
‘Goh, best leuk eigenlijk – doen we nog eens!’, moeten ze bij Fiat gedacht hebben nadat ze vorig jaar de 695 Tributo Ferrari hadden uitgebracht. En dus komen ze nu met de 695 Tributo Maserati.
Eigenlijk moeten we natuurlijk niet Fiat zeggen maar Abarth, al vinden we dat hele ‘Abarth is een heel eigen merk’-gedoe een tikje potsierlijk nu Abarth nog altijd geen eigen model heeft. Dat was ooit wel de bedoeling, maar we vermoeden dat de hele Chrysler-deal dat een tikje in de wielen heeft gereden. Enfin, een heel Aparth merk dus dat een eerbetoon brengt aan een nog aparter merk. Bijzonder aan de Tributo Maserati zijn allereerst de 17"-lichtmetalen wielen in dat kenmerkende Maserati-design – je kunt er zonder al te veel fantasie drietandjes in herkennen. Dikke Brembo-remmen zorgen voor de af en toe broodnodige vertraging. De motor is de bekende 1.4 T-Jet met 180 pk, dus vooruit wil hij wel. Schakelen doe je trouwens met een gerobotiseerde handbak – da’s dan weer een beetje jammer, net als het feit dat er maar 499 gemaakt worden.
Uiteraard zijn de stoelen bekleed met het überchique Poltrona Frau-leer en vind je her en der in het interieur stukken koolstofvezel terug. Als je wilt kun je nog een op maat gemaakte en ongetwijfeld peperdure kofferset bijbestellen. Wat je zegt: net echt.
Goed, we hebben Ferrari gehad, Maserati – wij kunnen wel bedenken wat de volgende wordt. Een 500 met overal alcantara en chroom, vijftien joekels van bekerhouders en een dashboard van gesmolten Albert Heijn-tasjes. De naam: Tributo Lancia.
Meer van TopGear


Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Gecondoleerd: na 17 jaar is de Fiat 500 met benzinemotor uit productie

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
