Japans koetswerk, dat kan niet anders dan goed uitpakken. Dat klopt ook wel, want de 124 is een behoorlijk betrouwbare auto. Bij de 1.4-motoren is het wel handig de waterpomp te controleren. Die wil nog weleens voortijdig de geest geven. Verder is de carrosserie niet erg overzichtelijk, dus check op parkeerschades. Uiteraard is het handig om de stoffen cabriokap goed te controleren.

Fiat 124 Spider

Het zijn vrij jonge auto’s waarvan er niet veel verkocht zijn, dus chronische problemen zijn (nog) niet bekend. Het chassis is van een Mazda MX-5 (dat is goed nieuws voor de betrouwbaarheid) en de MultiAir-motoren van Fiat zijn over het algemeen best aardig. De meeste issues van de vroegere Abarth 500 zijn niet meer van toepassing op de 124 Spider.

Hoe rijdt zoiets?

Uiteraard is de vergelijking met de Mazda MX-5 snel gemaakt. Het karakter van de Fiat 124 Spider is ietsje anders. De motor levert meer koppel en ook nog eens eerder in in het toerengebied. Daardoor voelt de 124 Spider wat vlotter aan bij normaal gebruik. De ophanging is wel iets comfortabeler afgestemd. Daardoor is de Fiat 124 Spider iets toegankelijker dan de MX-5. Maak je geen illusies, dit is geen kleine Mercedes SL.

Abarth 124 Spider

De Abarth daarentegen is van een compleet andere auto. Het geluid – zeker met het optionele sportuitlaatsysteem – is enorm luid. Niet heel erg mooi, maar het draagt wel bij aan de beleving. Je pakt ‘m wat meer bij de strot dan de Mazda MX-5. Dat is knap, aangezien de basis grotendeels gelijk is. Ook is de Abarth sneller dan de MX-5. Mocht je tuningsplannen hebben, je kunt de 1,4-liter motor nog een beetje kietelen.

Wat zijn de concurrenten van de Fiat 124 Spider?

Natuurlijk is er één gedoodverfde concurrent en dat is de Mazda MX-5. Deze ziet er compleet anders uit en heeft een ander type motor. De Mazda is met zijn atmosferische viercilinder nog iets puurder dan de Fiat. Een Mini Cooper S Cabrio is een compleet ander type auto, maar biedt ook een hoop lol met het dak open en heeft een (soort van) praktische achterbank. Wil je per se achterwielaandrijving, dan is een BMW 2-serie Cabrio een optie.

Is een Fiat 124 Spider zijn prijs waard?

Goede vraag. De Fiat 124 kost tegenwoordig grofweg de helft van wat je nieuw kwijt was. Zeker de exemplaren onder de 20.000 euro zijn erg interessant. Technisch zijn ze identiek aan latere bouwjaren. De andere kosten zijn heel erg goed te doen. De 124 is zuinig, weegt weinig (lage motorrijtuigenbelasting), onderhoud is overzichtelijk en de verzekeringskosten zijn ook laag.

Voor de Abarth ligt het iets anders. Die zijn aanzienlijk prijziger op het moment. Dan praat je al gauw over 30.000 euro en dan zijn er ook andere alternatieven. Ga er vooral niet mee testrijden op een mooie zonnige zaterdagochtend, want de kans is groot dat de prijs je dan niet meer uitmaakt en je ‘m alleen al voor de fun wilt hebben. Voordeel: de vraagprijs is hoog, maar de restwaarde is dus ook dik voor elkaar.

Reacties

  • Roger heeft op 23 oktober 2024 geschreven:

    Dit is een geweldig leuke auto, ik spreek uit ervaring. Waar ik nu echter tegenaan loop is vervangende onderdelen voor de auto. Die worden niet meer geleverd. Ik wacht al maanden, zoniet een jaar, op het raam mechaniek en een deel van de bumper … lijken niet meer te worden geleverd en tot nu toe heb ik niemand kunnen vinden die kan helpen met alternatieve onderdelen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)