
‘Goh, best leuk eigenlijk – doen we nog eens!’, moeten ze bij Fiat gedacht hebben nadat ze vorig jaar de 695 Tributo Ferrari hadden uitgebracht. En dus komen ze nu met de 695 Tributo Maserati.
Eigenlijk moeten we natuurlijk niet Fiat zeggen maar Abarth, al vinden we dat hele ‘Abarth is een heel eigen merk’-gedoe een tikje potsierlijk nu Abarth nog altijd geen eigen model heeft. Dat was ooit wel de bedoeling, maar we vermoeden dat de hele Chrysler-deal dat een tikje in de wielen heeft gereden. Enfin, een heel Aparth merk dus dat een eerbetoon brengt aan een nog aparter merk. Bijzonder aan de Tributo Maserati zijn allereerst de 17"-lichtmetalen wielen in dat kenmerkende Maserati-design – je kunt er zonder al te veel fantasie drietandjes in herkennen. Dikke Brembo-remmen zorgen voor de af en toe broodnodige vertraging. De motor is de bekende 1.4 T-Jet met 180 pk, dus vooruit wil hij wel. Schakelen doe je trouwens met een gerobotiseerde handbak – da’s dan weer een beetje jammer, net als het feit dat er maar 499 gemaakt worden.
Uiteraard zijn de stoelen bekleed met het überchique Poltrona Frau-leer en vind je her en der in het interieur stukken koolstofvezel terug. Als je wilt kun je nog een op maat gemaakte en ongetwijfeld peperdure kofferset bijbestellen. Wat je zegt: net echt.
Goed, we hebben Ferrari gehad, Maserati – wij kunnen wel bedenken wat de volgende wordt. Een 500 met overal alcantara en chroom, vijftien joekels van bekerhouders en een dashboard van gesmolten Albert Heijn-tasjes. De naam: Tributo Lancia.
Meer van TopGear


Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Gecondoleerd: na 17 jaar is de Fiat 500 met benzinemotor uit productie

VIDEO: Fiat plaagt Italiaanse regering met deze Fiat 500e zonder logo’s

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken
