‘Goh, best leuk eigenlijk – doen we nog eens!’, moeten ze bij Fiat gedacht hebben nadat ze vorig jaar de 695 Tributo Ferrari hadden uitgebracht. En dus komen ze nu met de 695 Tributo Maserati.
Eigenlijk moeten we natuurlijk niet Fiat zeggen maar Abarth, al vinden we dat hele ‘Abarth is een heel eigen merk’-gedoe een tikje potsierlijk nu Abarth nog altijd geen eigen model heeft. Dat was ooit wel de bedoeling, maar we vermoeden dat de hele Chrysler-deal dat een tikje in de wielen heeft gereden. Enfin, een heel Aparth merk dus dat een eerbetoon brengt aan een nog aparter merk. Bijzonder aan de Tributo Maserati zijn allereerst de 17"-lichtmetalen wielen in dat kenmerkende Maserati-design – je kunt er zonder al te veel fantasie drietandjes in herkennen. Dikke Brembo-remmen zorgen voor de af en toe broodnodige vertraging. De motor is de bekende 1.4 T-Jet met 180 pk, dus vooruit wil hij wel. Schakelen doe je trouwens met een gerobotiseerde handbak – da’s dan weer een beetje jammer, net als het feit dat er maar 499 gemaakt worden.
Uiteraard zijn de stoelen bekleed met het überchique Poltrona Frau-leer en vind je her en der in het interieur stukken koolstofvezel terug. Als je wilt kun je nog een op maat gemaakte en ongetwijfeld peperdure kofferset bijbestellen. Wat je zegt: net echt.
Goed, we hebben Ferrari gehad, Maserati – wij kunnen wel bedenken wat de volgende wordt. Een 500 met overal alcantara en chroom, vijftien joekels van bekerhouders en een dashboard van gesmolten Albert Heijn-tasjes. De naam: Tributo Lancia.
Reacties