
Oh, kijk ze nou! Zijn ze niet om op te vreten?
Er mag dan een leeftijdsverschil van bijna zes decennia tussen deze twee zitten, zoals het spreekwoord in goed Nederlands luidt: if it ain’t broke, don’t fix it. De Nuova (‘nieuwe’) 500 kwam op de markt in 1957 (de Fiat 500 uit deze test komt uit 1964), was maar 2,97 meter lang, 1,32 meter breed en 1,32 meter hoog en woog 470 kilo. Een 479 cc grote luchtgekoelde tweecilinder achterin leverde 13 pk en was goed voor 85 km/u. Hij zou achttien jaar op de markt blijven en bijna 4 miljoen keer over de toonbank gaan.
Die nieuwe ziet er lang niet zo klein uit…
Bij elke generatie kreeg de 500 er een paar pondjes bij, en deze laatste meet 3,63 bij 1,68 bij 1,53 meter. Het gewicht is met 1.356 kilo al helemaal niet te vergelijken, maar dan moet je niet vergeten dat ie de hele dag een behoorlijk zwaar accupakket moet meezeulen. Kopers hebben de keus uit een 24- of 42-kWh versie, goed voor een geclaimd bereik van respectievelijk 190 en 320 kilometer. Deze hier is de dikke uitvoering.
Betekent zijn elektrificatie dat ie zijn charme kwijt is?
Nee hoor, helemaal niet. Kijk, ondanks de groeispurt en hartchirurgie behoudt de nieuwe niet alleen de schattige looks van het origineel, het is ook bijna onmogelijk om hem te rijden zonder glimlach op je gezicht. Die roségouden kleur moet een beetje je ding zijn, maar voetgangers zien je met plezier voorbijzoeven en andere bestuurders laten je graag even voorgaan.
De babyblauwe 500 D, die gemaakt werd van 1960 tot 1965, is zo mogelijk nog aanstekelijker. Hij heeft een 499-cc motor die maar liefst 17 pk levert en maximaal 95 km/u doet, en is met 500 kilo iets zwaarder dan de eerste 500. De styling bleef grotendeels gelijk, mét tegengesteld openende deurtjes dus, maar hij had een iets kleiner dak en iets andere achterlichten en richtingaanwijzers voor.
De nieuwe is vast iets comfortabeler dan deze Fiat 500 uit 1964?
Nou en of. Wat niet wil zeggen dat de oude dat niet is, met twee gezellige stoelen voor en achterin plek voor de kleintjes. Elders binnenin zijn nog meer gelijkenissen. Neem het originele tweespaaks stuur dat de nieuwe ook heeft, al is het kleiner en kun je er dingen op bedienen. En dan is er het instrumentenpaneel – alleen een kilometerteller in het midden, maar dan ‘heruitgevonden’ voor het digitale tijdperk. En ook de nieuwe is er met een open dak.
Oké – wat is het verschil in prijs?
We dachten dat je het nooit zou vragen. De 500 werd in 1957 in Italië in de markt gezet voor zo’n 320 euro, omgerekend 8.500 hedendaagse euro’s en toen dertien maandsalarissen van een arbeider. De goedkoopste elektrische 500 kost vandaag minimaal 25k. Deze zit al op 27.600 euro minstens, met een paar extra’s (zoals bij ons een winterpakket, elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels, en draadloos opladen van je telefoon) ga je zo de 30 mille voorbij. Dat soort dingen had je in 1957 nog niet nodig. Simpeler tijden…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Gecondoleerd: na 17 jaar is de Fiat 500 met benzinemotor uit productie

VIDEO: Fiat plaagt Italiaanse regering met deze Fiat 500e zonder logo’s

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
