Het wil nog niet echt vlotten met de Fiat 500e. Het is een leuke auto, al helemaal in Abarth-vorm. En ja, ze zijn elektrisch, dus je mist wel wat uitlaatgeluid – zeker in de Abarth. Maar objectief gezien zijn ze beter dan ooit. Waarom verkopen ze dan niet? Ze zijn niet goedkoop, net als alle andere auto’s in deze klasse. Als een ware VVD’er besloot Fiat dat probleem eens keihard aan te pakken. En kijk eens aan: dit is de nieuwe Fiat 500 op benzine!

Inderdaad: 500 zonder e. Hoewel de auto sprekend lijkt op de 500e, is het een enorm belangrijke nieuwkomer – en héél goed nieuws. Het is namelijk een hybride 500. Nu is de term ‘hybride’ op meerdere manieren te interpreteren. In dit geval ligt de focus veel minder op het elektrische aspect en meer op de verbrandingsmotor, die wat elektrische assistentie krijgt.

Welke motor heeft de Fiat 500 op benzine dan?

Het gaat om de bekende aandrijflijn die we ook al tegenkwamen in de vorige Fiat 500 Ibrida. Dat betekent een 1,0-liter grote ‘Firefly’-driecilinder met 70 briesende Italiaanse paarden. In de handmatig te bedienen transmissie met zes versnellingen zit een kleine elektrische generator, die ondersteunt bij het wegrijden en accelereren. Wanneer de verbrandingsmotor op z’n inefficiëntst is, helpt de elektromotor mee om het verbruik wat te drukken.

Kijk, een vulopening voor de benzine

Prestatiecijfers heeft Fiat nog niet gedeeld, maar ze zullen min of meer gelijk zijn aan die van de voorganger. Ter referentie: de vorige 500 sprintte in 13,8 seconden naar de 100 km/u en haalde een topsnelheid van 167 km/u. Belangrijker was – en is – het verbruik van ongeveer 1 op 20. Hopelijk weet Fiat dat cijfer nog iets te verbeteren, anders wordt de belasting in Nederland behoorlijk pittig.

Nog een groot voordeel, naast de prijs

Waar je er wel flink op vooruitgaat met de Fiat 500 op benzine, is het interieur – althans, vergeleken met de oude benzineversie. De nieuwe 500 Ibrida heeft namelijk het interieur van de 500e, en is dus aanzienlijk moderner en luxer. Fiat is overigens niet het enige automerk dat weer deels terugkeert naar benzine. Veel merken doen dat tegenwoordig, omdat de markt er simpelweg nog steeds om vraagt. En juist in dit segment van kleine auto’s is de prijs enorm belangrijk.

Lees ook: Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Dat Fiat de 500 Ibrida toevoegt aan het gamma, betekent niet dat ze geen toekomst meer zien in de elektrische variant. Die blijft gewoon leverbaar. Sterker nog: Fiat werkt aan een 500e met een vanafprijs van 20.000 euro. De prijs van de benzine-500 ligt volgens Reuters rond de 17.000 euro, maar in Nederland komt daar nog een stevige BPM-toeslag bij. Mochten beide modellen hier op de markt verschijnen – en er is geen reden waarom dat niet zou gebeuren – dan heb je ineens keuze uit twee Fiat 500’s van rond de 20.000 euro.

7 reacties op “Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)”

  1. Gaat het ‘m niet worden in Nederland. Gaat te duur worden, niet zuinig genoeg, en heeft niet de looks van de oude. Zeker van binnen is het een saaie grijze bedoeling. Mensen kopen liever een Kia Picanto.

  2. Ik heb nog een “oud” model en vind deze versie helemaal niet leuker of mooier. Ik ben superblij met fiat 500c uit 2015, zou haar nooit inruilen voor dit modernere model.

  3. Ik heb de benzine versie uit 2000 en helaas teveel mankementen, net uit garantie. Eerst automaat robot kapot waardoor de auto een aantal keer opeens stilstond (levensgevaarlijk) kosten 2400 euro en nog geen 2 weken erna iets met de automatische koppeling weer 700 euro
    Fiat geeft niet thuis, schijnt een bekent probleem te zijn met de automaatjes.

    • Zeker. De 500, één van de leukste auto’s ever. Klein? Ja, maar hoezo? Ca . 90 pct. van je rijtijd zit je alleen in de auto.

    • Nope, alleen de elektrische is een automaat. De hybride is net als de vorige keer uitsluitend met een handgeschakelde bak te krijgen

Geef een reactie

(verplicht)